Product from Adobe

Ahad, November 9

Cerpen : Hanyalah Kerna Nama


“Haritz dah balik ke abahnye?”, tanya Mak Temah kepada suaminya.


“Hm.. sudah..”, Pak Lebai Hashim menjawab.


“Kenapa dia ke sini bang?”, risik Mak Temah lagi.


“Eh, awak ni. Yang dok sibuk tanya saya itu ini kenapa? Adalah hal orang lelaki.. Itu pun awak nak ambil tahu jugak”, tegur Pak Lebai Hashim kepada isterinya. Kadang-kadang rimas juga bila isterinya itu asyik banyak tanya.


“Alah awak ni, takkan saya nak tanya pun tak boleh. Yang tiba-tiba awak nak marah saya kenapa?”, kata Mak Temah sambil menarik muka. Tidak puas hati dengan sikap Pak Lebai Hashim yang kadang-kala cepat naik marah.


“Nak kata awak tu datang bulan, awak tu lelaki. Hiss!! Entah la tak faham saya”, bebel Mak Temah sambil melangkahkan kaki ke dapur. Juadah makan malam mereka masih belum tersedia. Semuanya gara-gara dia menghendap suaminya bersama Haritz tadi.


“Eleh cakapkan orang. Awak tu pun masih datang bulan ke?”, usik Pak Lebai Hashim sambil ketawa-ketawa. Sengaja ingin mengusik isterinya. Sudah tua-tua begini apa lagi lah yang boleh mereka lakukan di rumah ini. Aku tengok kau, kau renung aku. Aku jeling kau, kau jelirkan aku. Hehe.. Rasa macam zaman muda-muda dulu pula. Dahlah anak-anak pun tak ada…


“Eh.. eh.. abahnye.. Ke situ pulak perginya..”, bebel Mak Temah sambil membawa pisau ke depan rumah. Pisau itu disuakan kepada suaminya.


“Mak aih.. Takkan sebab saya cakap awak dah tak datang bulan, awak dah nak tikam saya. Biar betul Mak Temah ooii.!!”, kata Pak Lebai Hashim sambil mengesot sedikit ke belakang. Menjauhkan diri dari pisau.


“Tak ada maknanya saya nak tikam awak. Saya pun takut jugak nak jadi janda, abahnya. Dah la tuh. Jangan dok ngarut lagi. Abahnye, tolong saya amikkan serai, bunga kantan, daun kaduk dengan daun-daun ulaman yang ada kat baruh sana”, pinta Mak Temah. Cadangnya hari ni, dia ingin memasak nasi ulam sebagai juadah makan malam mereka. Sedap dan berkhasiat, kata hatinya.


“Nak buat nasi ulam ke, maknye?”, tanya Pak Lebai Hashim.


“Gitulah cadangnya, abahnye”, jawab Mak Temah sambil berlenggang masuk ke dalam rumah. Namun langkahnya dihentikan apabila terdengar jeritan daripada suaminya.


“Bakulnya mana?”


“Lah.. Nak buat apa bakul-bakul ni abahnya..? Amik secekak udah la. Nak makan pun kita berdua aje..”, balas Mak Temah sambil mengerut dahi. Isk.. nak buat kenduri ke ape abahnye ni..



* * *



“Mak aih, abahnye. Nak buat apa daun banyak-banyak sangat ni? Ingat kita ni kambing ke nak makan ulam saja?!! Kalau ye pun awak suka nasi ulam saya, tak payah la sampai cenggini sekali awak amiknya”, terkejut benar Mak Temah melihat pekakas nasi ulam yang dibawa oleh suaminya itu. Ulam raja, bunga kantan, daun kaduk, daun sekentut, daun limau purut dan juga beberapa jenis ulaman lain lagi. Setiap satunya satu plastik banyaknya. Kalau macam ni, dua orang makan, mahu sebulan pun belum habis nasi ulam aku, getus hati Mak Temah.


“Lada, bawang dengan ikan keringnya ada banyak ke emaknye?”, tanya Pak Lebai Hashim. Soalan isterinya itu dibiarkan sahaja berlalu.


“Setakat nak melantak kita dua je cukup la, abahnye”


“Hmm.. kalau macam tu saya pergi kedai dululah. Takut pekakasnya tak cukup tak sedap pula nanti..”, kata Pak Lebai Hashim pula. Masih mahu berahsia dengan isterinya.


“Banyak-banyak nak buat apa, abahnya? Hiss..!! Tak faham lah saya”, kata Mak Temah sambil menggaru kepalanya. Apa kena dengan laki aku ni? Dah buang tebiat ke?


“Yelah.. kalau nak makan berdua memang la cukup. Masalahnya, malam nanti Haritz sekeluarga nak bertandang ke sini. Nak meminang katanya..”, terang Pak Lebai Hashim dengan panjang lebarnya.


“Hah? Datang meminang. Siapa? Arijah ke Arifah?”, Mak Temah mula kalut dengan berita itu.


“Entah. Tak pula saya tanya tadi. Tapi bukan ke si dak Haritz tu berkawan dengannye si Ijah. Sejak bila pula dia kawan dengan si Ipah?”, setahunya Haritz dan Arijah sebaya. Takkan pula nak meminang adiknya kalau dah berkawan dengan kakaknya.


* * *


Ayam ke kebun mengais padi

Habis bersepah berserakan

Datang kami bersama hajat dihati

Menuai padi penuh dilaman


Bah Leman, bapa saudara Haritz menjual pantun kepada Pak Lebai Hashim dan isteri sebagai tanda memulakan adat meminang.


“Hah? Tuai padi, abahnye?”, spontan terpacul pertanyaan itu dari bibir Mak Temah. Padi ke? Bukan selalu orang cakap ‘menyunting bunga di taman’ ke? Kenapa pulak dekat anak aku dah tukar jadi padi pulak ni?


“Eh, silap. Mahapkan saya. ‘Nerbes’ bak kata orang putih. Dah tiga hari saya hafal pantun tu. Tapi tak sangka masih salah juga”, kata Bah Leman sambil disambut dengan ketawa dari ahli keluarga yang mengikuti rombongan meminang. Begitu juga dengan Mak Temah dan Pak Lebai Hashim.


“Kalau begitu mahal sikit la harganya. Tak gitu Bah Leman?”, seloroh Pak Lebai Hashim. Sekali lagi ruang rumah Pak Lebai Hashim bergema dengan ketawa.


“Beginilah. Saya rasa tak perlulah kita berpantun seloka pula. Nanti yang nak minangnya tak jadi, lain pula ceritanya”, sampuk Karim Keding, adik kepada Bah Leman.


Pak Lebai Hashim hanya menganggukan kepalanya tanda bersetuju.


Bah Leman berdehem seketika sebelum membuka bicara.


“Kedatangan kami pada malam ini sebenarnya membawa hajat. Hajat nak petik bunga yang sedang mekar di taman Abang Lebai. Dengar katanya, masih belum berpunya”, Bah Leman selaku ketua rombongan memulakan bicara.


“Oh.. Begitu rupanya hajat semuanya datang ke mari. Tapi, nak juga saya tanyakan di sini. Ada dua jambangan bunga di taman kami, mana satu yang jadi pilihan hati?”, balas Pak Lebai pula juga dalam ayat yang berkias.


“Pilihan teruna kami adalah Ari.. “, huk..huk.. huk… terkejut Bah Leman dengan batuk Karim yang tiba-tiba. Tanpa sedar bibirnya menyebut satu nama.


“Arifah…”

* * *



“Apa mak? Kenapa pulak Ipah yang nak kena kahwin dengan abang Haritz? Dia kekasih kakak la mak..”, protes Arifah. Sungguh dia tidak mengerti mengapa dirinya yang disunting oleh Abang Haritz dan bukan kakaknya, Arijah.


“Entah-entah mak salah dengar tak?”, tambah Arifah lagi.


“Ish.. kamu ni. Takkanlah mak tak tahu nama anak mak sendiri. Dah jangan banyak songeh. Abah kau dah terima dah pun peminangan tu..”, malas Mak Temah nak melawan protes dari Arifah itu.


“Ipah tak nak mak. Kesian kat Kak Ari.. Ipah tahu Kak Ari sayangkan Abang Haritz”, Arifah cuba memohon pengertian ibunya. Bimbang sekiranya semua ini bakal melukakan hati kakaknya. Selama ini mereka berdua rapat dan saling berkongsi cerita. Mustahil baginya tidak mengetahui siapa insan yang sentiasa bertakhta di hati kakaknya dari dulu hingga kini. Tak sanggup rasanya nak mengkhianati kakaknya. Tambahan pula, dirinya tidak pernah ada hati pada Abang Haritz.


“Itu mak pun tahu. Tapi mak nak buat macam mana? Dia datang nak pinang Ipah. Bukannya Kak Ari..”, balas Mak Temah pula.


“Dah.. hujung minggu ni Ipah balik. Ahad ni Ipah bertunang. Minggu depannya terus nikah. Abahnye kata si Haritz tu nak nikah cepat sebab dia nak kena pergi ‘obersea’ dua bulan lagi”, arah Mak Temah pada Arifah.


“Ya Allah.. Cepatnya mak.. Tak naklah Ipah”, protes Arifah lagi.


“Dah..! Kau jangan nak banyak songel. Jangan nak cuba malukan mak dengan abahnye. Mak tak pernah ajar anak-anak mak jadi anak derhaka. Dah balik je. Jangan banyak bunyi”, marah Mak Temah apabila Arifah masih lagi ingin menyanggah kata-katanya.



* * *



“Maafkan Ipah, kak. Ipah dah cuba tak nak terima. Tapi mak tetap paksa Ipah. Takut abah malu katanya”, ngongoi Arifah pada Arijah, malam sebelum majlis pertunangan bakal dilangsungkan. Pedih hati Arifah melihat wajah kakaknya yang masih cuba tersenyum walaupun hakikatnya Arifah tahu hati kakaknya menangis di dalam. Siapa tidak sedih bila kasih yang ditanam sejak empat tahun yang lalu, membuahkan hasil di taman larangan. Langsung tak boleh disentuh atau dipegang. Apatah lagi untuk menjamahnya.


“Tak pelah, dik. Bukan jodoh akak. Nak buat macam mana”, kata Arijah sambil tersenyum pahit.


“Tapi malu jugalah akak rasa. Mana tidaknya, selama ini akak rasa macam Haritz cintakan akak. Rupanya dia cintakan Ipah. Semoga bahagia ye dik..”, sedaya upaya ditahannya air mata dari mengalir di hadapan adiknya, bimbang Arifah berasa serba salah. Dia mahu adiknya bernikah dengan tabah.


* * *



Majlis pertunangan berjalan dengan meriah. Arifah dihias indah dengan baju kebaya berwarna hijau muda bersama selendang dikepala. Disisinya pula terdapat Arijah yang sentiasa menemani adiknya disepanjang majlis pertunangan itu berlangsung. Cahaya kamera tidak berhenti-henti berkelip. Katanya itu permintaan daripada Haritz sendiri. Buat bekal rindu. Almaklumlah sepanjang majlis ini berlangsung, Haritz tiada disini. Dia berada di Johor Bharu atas urusan kerja. Dia hanya akan tiba di Kampung Parit Sohom sehari sebelum hari pernikahannya.


* * *


“Pojie, cepatlah hantar email pada abang gambar majlis tunang semalam”, sudah tidak sabar rasanya hati untuk melihat wajah insan tersayang yang kini bergelar tunangan. Tidak sangka kasih yang disemai sejak empat tahun yang lalu akhirnya akan membuahkan hasil tidak lama lagi. Yosh!! Tak sabar rasanya hati nak menantikan hadirnya hari bersejarah itu. Hari pernikahan aku dan si dia.


“Kejap la bang. Pojie tengah upload gambar ni. Banyak tahu..”, marah Pojie apabila terus-terusan didesak oleh Haritz sejak malam majlis pertunangan itu berlangsung lagi.


“Alah.. Satu pun tak ape lah dulu. Abang dah rindu ni”


“Ha.. yelah. Abang nak gambar yang mana satu?”, tanya Pojie lagi.


“Hmm.. Abang nak gambar waktu mama sarung cincin”, balas Haritz dengan rasa teruja yang amat sangat.


75%... 81%... 85%..


“Lama lagi ke Pojie”, jerit Haritz dari dalam telefon. Rasanya terlalu lama masa yang diambil oleh adiknya itu untuk meng’upload’ satu gambar.


“Kejaplah.. Abang ni tak sabar-sabarlah. His.. malang sungguh tunang abang ni dapat bakal suami macam ni”, bebel Pojie pula.


99%.. Completed


Send.


“Wokeh, bang. Pojie dah send. Hmm.. tengoklah gambar Kak Ari..”, belum sempat Pojie menghabiskan ayatnya, Haritz telah memutuskan talian. Bersemangat benar Haritz ingin melihat gambar majlis pertunangannya itu.


* * *



Buntang mata Haritz apabila melihat gambar yang telah dihantar oleh Pojie tadi. Kelihatan mamanya yang sedang menyarungkan cincin pertunangan ke jari Arifah. Manakala Arijah pula duduk tertunduk elok disebelah adiknya. Pakaiannya pula hanyalah biasa-biasa. Tidak seperti orang bertunang lagaknya. Haritz cuba membandingkan Arifah dan Arijah. Biar betul? Kenapa aku bertunang dengan Arifah pula? Kenapa bukan Arijah? Atau adik sengaja buat gimik? Ni gambar super-imposed sebenarnya? Kalut Haritz memikirkan segala kemungkinan yang ada. Gambar yang dicetaknya sebentar tadi direnung lama. Wajah Arijah ternyata muram sahaja. Begitu juga dengan Arifah. Nampak sangat senyuman dibibirnya adalah senyuman plastic. Bukan comel seperti selalunya.


“Ya Allah.. Pak Lang salah pinang ke hari tu?”


* * *



“Ari.. Ari kena dengar penjelasan dari Haritz dulu”, pujuk Haritz. Semenjak menyedari kesilapan yang berlaku, serta merta Haritz pulang ke kampung. Semuanya harus diperbetulkan dengan segera. Ini soal masa depan dan kebahagiaan. Dirinya tidak mencintai Arifah tetapi Arijah.


“Haritz.. Apa yang Haritz nak katakan lagi? Ari faham. Semenjak Ari dapat tahu berita Itz pinang Ipah hari tu pun Ari dah faham semuanya. Ari dah faham yang selama ini Ari perasan sendiri, rupanya. Tak malunya Ari. Perasan orang sukakan kita, rupa-rupanya orang sukakan adik sendiri”, kata Arijah sebelum berlalu. Belum pun tiga langkah Arijah pergi, Haritz telah menangkap lengan Arijah kejap. Tidak mahu Arijah pergi.


“Ari.. dengar dulu..”


“Nak dengar apa lagi? Sekarang ni Itz tunangan Ipah. Adik Ari sendiri. Dah la Itz, biarkan Ari pergi. Tak elok kalau orang nampak kita di sini”, kata Arijah sambil cuba meloloskan diri.


“No.. Tak boleh. Itz tak cintakan Ipah. Itz cintakan Ari. Jangan harap Itz akan lepaskan Ari pergi. Lantaklah apa pun yang nak terjadi”, kata Haritz tekad.


“Itz jangan nak buat gila ya.. Itz tunangan Ipah.. Bukan Ari..”, jerit Arijah lagi. Mutiara jernih yang ditahannya sejak dulu akhirnya jatuh juga. Kalah dihadapan Haritz. Lelaki yang sangat dia cinta.


“No.. Come..”, jawab Haritz tegas sambil mengheret tangan Arijah menuju ke rumah. Sesampainya di perkarangan rumah, Haritz melaung memberikan salam dan memanggil nama abah. Tidak lama kemudian, abah keluar dengan dahi yang berkerut.


“Eh… apa yang terjadi ni? Haritz.. Ari?”, tanya Pak Lebai Hashim. Aneh pula rasanya melihat Haritz yang sedang erat memegang pergelangan tangan Arijah.


“Pak cik, saya ada suatu perkara yang nak dibincangkan”, kata Haritz kalut. Lelah dia mengheret Arijah tadi masih belum hilang. Walaupun cuma 50 meter sahaja jaraknya, namun keadaan Arijah yang meronta membuatkan tenaga yang perlu digunakannya berganda.


“Kalau begitu, jemput naiklah Haritz”, Pak Lebai Hashim menjemput bakal menantunya naik ke rumah. Haritz melangkah masuk ke rumah. Namun, pegangan pada tangan Arijah masih belum dilepaskannya.


Arijah merentap tangannya sebaik sahaja mereka berada di ruang tengah rumah. Jelingan tajam mak begitu membuatkan hatinya kecut.


“Duduklah Haritz. Hmm.. Apa hajatnya kamu datang ke mari ni?”, tanya Mak Temah pula. Entah mengapa dia rasa tidak sedap hati dengan kunjungan Haritz kali ini.


Ada perkara yang perlu saya bincangkan, pak cik, mak cik..”, kata Haritz sambil mundar-mandir di ruang tengah rumah itu. Melihatkan keadaan bakal menantunya yang tidak tentu arah, Pak Lebai Hashim bangun dan memegang bahu Haritz. Haritz disuruhnya bertenang dan duduk.


Cuak pula rasa hati Arijah melihatkan keadaan Haritz yang sebegitu. Haritz selalunya lelaki yang tenang. Lelaki yang panjang akal. Namun, entah mengapa semuanya hilang pada hari itu. Perlahan-lahan Arijah pergi ke dapur lalu mengambilkan air buat Haritz. Mungkin kegugupan Haritz boleh dikurangkan dengan meminum air.


“Terima kasih”, ucap Haritz sebaik sahaja Arijah meletakkan minuman dihadapannya. Minuman tersebut diambilnya dan dihirup sedikit. Setelah merasakan kegugupannya semakin berkurang, barulah Haritz bersuara.


“Pak cik, mak cik. Sebenarnya ini semua satu kesilapan. Pak Lang saya hari tu salah pinang orang”, buntang mata Mak Temah mendengar kata-kata Haritz itu.


“Kamu biar betul, Haritz”, seru ayah.


“Kamu jangan nak mengarut Haritz. Kamu dah bertunang dengan Ipah. Hujung minggu ni dah nak nikah. Kamu tak kesian ke kat Ipah? Kamu nak malukan dia? Tidak. Mak cik takkan benarkan kamu buat macam tu”, pintas Mak Temah tiba-tiba sebelum Haritz mampu berkata apa-apa.


“Tapi..”, Haritz masih cuba untuk memperbaiki keadaan.


“Dah.. tak ada tapi-tapi..”


* * *



Akad dan nikah akhirnya terlafaz sudah. Maka status Haritz kini telah bertukar sudah. Namun air matanya menitis sebaik sahaja lafaz sah disebut oleh Pak Lebai Hashim, yang menikahkannya tadi. Pak Lebai Hashim menepuk bahu menantunya itu sebagai tanda suruh bersabar. Walauapa pun yang berlaku, kini segalanya berjalan lancar. Apa yang berlaku biarlah terus berlalu.


Kini tibalah masa untuk upacara membatalkan air sembahyang. Haritz bangun. Samping songket yang dipakainya dibetulkan sedikit oleh Pojie sebelum Haritz melangkahkan kaki menuju ke bilik pengantin. Isterinya sedang menanti disitu.


“Assalamualaikum”, ucapnya sebelum tangan isterinya diraih bagi menyarungkan cincin ke jari manis isterinya. Menggeletar tangan keduanya.


“Waalaikumussalam”, salam Haritz dijawab. Haritz dapat mendengar salamnya itu dijawab dengan suara yang bergetar. Kemudian, Haritz dapat merasakan ada air hangat yang menitis ke tangannya. Haritz juga cuba menahan rasa sebak dihati. Dahi isterinya itu dikucupnya lama.


“Tahniah, Kak Ari. Selamat pengantin baru..”, ucap Arifah dalam nada yang terharu. Ceria sungguh dia pada hari itu. Akhirnya kak Arijah selamat diijabkabulkan dengan insan yang paling dicintainya selama ini. Mujurlah kesungguhan Abang Haritz akhirnya mampu memujuk emak untuk membetulkan keadaan. Jika tidak, sudah pasti mereka bertiga sama-sama menderita.


“Perkara yang berlaku ini semuanya hanyalah kerna nama. Jika nama mereka jauh berbeza, sudah pasti derita ini tidak akan kunjung tiba. Oleh itu, Arifah berazam supaya anaknya nanti tidak akan diberikan nama yang hampir sama. Supaya kisah yang berlaku kini tidak akan berulang lagi. Huhu.. Semuanya hanyalah kerna nama”, kata Arifah sendiri.


-------------------------------------------------------------------------------------

Hai kengkawan.. Cerita ini merupakan cerpen pertama hasil nukilan Lea. Sebelum ini Lea tak pernah ada pengalaman dalam menulis cerpen. Hehe.. Almaklumlah.. Lea ni suka tulis panjang berjela.. So, bila nak kena tulis pendek-pendek ni tak reti pula jadinya.. Harapnya kengkawan semua dapat memberikan sedikit komen buat panduan Lea dimasa hadapan. Maaf andai kualitinya agak kurang memuaskan.

6 komen yang diterima:

n berkata...

ok k pe lea.. cite ni menarik,, hanya kerana nama.. mmg ada berlaku, mujur si adik paham dan boleh betulkan kekeliruan.. kalau x gigit jari si kakak..

nasib baik kami adik beradik nama semua berbeza2 maksudnya x de hampir2 sama..

teruskan tulisan anda...

norul'ainmatsom on 9 November 2008 9:50 PTG berkata...

nasib baik arifah tu baik cam loli...
huhuhuhu,,,

atashinci on 11 November 2008 5:09 PTG berkata...

betul gak nme hampir ni sush gak...
ank sedara sye....arysa arina n amysa amina.....
kot2 nnti tersalh gak......
hehehehe

husz_nie on 27 Disember 2008 8:38 PG berkata...

hahaha.. bila pak lang sebut nama lepas org batuk.. dah leh agak.. silap sebut nama.. hahaha..

actually mmg ada kes ni.. nak pinang adik terpinang kakak.. nak pinang kakak terpinang adik.. hahaha... nama tak sama pun ada..

annabella on 23 Julai 2009 3:16 PTG berkata...

huhuhu nma aku ngn adik aku pun hmpir2 jgk ni...jgn la nnti org nak pinang adik aku trpinang aku hehhee...xmo aku

i-R-a eddie on 30 Ogos 2009 9:03 PTG berkata...

alahai..
naseb baek la knn??
tp besh la!=]

btw..naseb baek sy sorg je ank pmpuan dlm fam..hahaha :p

Peraduan Saya Mahu Hadiah PTS

Belajar Buat Ebook. Jual sendiri karya anda. Klik sini.

Mentor Jutawan. Klik sini.

Belajar Bermain Gitar Cara Pantas. Klik sini.

Kuasai Bahasa Inggeris dengan Mudah. Klik sini.

 

Laman Karya

Kalam Coretan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino