Product from Adobe

Selasa, Januari 13

Sambungan Suite 6019: Jom papa..!


EMPAT TAHUN KEMUDIAN…


“Haikal…” jerit Hakim dari dapur pada anaknya. Haikal yang sedang melakukan operasi ‘mengemas’ surat khabar lama papanya, lari terkedek-kedek ke dapur untuk mendapatkan Hakim.

“Papa nak buat apa, papa?” bulat mata Haikal apabila melihat keadaan dapur yang turut sedang ‘dikemaskan’ oleh papanya. Meja yang terletak diruang masak, penuh dengan pelbagai bahan masakkan.

“Kita masak, nak tak?” ajak Hakim pada anaknya.

“Nak.. nak..” Haikal menggedik keseronokkan. Sayur kacang panjang yang berada di atas meja dicapainya.

“Papa nak masak ape?” tanya Haikal lagi. Ternyata dia berasa begitu teruja dengan aktiviti yang dianjurkan oleh papanya hari ini. Hakim menggaru kepala apabila mendengar soalan daripada anaknya. Betul juga ya kata Haikal, hendak masak apa? Hakim berfikir-fikir sendiri.

“Haikal nak makan ape?” tanya Hakim pula pada anaknya.

“Asyam pedash..” jawab Haikal pelat. Pelik sungguh Hakim. Anaknya itu tidak ada masalah dalam percakapan tapi apabila tiba pada makanan kegemarannya iaitu asam pedas, mesti jadi pelat. Hakim menggelengkan kepala.

“Ok tak papa?” Haikal menarik-narik baju papanya. Tinggi harapannya agar papanya bersetuju dengan menu cadangannya.

“Er.. ok tapi papa tak pandai masak asam pedas la sayang. Mama pandai la..” jawab Hakim sambil tersengih. Pantas Haikal menarik muka, ingin merajuk. Kakinya pula sudah mula dihentak-hentak di atas kerusi.

“Ok..ok.. gini.. Kita masak moi nak? Haikal nak masukkan apa pun papa tak kisah. Nak tak?” pujuk Hakim. Bimbang anaknya itu menangis dan bakal menggegarkan seluruh kawasan perumahan itu dengan suara anaknya yang lantang. Haikal memang mewarisi sifat mamanya yang kuat menjerit.

“Yes..!!” jerit Haikal. Ternyata umpan Hakim mengena. Wajah anaknya yang mendung tadi semakin cerah.

“Ok, jap. Papa basuh beras ni dulu..” Hakim membuka tong yang menyimpan stok beras lalu menceduk dua cawan beras masuk ke dalam mangkuk. Mangkuk tersebut diunjukkan pada Haikal.

“Cukup tak Haikal?” tanya Hakim. Haikal menjenguk beras yang terdapat dalam mangkuk.

“Macam sikit je papa”

“Ye ke? Kalau macam tu kita tambah lagi sikitlah,” cekap tangan Hakim menceduk satu cawan beras lagi. Kemudian, beras itu dibawa ke sinki untuk dibasuh sebelum beras itu diletakkan di dalam periuk. Air diletakkan pada kadar sesuka hati dan kemudiannya periuk tersebut ditelakkan di atas dapur sebelum api dibuka.

“Dah ke papa?”

“Belum. Kita belum letak bahan-bahan dia lagi,” ucap Hakim pada anaknya. Hakim beralih ke meja. Dia memerhatikan barang-barang masakan yang telah dia keluarkan tadi.

“Ok. You choose. Nak masukkan ape?” kata Hakim pada anaknya.

“Ni papa..” ucap Haikal sambil menunjuk ke arah frozen vege yang berwarna-warni. Hatinya bagai teruja apabila melihat sayuran yang berwarna-warni dihadapannya.

“Ok..” pantas sahaja Hakim mengambil segengam sayur-sayuran tersebut dan mencampakkannya ke dalam periuk. Haikal bertepuk tangan apabila melihat sayuran yang berwaran-warni itu masuk ke dalam periuk.

“Next..” ucap Hakim kepada Haikal sambil mengangkat keningnya. Suka dia melihat anaknya ceria.

“Udang.. udang..” jerit Haikal lagi. Seperti tadi, pantas sahaja enam ekor udang terjun ke dalam periuk yang sedang mendidih.

“Erm.. tak payah cuci dulu ke papa?” tanya Haikal.

“Tak payah. Mama dah cuci dah hari tu..” balas Hakim selamba.

“Lagi?”

“Erm.. ni apa papa?” tanya Haikal sambil merujuk kepada kotak kuning yang sedang dipegangnya – Kiub Pati Ayam Knorr.

“Hah!! Kiub ayam. Pandai Haikal. Papa rasa moi kita hari ni mesti sedap giller. Silap-silap lebih sedap dari yang mama masak..” ucap Hakim bangga. Seronok pula melakukan aktiviti bersama begini bersama anaknya. Mulut becok anaknya benar-benar menghiburkan. Dua biji kiub dilepaskan ke dalam periuk. Sesekali Hakim mengacau bubur nasi yang berada di dalam periuk.

“Ada lagi tak?” tanya Hakim sebaik sahaja dia berpaling ke arah anaknya. Aik? Anaknya tidak kelihatan. Mana Haikal?

“Haikal,” panggil Hakim.

“Ini pulak papa..” kata Haikal. Rupa-rupanya dia sedang menyelongkar peti sejuk mamanya. Hmm.. pasti Reen mengamuk lepas ni, Hakim ketawa di dalam hati.

“Apa pulak ni, sayang?” Hakim membelek-belek isi yang terdapat dalam plastik merah ditangannya. Ikan bilis.

“Oh, ni ikan bilis la sayang. Ok jom kita letak..”

“Papa, Haikal nak letak pulak..” pinta Haikal sambil menarik seluar papanya.

“Ok.. ok.. sayang berdiri kat sini..” ucap Haikal sambil menarik sebuah kerusi mendekati dapur.

“Tapi hati-hati tau. Panas ni..” Hakim mengingatkan anaknya.

“Ok papa..” ucap Haikal dengan senang hati. Ikan bilis pula masuk ke dalam periuk nasi mereka. Setelah memasukkan ikan bilis, Haikal mendongak ke arah kabinet yang menyimpan barang-barang kek mamanya.

“Papa, tepung pulak..” cadang Haikal lagi.

“Opss.. tepung tak boleh la sayang. Mana ada orang masak moi letak tepung.. Tepung ni orang buat macam ni..” Hakim pantas mengangkat anaknya menjauhi periuk yang panas, kemudian sedikit tepung dicalit ke hidung anaknya. Habis comot wajah Haikal. Hakim ketawa melihat wajah anaknya. Haikal yang berasa tidak puas hati kerana ditertawakan oleh papanya pantas mengambil segenggam tepung dan dicampakkan ke wajah papanya. Habis putih selepung muka Hakim. Haikal ketawa dengan gembiranya. Tidak lama kemudian, berlakulah aksi kejar-mengejar sambil berbalas baling tepung. Habis bersepah rumah.


***


“Astaghfirullahalazim… apa yang kamu berdua ni buat?” tegur satu suara.

Opss!! Hakim yang sedang bergomol dengan anaknya mendongak untuk melihat siapakah gerangan yang sedang bersuara itu.

“Mama..” ucap Hakim sambil tersengih. Haikal yang berada di atas badannya diangkat dan diletakkan di tepi sebelum dia bangun dan bersalam dengan ibunya.

“Haikal, salam nenek..” arah Hakim pada anaknya. Tanpa berlengah, si kecil itu pergi mendapatkan neneknya. Hajah Mariam menghulurkan tangan pada cucunya. Tubuh kecil itu didukungnya.

“Ni kenapa comot-comot ni sayang?” tanya Hajah Mariam. Haikal hanya tersengih sambil dia bermain-main dengan jarinya.

“Bau hangit apa pula ni Hakim?” tanya Hajah Mariam apabila hidungnya terbau sesuatu yang terbakar.

“Allah mama, moi Hakim..” berlari Hakim kembali ke dapur untuk melihat moi yang dimasaknya tadi bersama Haikal.

Haikal menarik nafas lega. Mujur sahaja moi yang dimasaknya tadi tidak rentung, cuma nyaris-nyaris rentung sahaja. Hajah Mariam menggelengkan kepalanya. Patutlah Hakim enggan apabila dia suruh supaya dua beranak ini makan dirumahnya selama Fazureen berada di hospital. Rupa-rupanya ada ‘projek’ sendiri, ujar Hajah Mariam sambil ketawa sendiri.


***


“Haikal, mari makan. Ajak nenek sekali,” arah Hakim pada anaknya.

“Jom nenek, jom..” ucap si kecil itu sambil menarik tangan neneknya menuju ke meja makan.

“Haikal dengan papa yang masak.. Sedap tau nek,” petah mulut Haikal bercerita pada neneknya mengenai aktiviti bersama papanya tadi. Mereka duduk di meja makan. Setelah menceduk moi untuk Hajah Mariam dan Haikal. Mereka sama-sama merasa hasil ‘air tangan’ Hakim dan Haikal.

“Ok ke sayang?” tanya Hakim. Tak sabar hendak mengetahui feedback dari anaknya.

“Sedap.. sedap..” ucap Haikal sambil bertepuk tangan. Terangkat kening Hakim mendengar pujian daripada anaknya.

“Makanlah mama..” jemput Hakim.

“Nanti, mama nak ke dapur. Ambil air dulu..” Hajah Mariam berkata sambil bergerak ke dapur.

“Ya Allah.. selambak korang masak?!” jerit Hajah Mariam dari dapur.

Hakim dan Haikal hanya tertawa sambil jari menuding ke arah satu sama lain.


***


“Hai sayang.. apa khabar?” ucap Hakim sambil mencium dahi Fazureen yang sedang berbaring di katil.

“Baik..” jawab Fazureen sambil tersenyum.

“Hai anak mama, meh sini mama nak sayang sikit..” panggil Fazureen pada Haikal. Haikal memanjat katil mamanya. Tubuh mamanya dipeluk. Fazureen mencium wajah anaknya.

“Anak mama ni nakal tak?” tanya Fazureen.

“Tak.. tak.. kan papa?” pantas Haikal menjawab. Wajah papanya direnung. Hakim hanya menggangguk. Mengiyakan saja kata-kata anaknya.

“Mama.. Haikal nak tengok adik..”

“Tu.. tapi jangan bising tau..” Fazureen menunjuk ke arah baby cot yang berada di sebelah katilnya.

Haikal cuba menjengket untuk melihat adiknya.

“Aik mama, kenapa ada dua? Same la muka baby ni?” ucap Haikal pada mamanya. Hakim mendukung anaknya supaya Haikal mudah untuk melihat adik-adiknya.

“Ni la adik Haikal. Yang ni Fasha and yang ni pulak Fisha..” beritahu Hakim pada Haikal.

“Aik? Diorang girl ek papa?”

“A’ah.. Girl..”

“Kalau macam tu nanti boleh la kita ajak adik masak sama-sama dengan kita, kan papa?” shh.. Hakim meletakkan jari telunjuknya ke bibir. Sudah diberitahu pada anaknya bahawa aktiviti mereka itu adalah rahsia mereka bersama.

“Alamak.. Haikal lupa..”

“Apa? Abang dengan Haikal masak?” terkejut Fazureen tembelang dua beranak itu pecah. Hakim dan Haikal sama-sama tersengih.

“Habislah dapur aku..” akhirnya mereka bertiga ketawa bersama-sama.

8 komen yang diterima:

keSENGALan teserlah.. on 13 Januari 2009 3:35 PTG berkata...

hahahaha..
klako la kak lea..
ske2...

nana_yoong on 13 Januari 2009 4:15 PTG berkata...

keluarga bahagia...

niz on 13 Januari 2009 4:29 PTG berkata...

lawaknya...
klu bleh smbng ar agy..

ceritaku MEMORIKU on 13 Januari 2009 6:44 PTG berkata...

warghh sweetnye.
suke2.
dpt ank twins ag 2.
agagag.
-na`dz

bidadari cinta on 13 Januari 2009 7:27 PTG berkata...

best..best..keluarga bahagia..!!

Cik Waniey on 13 Januari 2009 7:58 PTG berkata...

kikikiki..
lawak2.. pasni lea wat cite adik2 dia plak yang nakal leh x?
hehehhee..

wat cerpen bersiri plak lea..hehe

misz nana on 14 Januari 2009 12:54 PG berkata...

alahaii.. sweetnya la family dorang ni..
dapat twins gitu..
best gak kan dpt twins ni?
ni yg rasa nak twins gak bila dah kawen nanti ni.. lalalala~

nin berkata...

ada lagi samb igt dh abis bla hakim kata ckp dh, x nak anak lagi..

cite ni mmg manarik, sy bayangkan haikal ni cm danish d manish.

lea.. yg warna warni tu bukan fruit frozen la tapi mix vege la..

Peraduan Saya Mahu Hadiah PTS

Belajar Buat Ebook. Jual sendiri karya anda. Klik sini.

Mentor Jutawan. Klik sini.

Belajar Bermain Gitar Cara Pantas. Klik sini.

Kuasai Bahasa Inggeris dengan Mudah. Klik sini.

 

Laman Karya

Kalam Coretan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino