Product from Adobe

Rabu, Januari 28

Novel Drama : 4 plus One jadi KITA [5-Berita Gumbira]


Hasil kesengalan bersama : Adra Adlina dan Lea Qistina.

Babak 5:


Lokasi: Di dalam bilik yang menempatkan kolam air panas kesayangan Dzikri Ikmal.



Kolam Air Panas kesayangan Dzikri



Suasana:


Dzikri menggigit-gigit bibirnya. Sesudah melakukan fasa mesyuarat tergempar dengan ahli F4 lain semalam, dia kembali bersemangat. Ada keazaman meresap dalam dirinya. Tahulah dia macam nak uruskan si kecil molek Intan Maisara tu.


Tengah syok berangan dan berenang gaya dugong terkerat ekor, tetiba je pengurus rumahnya, Samat masuk menerjah. (Ala-ala Abang Naz dalam segment Terjah!!)


Pucat sekejap muka Dzikri. (Mujur aja aku tak ada melakukan ‘aksi-aksi yang biru’. Kalau tidak pasti malu di situ..)


Bulat mata Dzikri merenung Samat. Marah. Sudah berkali-kali dipesannya pada Samat, “Jangan lupa diketuk sebelum masuk. Namun Samat tetap tidak faham bahasa. (Agaknya dia tak sekolah kot dulu!!)


Samat: Tuan Dzik, Tuan Nashriq telefon.


Dzikri: Bak sini handphone saya. Lain kali jangan main terjah jek. Kan saya dah pesan, jangan lupa diketuk sebelum masuk. (Buat sekian kalinya Dzikri memberikan peringatan pada Samat. Wajahnya dibengiskan tapi suaranya yang keluar tiba-tiba saja menjadi kecil.. Alahai..)


Samat: Ba.. Baik.. Tuan Dzik.(Ucap Samat dengan ga.. ga.. gagap.. huhu.. penat nak habiskan satu perkataan.. Tangannya pula menggigil-gigil ketika menghulurkan telefon bimbit kepada Dzikri)


Tajam mata Dzikri yang merenung wajah Samat, telah membuatkan lidah Samat hampir kelu tetapi hatinya pula.. (Alamak!! Rasa tersipu.. hampir-hampir blush pipinya.. hehe..)


Samat: Tuan, sa.. saya minta diri dulu.


Dzikri : Huh! Pergilah.. (ucap Dzikri endah tak endah..)


Samat terus berlalu sebaik sahaja mendapat kebenaran daripada Tuan Mudanya.


Dzikri : Hoh! Yo.. Assalamualaikum.. Apa kes?!


Nashriq: Hei, ada berita nak kasi tau kau! Baik punya berita.. Kau kena tahu ni.(beria betul gayanya)


Dzikri: Hah, berita? Apa-apa, cepatlah cakap. Aku dah teraju giller dah ni! (separuh mendesak saja nada suaranya)


Nashriq pandang handphone sambil mengeluh. Buta kosakata betul la mamat sorang ni. Nasib baik cikgu bahasa takde.


Nashriq: Ehm, ye aku tahu kau teruja sangat-sangat. Ini yang aku nak bagi tahu. Untuk esok semua setting da siap pasang. Memang kena teruklah minah sorang tu esok. Wahuwahuwahuwa.. Mesti terdesak habis punyalah!! (topeng bertanduk mula tersarung di kepala mereka)


Dzikri: Woooohooo! Aku gumbira. Bahagia… baguslah orang macam dia tersedak! (Dengan penuh yakin dan bersemangat waja Dzikri berkata-kata)


Dia menjerit macam nak bersimbah air dari kolam. (Eyh? Teruja erk? Bukan teraju ke? Apa-apa jelah.)


Nashriq alih handphone dari telinga. Bingit gile! Bape oktaf pitch yang mamat ni guna? Nasib baik tak pecah gegendang telinga aku ni.. Tu tak kira lagi kesan pada koklea, tingkap separa bulat dan juga kornea aku (Eyh!! Kornea kat telinga ke?) Kalau tak terpaksa la aku bertapa di Gua Gendang untuk memulihkan kembali deria pendengaran aku nih!!


Nashriq: Ha, memang padan muka pun dengan muka dia.. Lepas ni confirm dia ‘terdesak’ untuk berhenti kolej punya.. Lu caya la cakap wa.. Hmm.. Okeyla, Dzik. Jumpa esok. Chow!(sengaja dia menekankan perkataan terdesak supaya Dzikri mendapat klu mengenai kemerengan kosakata bahasa Melayunya. Mujurlah Azim tiada di sini, kalau tidak panjanglah pulak aktivti virus dan anti-dotnya ni.. Adoi la.. Nashriq geleng kepala.)


Dzikri: Ok.. Chow! (Terus sahaja dia melompat keluar dari kolam dengan gaya separuh pro)


Ngeekk!!


Pheww!! Mujur tangannya sempat mencapai tepi dinding kolam yang berada tidak jauh darinya. Jika tidak, pasti muka machonya ‘penyek’ sebab tersembam ke lantai. (Huish!! Tak guna punya lantai.. Licin.. Habis ‘tersepak’ kaki aku..)


**Note: Right word : Tergelincir dan bukannya tersepak..!! Huhu..


Namun dalam keghairahannya bersorak dan membebel pada lantai kolam air panas kesayangannya, sempat lagi otaknya berfikir mengenai kata-kata Nashriq tadi. (Terdesak ek? Bukan tersedak? Tak sama ke? Hurm..)


Di hadapan pintu gerbang Kolej Lavender…



Pintu Gerbang Kolej Lavender

Nashriq dan Azim menyudahkan sentuhan terakhir ‘karya agung’ mereka yang diberi nama – Mona Sekera. Karya tersebut digantung seeloknya. Azim berada dibawa sebagai pemacu manakala Nashriq pula memanjat tangga.


Azim : Riq, kanan sket.. op.. op.. op.. kiri sket.. lagi.. lagi.. ha.. lagu tu la..


Nashriq : Hah? Lagu?


Azim : A’ah.. Lagu tiga kupang.. wahaha..


Nashriq: (Ceh!! Tu nak cari fasal ke ape?!)


Azim hanya ketawa melihat wajah marah Nashriq.


Setelah berpuas hati dengan kedudukan poster itu, mereka saling berpandangan. Matamu terus ke mataku. Hati kita menjadi satu.. (Eyhh!! Hati menjadi satu? Tidak.. Tidak.. no.. no.. no..)


Toin.. toin.. Suasana ‘romantis’ tadi terus lenyap. (Pheww!! Sangat tak sesuai)


Bagi mengimbangi suasana janggal tadi, mereka berdua akhirnya mengambil keputusan untuk ketawa terbahak-bahak (penuh dengan aura jahat). Sambil ketawa Nashriq melakukan aksi shuffle kegemarannya – konon bukti kepada title ‘Bunga paling energetic’ dikalangan ahli F4 yang telah disandangnya buat sekian lama.


Uhukkk!! Uhukk..!! (Adoi.. spoiler mood betul la.. )


Azim tepuk dahi.


Azim: Eleh.. nak menunjuklah tu.. Semua orang dah tau la.. (bibirnya sumbing menggayakan senyum yang agak kurang ikhlas dari hatinya.. huhu.. jeles.. kuat betul kaki mamat nih!!)


Nashriq: Well, you know me. Rilekslah Azim. (kenyit mata lagi, sengal!)


Tanpa mereka sedari, Haritz sedang memerhatikan tindakan keduanya dari jauh. Dia mengangguk-angguk. (ape-ape jelah mamat dua ekor nih!!)


Kemudian Haritz memerhatikan gambar poster yang terpampang di pintu gerbang kolej. Gambar Intan (pose yang paling ‘menarik’.. bersama muka ‘tak bersalah’).


Biar esok gempar satu kolej dengan berita wujudnya satu jawatan kosong. Jawatan kosong? Hurm.. nak tau jawatan apa? Nantikan saja babak yang seterusnya.. Wahaha.. Da..!!


7 komen yang diterima:

keSENGALan teserlah.. on 28 Januari 2009 11:42 PG berkata...

ngeeeeee..
besh2..
nk lgi,,nk lgi..

nurhakim on 28 Januari 2009 2:19 PTG berkata...

best..
xsbar nk thu pe jdi pas nie kat intan..
msti truk dia kne bli..
truk tul lah F4 2..huhu

Tanpa Nama berkata...

jawatan kosong? jawatan apa??????? konpius2.

~~Lolipop~~ on 30 Januari 2009 8:31 PTG berkata...

ngeeee....
agak kejam di situ perlakuan mereka..
ahhh....

lagu 3 kupang..
wahhh.....
tetibe jer..
muahahahaha....

iman on 4 Februari 2009 2:38 PG berkata...

Akak bila nak sambung cerita nie.. tak sabar..
thanks bagi komen membina kat blog iman... Iman baru lagi... jadi byk kesilapan.

oryzasativa87 on 1 April 2009 8:50 PTG berkata...

adess..
failed betol ar kosa kata si dzikri ni..ade ke teruja jd teraju..
terdesak jd tersedak..
ni mesti dpt BM c+++ mase A level dulu..hehehe
ish2..putus fius kot short circuit dlm otak die tu..

makin glamer la si intan tu
gmbr die jd most wanted
jwtan kosong?
jwtan ape ek?
suspen..suspen..

Tanpa Nama berkata...

Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!

Peraduan Saya Mahu Hadiah PTS

Belajar Buat Ebook. Jual sendiri karya anda. Klik sini.

Mentor Jutawan. Klik sini.

Belajar Bermain Gitar Cara Pantas. Klik sini.

Kuasai Bahasa Inggeris dengan Mudah. Klik sini.

 

Laman Karya

Kalam Coretan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino