Product from Adobe

Isnin, Februari 2

Fantasi Alam Cinta [Prolog]


“Mami, tengok la Azam ni dia suka sangat kacau Syiqah…,” Syiqah menjerit memanggil mamanya. Kelam kabut Puan Saodah berlari mendapatkan anaknya. Budak-budak itu bukan boleh di biar lama, ada sahaja benda yang hendak digaduhkannya. Sejak kecil lagi Azam dan Syiqah memang tidak boleh dekat.


Setibanya dia di ruang tamu rumah, kelihatan Azam sedang menjengket tinggi sambil menjulang buku ditangannya. Syiqah pula dengan sedaya upaya cuba untuk mendapatkan kembali buku kesayangannya. Puan Saodah menggeleng kepala melihat gelagat anak-anaknya.


“Azam, sudahlah tu pulangkan buku Syiqah. Usik lama-lama nanti nangis pula baby Mama Odah ni,” ucap Puan Saodah dengan lembut sambil tersenyum. Syiqah mencerlun marah pada mamanya kerana mengejek dirinya di hadapan musuh tradisinya, Azam.


Azam hanya tersengih pada Puan Saodah tanpa wajah bersalah. Sempat juga dikenyitkan matanya pada Syiqah demi menyampaikan maksud “Mama Odah pun sayang Zam, so tak kisah…” Syiqah menghentakkan kakinya tanda tidak berpuas hati.


Azam. Musuh tradisinya sejak zaman kelahirannya lagi. Beza umurnya dengan Azam cuma dua tahun. Mamanya mula mengasuh Azam sejak dirinya berusia empat bulan. Oleh sebab itulah Syiqah selalu menggelarkan Azam dengan gelaran ‘Musuh Zaman Kelahiran’. Seingat Syiqah, sejak hampir sepuluh tahun yang lalu tidak ada satu hari pun hari-harinya sunyi dari usikan dan gangguan dari Azam. Pantang Azam untuk melihatnya senang, pasti ada saja modalnya untuk mengocakkan ketenangan hari Syiqah. Syiqah benci apabila diganggu begitu tetapi Syiqah juga benci apabila dia keseorangan dan kebosanan seorang diri tanpa kehadiran Azam.


“Azam, please give back my book!” bentak Syiqah. Hatinya sebal. Jarang sekali mamanya hendak menyebelahi dirinya. Paling-paling tidak mama hanya tersenyum melihat keletah Azam yang seronok mengusik dirinya.


“Aha… Nope, kalau nak jugak try la dapatkan buku ni dari tangan Zam,” sengaja Azam menjengkit lebih tinggi tatkala Syiqah cuba melompat untuk mendapatkan buku yang berada di tangannya.


Buku tersebut adalah buku kegemarannya. Hadiah daripada mamanya dua tahun yang lalu. Wajah Syiqah makin keruh, hanya tunggu masa saja untuk empangan air matanya pecah.


Puan Saodah menggeleng sambil tersenyum. Azam dan Syiqah memang suatu kombinasi yang tepat. Azam jenis yang kuat mengusik dan juga rajin memujuk, manakala Syiqah pula jenis yang cepat merajuk dan menangis. Oleh sebab itulah Puan Saodah tidak pernah mengambil kisah andai kedua-dua anaknya itu saling bertelingkah kerana dia tahu tidak ke mana rajuk dan marah keduanya.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------


P/s: Apa pendapat kengkawan mengenai intro bagi cerita ini? Sila-silalah komen ek.. Hurm.. mengenai citer CSBK.. wat masa ni Lea tak dpt smbg lg.. idea sangkut kat mana ntah.. huhu.. sorry ek.. So, komen la citer ni dulu.. sama ada menarik, kurang menarik dsb.. lea nantikan komen dari kengkawan semua.. thanx..

6 komen yang diterima:

atashinci on 2 Februari 2009 6:45 PTG berkata...

intro mcm best....
lea nk wat mrk brcinte ker.....

noorhayaty85 on 2 Februari 2009 6:47 PTG berkata...

haah..best lh lea..bt lh crita...best ni klo dorg bcinta

~~Lolipop~~ on 2 Februari 2009 7:31 PTG berkata...

hmmm...
intro dah agak bes mcm cendol..
hmmm...
adakah cendol tu akan bertukar menjadi lg sedap or tawar..
kita tggu n3 berikutnya..

lea smbg lg yek...

Tanpa Nama berkata...

best :-bd
ada rasa keterujaan tuk meneruskan bacaan....


-norasyikin che hassan-

nurhakim on 3 Februari 2009 10:28 PG berkata...

best...
into simple n snng nk fham..
biasanya klau gduh2 cpat melekat jdoh mrk 2..huhu
hope jd cam 2 lah azam ngn syiqah..
hihi..
cpat smbng tau kak lia..

.:farah:. on 1 Julai 2009 6:01 PTG berkata...

hu~
mcm best jerk..
smbung ler lgi kak lea..
gee~

Peraduan Saya Mahu Hadiah PTS

Belajar Buat Ebook. Jual sendiri karya anda. Klik sini.

Mentor Jutawan. Klik sini.

Belajar Bermain Gitar Cara Pantas. Klik sini.

Kuasai Bahasa Inggeris dengan Mudah. Klik sini.

 

Laman Karya

Kalam Coretan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino