Product from Adobe

Selasa, Januari 27

Novel Drama : 4 plus One jadi KITA [3-Sampul Putih]


Hasil kesengalan bersama : Adra Adlina dan LeaQistina


Sebelum kami mulakan babak 3, ape kata kita intai dulu apa sebenarnya dah berlaku pada Dzikri lepas Intan tendang buntut dia? Tak best lah plak kan kalau tak cerita lebih-lebih pasal part tu. Hehehehe…. Nak tahu apa dah jadi? Jom!


Sebenarnya, lepas Intan blah si Dzikri ni dah jadi macam naga. Cuma takleh nak sembur api jek. So geng F4 yang lain cadangkan diorang gi kat kafeteria kolej. Hilangkan dahaga sebab cuaca yang panas terik kat ruang makan khas F4.


Dzikri: Aku dah tak boleh nak bertenang dengan perempuan macam tu. Dia dah melampau!!


Argh!! Dzikri menghentakkan tanggannya ke meja.. (Adoi.. sakitnya.. Namun demi menjaga air mukanya di hadapan kawan-kawannya yang lain, Dzikri hanya menayang muka selamba..)


Nashriq: Kenapa kau nak melenting sangat? Relaks la.. Setakat budak perempuan macam tu, apalah sangat.. sekali jentik je.. confirm melayang..


Azim: Betul-betul.. tapi kira berani jugaklah budak tu sebab berani tendang bontot ‘kepala’ geng F4. (Hehe.. Azim ketawa lucu..)


Huh!! Dzikri marah kerana rasa tersindir oleh kata-kata Azim. Berani sungguh perempuan tu..!!


Haritz: Hmm...


Itu sahaja reaksi yang mampu diberikan oleh Haritz. Pada firasatnya peribadinya tanpa dibantu oleh globe kaca ahli sihir yang hodoh, Haritz yakin Dzikri kini telah bertemu dengan ruasnya. Pasti sesuatu yang lebih menarik bakal berlaku nanti. Tersiat suatu senyuman dibibir Haritz di akhir bicara hatinya.


Dzikri: Eh.. senyum-senyum pulak dia.. Aku tengah runsing ni bukannya dia nak tolong.. Runsing aku tau.. Runsing!!


Azim: Wo.. wo.. apa ni bro.. sabarlah.. macam kau tak biasa..


Nashriq: Betul.. betul.. betul.. (gaya siri tv, Ipin pula mengambil tempat)


Dzikri: Arghh!! Ini tak boleh jadi. Aku mesti menuntut bela pada perempuan tak guna tu sebab dia dah jatuhkan maruah muka aku..


F4: (Eyhh? Maruah muka?) Berkerut dahi masing-masing apabila cuba menangkap maksud sebenar kata-kata Dzikri tadi.


Azim: Air muka maksud kau?


Dzikri: Ah.. apa-apa jelah..


Tanpa amaran. Secepat kilat Dzikri bergegas turun dari ruangan makan yang disediakan khas buat mereka berempat. F4 lounge namanya.


Uik.. cepatnya.. Keluang man ke apa ni? Namun langkah kaki mereka dihayun juga mengikut langkah kaki Dzikri dan seperti biasa, Haritzlah yang menjadi ‘kura-kura’ tua. Mengikuti langkah ahli kumpulan yang lain dalam gerakkan slow motion.


Dumm!!


Ah..!! Jerit Siti Hanim apabila perlanggaran terancangnya dengan pojaan hatinya Dzikri berjaya.. Ahli geng Siti Hanim four yang lain hanya memerhatikan dari tepi.


Dzikri: Weyh!! Apa ni..?!! (marah Dzikri dengan nada yang bengis..)


Siti Hanim: Owh.. Dzikri.. (Siti Hanim sambil menggeselkan badannya ke badan Dzikri)


Dzikri menyeluk poket seluarnya dan mengeluarkan sepasang sarung tangan plastik. Kemudian, sarung tangan tersebut dipakainya. Pantas badan Siti Hanim ditolaknya kasar hingga Siti Hanim jatuh bersimpuh.


Siti Hanim Four : Hanim..!! (pantas mereka mengerumuni Hanim..)


Dzikri : Hei.. apa ni gesel-gesel macam kucing.. Gelilah.. Lagi pun berdosa tahu??! Bukan muhrim.. Hee.. (ucap Dzikri dengan gaya geli-geleman..)



Azim: Eh! Tu bukan minah cengil tu ke? (sambil tunjuk pada Intan yang tengah berlari macam nampak hantu. Padahal ‘hantu’ tengah perhatikan dia.)


Serta-merta perhatian F4 beralih pada arah yang dimaksudkan oleh Azim.


Nashriq: (Tepuk bahu Azim) Betul lah. Sahih! Apa lagi Dzik?


Dzikri: Cepat! Kita kena ikut dia ke mana je dia pergi.(dah macam Adolf Hitler. Nasib baik takde misai kontot)


Zoommmmm!! Dzikri menghilangkan diri sepantas Keluang Man yang menaiki kereta F1 di Litar Sepang. Terteleng kepala pelajar-pelajar lain melihat kadar kelajuan pergerakan Dzikri.


Haritz: Hmm.. (Now.. the story is begin)


Babak 3:


Lokasi: Kedai mamak


Suasana:


Intan menghilangkan dirinya daripada dikesan oleh F4. Dia berlari selaju-lajunya sampaikan cuaca yang terik membuatkan tekaknya perit. Dengan tenaga yang masih berbaki, Intan melangkah ke kedai mamak untuk membasahkan tekak. Dia menelefon sahabat baiknya, yang kebetulan dah habis kelas lebih awal. Lepas menunggu dalam dua tiga minit, Liyana merangkap kawan baiknya pun muncul.


Intan: Aku tengah serabut ni. Hidup aku dah terancam. Perang dunia dah nak meletus.(kepalanya tergeleng-geleng, macam orang putus harapan)


Liyana: (Jungkit kening, buat muka pelik). Perang? Kau dah jadi macam dulu ye? Sukanya aku! (Ucapnya sambil memeluk tangannya sendiri - gaya berangan bahagia)


Intan: Apa yang macam dulunye? Kali ni aku dah kalah mati. Hancur semua rancangan aku nak hidup aman damai. Kau tak tahu betapa rakusnya orang sakit otak macam F4 tu.


Liyana: Erk? F4? Siapa plak tu? Tak pernah dengar pun.


Intan: Kau takyah tahu pun takpe. Takde faedah. Betapa malunya kalau lelaki dah mengaku diri sendiri macam bunga. Konon dorang tu flower four. Flower ke ape, kumbang pun tak ingin nak sedut madu dorang. Beracun! Kojol je nanti.


Liyana: Wah! Mesti dorang jambu giler kan?


Intan: Dahlah. Meremang bulu roma aku. Tengok, hari yang panas terik tadi pun dah berubah mendung. Nampak sangatlah dorang ni mendatangkan bencana.


Liyana: Hensemnya!(sambil buat muka control ayu).


Intan: Ape? (tengok jek mata kawan dia dengan muka musykil)


F4 yang baru tiba dengan menaiki BMW Z4 Roadster dengan Mazda RX8 tayang muka megah depan Liyana. Nashriq Aiman senyum menggoda pada Liyana. Dia menghulurkan sesuatu kepada Intan. Sekeping sampul surat warna putih. Si Dzikri pulak tunggu kat tepi kereta dengan Haritz. Mamat tu buat muka poyo. Azim yang ada sekali dengan Nashriq cekak pinggang. Macam biasa, tetap selamba. Duduk semeja ngan diorang walaupun tak dipelawa.

Intan: Apa ni? (tangan cepat-cepat bukak sampul tu)


Nashriq: War invitation. (kenyit mata, mentang-mentanglah mata cantik hahaha)

Intan: Aku cungkil mata kang baru tahu (dalam hati jek la).


Liyana macam dah tergoda gile dengan renungan si Nashriq. Tak boleh blah. Terjojol mata Intan bile tengok kertas yang dia tengah pegang.



Memo merah! Dia dah jadi musuh F4! Bermakna, lepas ni seluruh kolej boleh buat sesuka hati kat dia.


Azim: Selamat berjuang cik Intan yang berani. Semoga kau tabah.(selamba tepuk bahu Intan)


Intan: Sakit otak punya orang!(sedut air dalam gelas sampai habis, rambut yang terjuntai di dahinya ditiup kasar..)


Dan mamat dua orang tu pun blah dari meja. Diorang sempat la melencong kejap kat kaunter untuk beli chewing gum. Lepas tu, cabut. Dzikri dan Haritz naik BMW, Azim dengan Nashriq pulak naik Mazda.


Liyana: Diorang ajak kau pergi majlis hari jadi ke?(terbuntang mata Intan dengar kata-kata kawan baiknya)


Intan: Adoi… bukanlah sayang wei. Aku dah diheret ke medan perang. Kau doakan je lah aku selamat. Kalau tak…(isk isk..sedih plak nak terus bercakap)


Intan bangun dan membayar harga minuman. Dia dah berjalan macam takde perasaan. Tertinggal Liyana sengsorang.


Liyana: Intan!


Tiada respon. Dia terus capai beg dan kejar Intan.

5 komen yang diterima:

Tanpa Nama berkata...

cite best lah. sebenarnya pening gak nak beza antara haritz n nashriq. dekat sama je nama.

Tanpa Nama berkata...

meteor garden versi melayu..
jln cerita yg same...
cume bezanyer dlm bhasa melayu..
tpi best..

~~Lolipop~~ on 30 Januari 2009 8:23 PTG berkata...

aarghhh..
intan dpr surat maut..
adessss...
abislah...
huhuhuhu.....

cian hanim..jatuh tersimpuh lg....
auwww,,ayu sungguh..
hahahaha..

oryzasativa87 on 1 April 2009 8:21 PTG berkata...

lea,
watak hanim ngan liyana
tu lea x mention pun
bayangan wajah sape..
nak tau gak camne rupa hanim
yg gedikss tergetik2 tu
hehe..
n x lupe gak liyana yg comey
cute miut tu

LeaQistina on 1 April 2009 8:28 PTG berkata...

salam oryzasativa87,

nak bayangkan wajahnya ye? insyaallah nanti lea dan adra akan fikirkan watak yg sesuai ye.. :D thanx kerana menyokong cerita ini :D

Peraduan Saya Mahu Hadiah PTS

Belajar Buat Ebook. Jual sendiri karya anda. Klik sini.

Mentor Jutawan. Klik sini.

Belajar Bermain Gitar Cara Pantas. Klik sini.

Kuasai Bahasa Inggeris dengan Mudah. Klik sini.

 

Laman Karya

Kalam Coretan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino