Product from Adobe

Ahad, Disember 14

Menggapai Pelangi Cinta Bab 8


“Elyeen, sebenarnya tujuan Fendi bawa Elyeen ke sini bukanlah untuk bercuti semata-mata tapi Fendi ada hajat lain”, Fendi memulakan bicara.


“Hajat, hajat apa Fendi. Eh, Fendi tau tak ayat yang Fendi gunakan ini macam orang nak meminang”, ujar Elyeen dengan nada berseloroh.


“Elyeen, kalau betul macam mana?”, Fendi cuba menduga.


“Apa yang betul.?”, Elyeen masih tidak dapat menangkap maksud tersirat disebalik kata-kata Fendi tadi. Berkerut dahi Elyeen mendengar pertanyaan Fendi tadi. Fendi cuba untuk menyusun kata agar ayat yang bakal dikatakan terhadap Elyeen tidak janggal untuk didengari.


“Err.. Fendi.. err… Fendii”, tergagap-gagap Fendi bertutur. “Fendi, Fendi, Fendi apa?!”, Elyeen sudah tak mampu bersabar. Dari tadi perkataan yang keluar dari mulut Fendi hanyalah Fendi, Fendi dan Fendi. Jerkahan Elyeen membuatkan Fendi tersentak lantas lancar aje perkataan meluncur keluar dari mulutnya.


“Tak mengapalah, biar Fendi berterus-terang saja dengan Elyeen. Sebenarnya Fendi dah lama sukakan Elyeen. Sejak kita di bangku sekolah lagi”, Fendi memandang tepat ke mata Elyeen. Elyeen sudah faham pucuk bicara Fendi. Muka Elyeen berubah serta-merta. Lantas Elyeen melarikan anak matanya ke arah pantai. Elyeen tahu yang dia tidak mungkin akan mampu melawan panahan mata Fendi itu. Penuh dengan emosi dan membawa maksud yang tersirat. Bukan maksud malah harapan lebih tepat lagi. Elyeen kaku sebentar. Otaknya ligat mencari ayat yang sesuai untuk diberikan kepada Fendi.


“Nanti dulu Fendi ! Siapa cakap Elyeen tak sayangkan Fendi”, Elyeen bermukadimah. Fendi hanya merenung Elyeen lembut. “Elyeen pun sayangkan Fendi ta.. tapi..”, Elyeen tak mampu meneruskan kata-katanya. Elyeen risau Fendi akan tersinggung.


“Tapi apa Elyeen”, Fendi kurang senang dengan kata-kata Elyeen itu. Terpercik keresahan di wajah Fendi. Tambahan pula melihatkan Elyeen yang seoalah-olah serba-salah untuk terus berkata-kata. Debaran di hati Fendi semakin dirasa.


“Tapi… cukuplah hanya sekadar sebagai seorang abang atau sahabat karib. Fendi, maafkan Elyeen. Fendikan tahu prinsip Elyeen. Fendi kawan karib Elyeen sepatutnya Fendi faham dan tahu apa jawapan Elyeen”, Elyeen cuba memberikan klu tentang jawapannya. Rasanya mungkin Fendi akan faham apabila prinsip yang disebut-sebut sejak di bangku sekolah itu diingatkan kembali.


“Ya, Fendi tahu”, lirih benar suara Fendi kedengaran. Bagaikan hendak menitis air mata Elyeen mendengar nada suara Fendi yang sesayu itu.


“Habis tu kenapa Fendi masih lagi katakan semua ni pada Elyeen?. Fendi tahu tak yang keadaan sekarang ni boleh menghalang perjalanan persahabatan kita yang telah terjalin sejak sekian lama.”, Elyeen agak tidak keruan. Tubir matanya dirasakan bagai tidak tertahan lagi. Kecewa.


“Tapi Elyeen, kita bukan lagi berada dalam alam persekolahan atau di alam cinta monyet. Kita masing-masing sudah dewasa dan Elyeen pun sudah memenuhi prinsip diri Elyeen tu. Sekarang Elyeen merupakan seorang graduan bukan pelajar sekolah menengah !”, bentak Fendi sambil melepaskan apa yang terbuku di hatinya. Air mata yang cuba ditahan sebentar tadi luruh tanpa dipinta. Tak sangka pula Elyeen perkara yang sebegini akan berlaku ke atas dirinya. Dia sangkakan yang Fendi merupakan insan yang paling memahami dirinya. Ternyata sangkaannya melesat.


“Elyeen, bukan itu yang Fendi minta. Fendi tak kisah kalau Elyeen tak cintakan Fendi. Cukuplah sekadar Elyeen bersetuju menjadi kekasih Fendi. Fendi harap Elyeen tidak akan mengecewakan Fendi. Tolonglah Elyeen”, kata Fendi seperti merayu. Elyeen memandang wajah Fendi yang sugul itu untuk meminta sedikit pemahaman daripada lelaki di hadapannya kini. Namun, semuanya sia-sia belaka. Fendi seoalah-olah tidak memahami apa yang terbuku di hati Elyeen ketika ini sedangkan selalunya Fendilah yang paling memahami isi hati Elyeen. Tapi kenapa tidak hari ini. Bentak Elyeen di dalam hati. Elyeen menunduk namun tidak lama kemudian Elyeen memanggungkan kembali wajah.


“Maafkan Elyeen, Fendi. Elyeen tak sanggup nak melakukan ini semua. Kalau Elyeen setuju dengan permintaan Fendi ni bermakna Elyeen telah mengorbankan Fendi. Satu-satunya kawan karib yang Elyeen ada di dunia ni. Fendi faham tak?!”, sedaya upaya Elyeen berusaha untuk menjelaskan keadaan yang sebenar kepada Fendi. Namun Elyeen tahu Fendi tidak akan menerima kata-katanya bulat-bulat.


“Elyeen tak perlu risau akan semua ni. Fendi dah fikirkan semua ni dan Fendi sanggup!”, Fendi cuba untuk meyakinkan Elyeen. Dalam hatinya masih mengharap agar Elyeen bersetuju dengan permintaanya ini.

Buat seketika kedua-dua mereka diam membisu. Fendi mengharapkan persetujuan daripada Elyeen tetapi Elyeen pula mengharapkan sedikit pengertian dalam diri Fendi. Kicauan burung yang hendak pulang ke sarang sahaja yang memukul pendengaran mereka sekarang ini. Air mata masih lagi lancar mengalir. Sedu-sedan juga telah mula kedengaran.


“Baiklah, sebelum Elyeen mempertimbangkan permintaan Fendi ini Elyeen nak tanya Fendi satu soalan. Fendi kena jawab dengan jujur !”


“Fendi cuba”


“Andaikanlah Elyeen terima permintaan Fendi ni. Tidak lama kemudian muncul pula seorang lelaki yang berjaya mencuri hati Elyeen. Kemudian Elyeen akan memutuskan perhubungan kita ini yang sekali gus akan mengecewakan Fendi. Adakah Fendi sanggup untuk menghadapi semua ini?”, tanya Elyeen untuk mendapatkan kepastian.


Fendi terdiam mendengar pertanyaan Elyeen itu. Tidak sangka bahawa Elyeen mampu berfikir sejauh itu. Agak terkilan juga hatinya memikirkan persoalan itu. Dia sendiri menyoal dirinya. Adakan dia sanggup untuk menghadapi situasi sebegitu andai kata ianya berlaku? Fendi menunduk seketika memikirkan jawapan yang harus dikeluarkannya. Dalam diam Fendi berperang dengan perasaanya sendiri. Akhirnya Fendi mendapat satu kata putus.


“Fendi sanggup malah Fendi takkan sesekali menyalahkan atau menghalang Elyeen andai ianya berlaku”, kata Fendi ringkas.


Tak sangka pulak Elyeen dengan jawapan yang diberikan oleh Fendi itu. Pada sangkaanya Fendi tentu tak sanggup. Sebenarnya jauh di sudut hati Fendi tetap meronta mengatakan bahawa dia tidak akan sanggup untuk menghadapinya. Cuma demi mendapatkan Elyeen Fendi berani untuk mempertaruhkan jawapan tersebut. Dalam hatinya telah menyimpan suatu nekad. Andainya Elyeen bersetuju untuk menjadi kekasihnya, Fendi akan pastikan bahawa Elyeen akan jatuh sayang padanya dan akhirnya akan menjadi miliknya yang sah. Fendi cuba membina impian di dalam kegelapan.


Fikiran Elyeen runsing dibuat dek permintaan Fendi tadi. Fendi masih lagi menanti jawapan dari Elyeen. Entah di mana tersangkutnya lamunan mereka . Mereka masing-masing melayan perasaan .


“Maafkan Elyeen, Fendi. Elyeen rasa Elyeen lebih sayangkan persabahatan kita yang berusia belasan tahun ini. Elyeen tak sanggup mengorbankan usia persahabatan serta diri kita semata-mata hendak memenuhi hasrat Fendi yang sedang hanyut dek arus percintaan yang mungkin sia-sia”, kata Elyeen lembut namun masih terselit ketegasan di dalam kelembutannya itu. Aduh.. Tak aku sangka kata-kata Elyeen yang lembut selembut sutera itu mampu menghiris hatiku separah ini.


“Maafkanlah Elyeen, Fendi. Elyeen tahu, kata-kata yang Elyeen lafazkan tadi akan menghiris perasaan Fendi. Tapi Elyeen tak berdaya, hanya kata-kata itu sahajalah yang mampu Elyeen lafazkan buat Fendi masa ini”, selepas menamatkan kata-kata tersebut Elyeen terus berlalu meninggalkan Fendi yang disirami cahaya bulan purnama. Hari ini menjadi episod duka dalam jurnal persahabatan mereka. Sesuatu yang tidak pernah dipinta malah terlintas difikran bahawa perkara ini akan berlaku. Linangan air mata terus membasahi pipi Elyeen. Elyeen kecewa. Elyeen sedih kerana sahabat karib yang disangkanya paling memahami dirinya, rupa-rupanya sama seperti orang lain tidak memahami dirinya. Elyeen bagun untuk meninggalkan Fendi. Tiba-tiba Fendi menyambar tanggannya.


“Elyeen berilah Fendi peluang untuk Fendi buktikan cinta dan kasih sayang Fendi terhadap Elyeen”, Elyeen kaget apabila melihat Fendi melutut sambil merayu. Bagi Fendi dia tidak kisah andainya dia melupakan egonya buat sementara waktu. Semuanya semata-mata kerana cintanya yang tidak berbelah bahagi terhadap Elyeen.


“Maafkan Elyeen”

1 komen yang diterima:

misz nana on 15 Disember 2008 2:47 PG berkata...

huiyyoo.. melutut tuu..

"maafkan elyeen.."
x terima la tu ye? hmm..

Peraduan Saya Mahu Hadiah PTS

Belajar Buat Ebook. Jual sendiri karya anda. Klik sini.

Mentor Jutawan. Klik sini.

Belajar Bermain Gitar Cara Pantas. Klik sini.

Kuasai Bahasa Inggeris dengan Mudah. Klik sini.

 

Laman Karya

Kalam Coretan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino