Product from Adobe

Selasa, November 18

Cerpen : Terimalah aku seadanya..


“Adin, kamu tu lain kali cuba control sikit perangai bila depan Mikail. Ini tidak.. Main lepas laku je”, bebel Mak Temah. Bimbang jodoh yang telah diaturkan buat anaknya itu, akhirnya putus ditengah jalan. Gara-gara perangai anaknya yang lepas laku.


“Alah mak.. Kalau betul dia nak terima Adin, biar dia terima baik buruk Adin. Adin tak nak dia terima Adin sebab dia tengok perangai baik Adin je, yang kadang-kadangnya cuma ‘perangai plastik’. Palsu semata. Adin tak nak nanti dia terkejut pulak bila tengok perangai sebenar Adin bila dah kahwin nanti”, jawab Adin panjang. Bukan Adin engkar pada kehendak ibunya, cuma memang itu adalah prinsip dirinya. Baginya, punca kerapuhan keteguhan perkahwinan di zaman sekarang semuanya berpunca daripada sikap kepura-puraan ini. Teringat Adin pada kata-kata Syirah dulu, “waktu tengah bercinta semuanya indah.. hinggakan kentut yang bau plentung pun dikatanya wangi”. Tersengih Adin mengingatkan kata-kata Syirah.


“Eh, kamu ni Adin. Mak cakap dengan kamu, boleh pulak dia tersengih-sengih sorang diri macam tu”, marah Mak Temah bila bebelannya tidak diambil kisah oleh anaknya.


“Entah apa nak jadilah kamu sorang ni Adin..”, rungut Mak Temah lagi.


“Jadi apa lagi mak, jadi oranglah..”, kata Adin sambil ketawa-ketawa.


“Yelah tu kamu jadi orang..”, balas Mak Temah sinis sambil mengangkat tangan untuk memukul anaknya. Adin hanya ketawa-ketawa sambil melarikan diri.


“Jangan risaulah mak, kalau ada jodoh Adin dengan Mikail tu nanti, adalah..”, jerit Adin yang sudah naik separuh tangga untuk menuju ke biliknya.


* * *


“Adin, nak makan apa?”, soal Mikail.


“Adin nak bubur ayam large, nugget enam sos barbeque, sundey strawberry and Fillet o fish regular one set..”, jawab Adin selamba. Mikail hanya menganggukan kepala.


Setelah selesai membuat pembayaran, mereka berjalan beriringan mencari meja yang kosong. Mikail memilih untuk duduk bertentangan dengan Adin.


“Banyak Adin makan..”, tegur Mikail setelah hampir lima minit mereka mendiamkan diri.


“A’ah. Adin laparlah Mikail. Tadi Adin skip lunch”, kata Adin sambil terus menyuap. Adin merenung makanan yang terhidang di hadapan Mikail. Hanya one regular set of Beef Foldover.


“Mikail makan tu je?”, tanya Adin pula.


Mikail tersenyum mendengar pertanyaan Adin.


“A’ah. Perut Mikail kecik je. Tak boleh masuk banyak-banyak. Takut nanti mata berat pulak..”, kata Mikail sambil tersenyum.


“Eh.. Nape comot je Adin makan ni? Tengok tu habis sos kat tepi bibir tu..”, kata Mikail lagi sambil mengambil tisu untuk mengelap bibir Adin yang comot.


“Ye ke?”, kata Adin sambil meraba bibirnya.


“Opss.. sorry.. Tercomot plak..”, Mikail ketawa kecil mendengarkan kata-kata yang terbit dari bibir mungil Adin.



* * *



“Eh, awak tak nak masuk dulu ke? Jomlah jumpa mak sekejap”, jemput Adin sebaik sahaja mereka tiba dihadapan rumahnya. Wajah Mikail dipandang lama.


“Tak pe lah kot. Lagi pun dah nak dekat Maghrib ni..”


“Jomlah sekejap. Kang apa pulak kata mak..”, pujuk Adin lagi.


“Hmm.. oklah.. tapi saya tak boleh lamalah..”, Mikail akhirnya tunduk jua pada pujukan Adin. Seraya mereka berdua keluar dari perut kereta.


“Mak.. oh.. Mak.. Ni ha, bakal menantu kesayangan mak datang..”, laung Adin selamba dari luar rumah.


“Mak.. ..!!”, laungan Adin terhenti apabila bunyi “Puutt..!!” tiba-tiba kedengaran dan diikuti dengan suatu bau yang kurang menyenangkan.


Oppss!! Muka Adin merintik merah.


“Sorry.. tak sengaja.. Saya sakit perutlah.. er.. awak masuk dululah Mikail ye. Saya nak marathon ke tandas jap”, kata Adin sambil berlari ke tandas. Tetapi langkah Adin tiba-tiba terhenti. Adin berpaling.


“Err.. Mikail. Busuk sangat ke? Aah.. oklah.. nanti kita sambung. Saya dah tak tahan dah ni..”, kata Adin sebelum berpaling dan meneruskan lariannya ke tandas tadi. Perutnya yang memulas, dirasakan seperti tidak mampu ditahan lagi. Aduh..


Tercengang Mikail dengan gaya selamba Adin. Hah? Betul ke tu tunang aku?


* * *


Mikail mundar-mandir di dalam biliknya yang tidak berapa luas itu. Otaknya ligat memikirkan tingkah laku Adin, tunangnya. Betul ke pilihan mama untuk aku ni? Mana gadis sopan dan ayu yang mama ceritakan pada aku dulu? Mikail menggaru lengannya yang gatal digigit nyamuk. Ish.. Nyamuk ni, dah la aku tengah pening ni, boleh pulak dia sibuk nak gigit aku”, marah Mikail di dalam hati.


Walau tangannya asyik menggaru lengannya yang gatal, namun otaknya ligat memikirkan perihal Adin.


Betul ke aku sanggup nak terima perempuan macam ni untuk jadi isteri aku? Sanggup ke? Mikail berfikir-fikir sendiri. Keputusan perlu dilakukan segera. Majlis pernikahan mereka bakal berlangsung tidak lama lagi. Kurang dua minggu sahaja lagi.


Mikail membaringkan badannya ke katil bujangnya. Katil yang bakal ditinggalkannya kurang dua minggu dari sekarang.


“Tapi itu kalau kau masih nak teruskan pernikahan ni..”, bisik hati kecilnya.


Tak mungkin Adin gadis cemerkap begitu. Terbayang perlakuan Adin disepanjang majlis pertunangan mereka yang dilangsungkan dua minggu yang lalu. Kelihatan seorang gadis ayu yang sopan duduk dikatil sambil tertunduk menantikan mama untuk menyarungkan cincin pertunangan ke jari manisnya. Lemah lembut gaya bicaranya. Sungguh, dirinya terpikat pada gadis ayu dan sopan itu. Tetapi kini, kenapa gadis sopan dan ayu itu berubah begini?


* * *


“Hah? Gila kau Adin..!!”, jerit Syirah tatkala mendengar cerita yang disampaikan oleh Adin tadi.


“Kau memang betul-betul tak sukakan si Mikail tu ke?’, tanya Syirah lagi. Raut wajahnya menunjukkan rasa terperanjat dan tidak percaya. Seorang perempuan boleh buang angin sesuka hati dihadapan bakal suami pilihan keluarga. Sungguh Syirah tidak mampu percaya. Sedangkan dihadapan bakal suami pilihan sendiri juga dirinya tidak berani dan malu, inikan pula dihadapan bakal suami pilihan keluarga. Sungguh, Adin ni sudah gila..


“Taklah.. aku suka je dengan dia..”


“Habis tu..?”


“Aku just nak dia terima baik buruk aku sebelum kita orang nikah. Alang-alang kalau dia tak boleh nak terima, biarlah dia tarik diri sekarang..”, jawab Adin mudah.


“Kau gila..! Aku tak rasa Mikail nak terima kau lagi lepas kau buat perangai yang tak senonoh macam tu..”, suara Syira sudah kedengaran keras. Marah barangkali. Wajah Adin ditenungnya lama.


“Kalau dia tak boleh terima aku, anggap jelah kita orang tak de jodoh..”


“Kau ingat semudah itu ke? Entahlah.. aku dah tak tau apa nak cakap lagi..”, kata Syira yang sudah berputus asa untuk menasihatkan Adin. Kadang-kadang Syira sendiri tidak faham akan cara pemikiran Adin, walaupun mereka berdua sudah berkawan bersama sejak hampir 22 tahun yang lalu.


* * *


“Kau gila..! Aku tak rasa Mikail nak terima kau lagi lepas kau buat perangai yang tak senonoh macam tu..”,


“Kalau dia tak boleh terima aku, anggap jelah kita orang tak de jodoh..”


“Kau ingat semudah itu ke? Entahlah.. aku dah tak tau apa nak cakap lagi..”


Adin terkenang kembali perbualannya bersama Syira tempoh hari. Sedikit sebanyak terkesan jua dihatinya. Betulkah Mikail takkan terima aku lagi? Habis macam mana dengan majlis pernikahan pada hujung minggu ini? Benar kata Syira, aku tak fikir panjang. Sepatutnya aku lakukan semua ini sebelum majlis pertunangan dilakukan dan bukannya sekarang. Kalau majlis pernikahan ini dibatalkan, mesti kedua-dua keluarga akan dapat malu. Kesian mak. Tapi kalau Mikail sendiri tak dapat terima perangai aku, kesian pulak pada diri aku. Apa yang patut aku lakukan ni?


Dendangan lagu “My heart” telah menyebabkan soal-jawab monolog Adin terhenti. Telefon bimbitnya yang sedang menari-nari di atas almari sisi diambil. Nama pemanggil direnung sekilas sebelum panggilan tersebut dijawab. Mikail.


“Putus..?”, sebutir mutiara akhirnya gugur jua.


* * *



“Tak boleh ke kalau kita cuba lagi, Mikail?”, rayu Adin dalam linangan air mata.


“Tak boleh. Bukan Mikail tak nak. Tapi, payah Adin..”, kata Mikail bersama satu keluhan. Sudah banyak kali dicubanya namun apakan daya, perkara-perkara sebegini diluar kehendaknya.


“Habis tu, lepas ni sapa yang nak jadi teman Adin? Nanti mesti Adin rindu..”, esakan Adin makin menjadi-jadi. Tidak disangkanya, Mikail setega itu. Sampai hati Mikail.


“Adin.. bukan Mikail tak cuba untuk sambung kembali tapi payah Adin.. Payah..”, kata Mikail lagi. Sungguh Mikail sudah mencuba sedaya upayanya, namun dia tetap tak mampu. Melihatkan keadaan Adin yang masih diam tanpa respon, akhirnya Mikail bersuara lagi.


“Nanti kalau Adin rindu.. Adin tak ada teman.. Adin cari Mikail eh?”, pujuk Mikail lagi.


“Betul..?”, tanya Adin dalam esak tangisnya.


“Betul.. Lagi pun nanti lepas kahwin, kan kita nak honeymoon ke Jepun. So, nanti kita cari CyberPet yang baru kat sana ye..”, kata Mikail sambil merenung lembut ke dalam mata Adin. Air mata yang mengalir di pipi Adin, disapunya perlahan dengan jari kasarnya.


“Ciko ni dah rosak. Wayar dia dah putus. Memang dah tak boleh nak repair lagi dah. So, nanti kita ganti baru. Ok, sayang?”, panggilan sayang telah menyebabkan kepala Adin terpanggung sendiri. Sayang?


“Kenapa?”, tanya Mikail yang terkejut apabila Adin tiba-tiba memanggungkan kepalanya.


“Mikail sayang Adin?”, tanya Adin ragu-ragu.


“Mikail boleh terima Adin ke, lepas semua yang telah Adin lakukan?”, tanya Adin lagi. Mikail tersenyum.


“Boleh sayang..”


“Tapi kenapa? Sanggup ke Mikail terima perempuan yang perangai macam yang Adin lakukan dulu? Tak senonoh, tak sopan dan tak ayu..”, Adin masih lagi cuba mencari kepastian.


“Adin, Mikail sanggup terima apa saja baik buruk Adin, asalkan Mikail dapat bersama dengan Adin. Hati Mikail ni dah terpaut pada Adin pada pertama kali Mikail tengok video pertunangan kita. Waktu tu hati Mikail dah tersangkut habis. Dah tak boleh nak ditarik balik. Cuma satu je yang Mikail nak pinta dari Adin?”


“Apa?”


“Kalau Adin nak buang angin, bagi tau la Mikail dulu. Busuk la sayang. Mikail tak tahan..”, kata Mikail sambil ketawa yang panjang. Merah muka Adin mendengarkan kata-kata Mikail.


“Jahat..”, pantas lengan Mikail dicubitnya.


“Adui.. sakit la sayang.. Tapi betulla.. busuk..”, kata Mikail sambil ketawa lagi.


* * *


Majlis pernikahan mereka akhirnya terlaksana sudah. Mikail sudah tidak sabar-sabar lagi rasa untuk bersama dan berduaan dengan isterinya. Hari yang lewat kini bertambah kelam. Dengan penuh debar, Mikail melangkah menuju ke bilik peraduan mereka.


“Assalamualaikum, sayang..”, tegur Mikail ceria walaupun sudah satu hari telah penat melayani tetamu dan jiran tetangga yang hadir ke pernikahan mereka.


“Waalaikummussalam..”


Dengan penuh debar, Mikail mendekati isteri yang baru dinikahinya tadi. Sebaik sahaja punggungnya dilabuhkan di atas katil yang indah berhias itu, pantas tangannya meraih Adin ke dalam pelukannya. Tanpa dirancang, tangan Mikail mula memainkan peranannya. Menjalar tanpa hala dibadan Adin. Tiba-tiba pergerakan tangan Mikail dihentikan. Adin memegang erat tangan suaminya.


“Kenapa?”, Mikail merenung dalam wajah Adin. Tanda tidak mengerti.


“Abang ada bau sesuatu tak?”, tanya Adin sambil berkerut dahi.


“Bau..?”


“A’ah..”, jawab Adin sambil menganggukkan kepalanya.


“Err.. kuat sangat ke bau?”, tanya Mikail bersama muka tidak bersalahnya.


“Nape..? Abang ke yang….”, Mikail terus menganggukkan kepalanya sebelum Adin menghabiskan ayatnya.


“Abang.. Busuk..!!”, jerit Adin sambil memicit hidungnya.


“Sorry.. abang dah tak tahan tadi…”, kata Mikail bersama ketawa yang terbahak-bahak.



Akhirnya malam yang kelam terus berlalu pergi bersama rahsia alamnya yang tersendiri. Adin dan Mikail juga berbahagia dengan cara mereka yang tersendiri.


“Abang.. Adin sayangkan abang.. asalkan abang tak buang angin busuk lagi..”, Mikail tersenyum mendengarkan kata isterinya.


"Abang pun begitu..", kata Mikail sebelum tubuh Adin ditarik rapat ke lengannya dan akhirnya mereka sama-sama terlena.


4 komen yang diterima:

nana_yoong on 18 November 2008 4:14 PTG berkata...

ok wat cite ni... cume terlalu sempoi...tp menarik n mencuit hati.. hahhaha

Farrez Hakim on 18 November 2008 6:59 PTG berkata...

haha lawak la..aku baru 1st time masok blog ko tapi ko nyer karya best gilak! truskan berkarya!

lolipop berkata...

ok lar ni lea,,
atoyai...
btul kate nana tu sempoi tp mencuit hati..
mcm kes nak tjuk kentut sape plg power lak,,
hahahaha...............

nin berkata...

betul2.. betul la kata lolipop!

kalau org nak kita dia kena trima kita seadanya.. bkn dr segi paraas rupa je tpi perangainya sekali, yg penting kita x hipokrit n plastik..

apapun best la lea..

Peraduan Saya Mahu Hadiah PTS

Belajar Buat Ebook. Jual sendiri karya anda. Klik sini.

Mentor Jutawan. Klik sini.

Belajar Bermain Gitar Cara Pantas. Klik sini.

Kuasai Bahasa Inggeris dengan Mudah. Klik sini.

 

Laman Karya

Kalam Coretan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino