Product from Adobe

Selasa, Januari 27

Sambungan Suite 6019 : Alahai.. Pengsan aku..!!


“Haikal.. tolong tengok adik tu..” jerit Fazureen dari dapur. Tangannya lincah mengacau serawa labu yang sedang menggelegak di atas dapur. Suara tingkah meningkah anak-anaknya masih lagi kedengaran.


“Haikal.. dengar tak apa yang mama cakap..” jerit Fazureen lagi apabila tidak mendapat respon daripada anaknya.


Terkedek-kedek Haikal berlari ke dapur.


“Mama, adik tak nak dengar cakap abang.. Diorang tak nak berhenti gaduh..” adu Haikal pada mamanya. Haikal menyapu saki baki losyen yang bertempek di wajahnya.


“Ya Allah, apa kena dengan muka abang ni?” tanya Fazureen. Dia mendekati anaknya lalu wajah anaknya dilap menggunakan apron yang tersangkut dipinggangnya.


“Adik ni, abang tak bagi diorang main losyen.. Habis diorang tenyeh kat muka abang..” adu Haikal lagi pada mamanya. Tersenyum Fazureen mendengar kata-kata anaknya.


“Lah.. abangkan lelaki. Takkan tak boleh nak lawan dengan adik?” soal Fazureen pula. Haikal menarik muka masam.


“Memang la abang lelaki tapi adik tu dua orang.. Bila abang tarik Fasha, Fisha gigit bontot abang.. Sakit tau mama..” ketawa Fazureen mendengar rungutan yang terbit dari bibir Haikal. Bukan pertama kali Haikal kalah pada adik-adiknya malah sudah acap kali sehinggakan seluar dalam Haikal juga pernah di’lobang’kan oleh adik-adiknya. Kenakalan Fisha dan Fasha sungguh berada di luar kawalan.


* * *


“Ya Allah.. Fisha.. apa yang anak mama buat ni?” jerit Fazureen sebaik sahaja tiba di muka pintu bilik si kembar. Fisha yang sedang enak menyuap losyen ke mulut, terhenti. Begitu juga dengan Fasha. Terhenti pergerakkannya yang asyik menekan kepala botol losyen. Bulat mata keduanya memandang wajah mama mereka. Haikal pula hanya menyorok di sebalik badan mamanya.


“Syedap mama.. syedap..” ucap Fasha sambil mengunjukkan tangannya yang penuh dengan losyen seolah-olah ingin menyuruh mamanya turut mencuba. Fazureen menggelengkan kepala.


“Kenapalah anak mama ni nakal sangat? Tengok ni, habis comot muka-muka semua. Losyen ni bukan untuk dimakan sayang..” tegur Fazureen pada si kembar. Fasha dan Fisha hanya buat muka tak tahu. Botol losyen digenggamnya erat tatkala Fazureen cuba untuk merampas botol itu daripada anak-anaknya.


“Fisha.. lepas botol ni.. Kalau tak mama babap nanti..” Fazureen mengugut anaknya sambil mengangkat tangan seolah-olah untuk memukul. Fisha yang takut dipukul pantas melepaskan botol losyen tersebut.


“Nah.. Ambil botol losyen ni gi simpan abang..” arah Fazureen pada Haikal. Haikal hanya akur tanpa sebarang kata.


“Lepas tu ambilkan mama pampers adik.. dah penuh ni.. hai.. manalah papa pergi ni..” arah Fazureen pada Haikal sambil merungut mengenai suaminya.


“Nah mama..”


Fazureen mengangkat Fisha lalu dibaringkan sebelum pampers anaknya ditukar. Kemudian, Fazureen mengambil Fasha pula untuk ditukarkan pampersnya.


Belum pun sesaat Fazureen mengalihkan perhatiannya buat Fasha, kedengaran Haikal menjerit pada adiknya.


“Adik.. tu buku abang.. Kenapa adik gunting..?”


Haikal mengutip ‘buku’nya yang sudah hilang rupa. Cuma yang tinggal hanyalah cebisan-cebisan kertas yang berbeza-beza saiz dan bentuk.


“Habislah buku abang..” ucap Haikal sayu. Begitulah Haikal apabila berhadapan dengan adik-adiknya yang nakal. Haikal hanya akan menempik tetapi tidak sampai untuk menaikkan tangan pada adik-adiknya. Haikal begitu sayang dan kadang-kadang terlalu lebih memanjakan adik-adiknya. Sering diturutkan segala kehendak si kembar.


Fisha merangkak ke arah cebisan-cebisan kertas yang direnung Haikal. Dia mengambil beberapa cebis kertas lalu diletakkan di tapak tangan Haikal.


“Amik.. amik.. antik..” sebut Fisha dengan pelat. Dia tersenyum ke arah Haikal. Haikal menggenggam cebisan kertas di tangannya manakala tangan kirinya pula menggosok kepala adiknya dengan penuh rasa kasih.


* * *


“Sayang.. abang dah balik ni..” laung Hakim dari pintu rumah. Fazureen yang mendengar laungan dari suaminya pantas berlari turun. Namun sempat juga dia berpesan pada Haikal untuk memerhatikan adik-adiknya.


“Nah.. ni barang yang sayang pesan tadi..” Hakim menghulurkan beberapa beg plastik kepada Fazureen. Pantas Fazureen menyambut huluran plastik tersebut dan terus berlalu ke dapur. Bahan-bahan mentah yang dibeli Hakim perlu dibersihkannya terlebih dahulu sebelum dia boleh memulakan proses memasak.


Satu-satu beg plastik dibukanya. Ternganga mulut Fazureen apabila melihat isi kandungan plastik yang berada dihadapannya.


“Ya Allah.. apa yang abang beli ni?” jerit Fazureen dari dapur. Hakim yang sedang berehat-rehat diruang tamu pantas ke dapur. Wajah tidak puas hati isterinya dipandang lama. Diwajahnya pula terpancar persoalan – kenapa?


Fazureen mengeluarkan satu-satu barang yang dibeli oleh suaminya. Ada peria, ulam pegaga, lada benggala dan ikan Cencaru yang hanya ada sebelah sahaja isinya. Hakim menjenguk barang-barang yang diatur oleh Fazureen di atas meja.


“Apa yang abang beli ni?” ulang Fazureen sekali lagi.


“Yang sayang suruh beli tadilah..” jawab Hakim selamba.


“Mana ada bang.. Reen suruh beli tadi benda lain la..” rungut Fazureen. Geram sungguh rasa hatinya pada Hakim ketika ini.


Erk.. Ye ke? Hakim menelan air liur. Salah beli lagi ke?


“Reen suruh abang beli sayur petola bukan peria.. Reen nak makan ulam raja la bang, bukan ulam pegaga..” ucap Fazureen sambil menggelengkan kepala.


Hakim menggigit bibir. Ye ke?


“Abang tak tulis ke waktu Reen pesan pada abang tadi?” soal Fazureen lagi. Takut-takut Hakim menggeleng.


Aduh!! Fazureen menepuk dahinya. Setiap minggu memang begini. Ada sajalah barang yang salah dibeli oleh Hakim.


“Tapi lada tu betulkan abang beli?” tanya Hakim, cuba untuk membela diri.


“Betul apanya bang.. Tu lada benggala, Reen pesan lada burung..” Hakim hanya mampu tersengih pada Fazureen.


“Tapi fasal ikan tu Reen memang tak boleh nak complain, penat tau abang pergi dari satu kedai ke satu kedai. Semuanya tak nak jual kalau abang nak beli ikan tu just sebelah je. Ni pun sebab abang dah puas pujuk mak cik tu, baru dia setuju nak jual ikan tu pada abang. Kenapa pelik pulak cara sayang nak beli ikan tu?” tanya Hakim bodoh-bodoh.


“Abang mintak nak beli ikan Cencaru sebelah je memang la tak ada orang nak jual. Reen bukan pesan ikan yang hanya sebelah tapi nama ikan tu Sebelah la bang..” terduduk Fazureen dihadapan bahan-bahan yang dibeli oleh Hakim. Apalah nasib aku.., rungut Fazureen di dalam hati. Hakim hanya tersengih lagi..


* * *

“Papa..” jerit Fasha dan Fisha sebaik sahaja mereka nampak kelibat Hakim melalui pintu bilik mereka yang agak terbuka.


“Hello anak papa.. main apa ni?” tanya Hakim sambil mencium kedua-dua belah pipi si kembar. Haikal hanya mencerlun matanya, cemburu. Hakim tersenyum melihat keletah Haikal.


“Abang sini.. meh papa nak peluk sikit..” pantas sahaja Haikal menghilangkan diri ke dalam pelukan papanya. Kemudian, pipi Haikal pula diciumnya.


“Jom, kita tengok tv dalam bilik papa..” ajak Hakim pada anak-anaknya. Anak-anaknya menggedik kesukaan. Bermain bersama papa mereka memang seronok. Ada sahaja aktiviti yang dianjurkan oleh papa tapi apa yang pasti seringkali aktiviti-aktiviti mereka dihalang mama.


Hakim mendukung si kembar menggunakan kedua-dua belah tangannya manakala Haikal pula bergantung dilehernya dari belakang.


“Argh!! Anak-anak papa dah berat la..” ucap Hakim seraya meletakkan anak-anaknya di atas katil.


“Hari ni anak-anak papa nakal tak? Ada buat mama marah tak?” tanya Hakim pada Fisha dan Fasha. Fasha dan Fisha hanya ketawa mendengar soalan dari papa mereka. Hakim mengalihkan pandangannya ke arah Haikal. Keningnya diangkat beberapa kali.


Ada papa.. tadi adik makan losyen..”


“Ya Allah.. apa nak jadi dengan anak-anak papa ni..” ucap Hakim pada si kembar.


“Papa..” panggil Haikal.


“Ye kenapa?” tanya Hakim pada anaknya.


“Tadi papa pun kena marah dengan mama ya?” tanya Haikal sambil ketawa.


Shhh!! Pantas Hakim meletakkan jarinya ke bibir. Sengihan kerang ditayangkan buat tatapan anak-anaknya. Si kembar ketawa apabila melihat gelagat papa mereka.


“Oklah.. abang main dengan adik dulu. Papa nak pergi toilet jap..” ucap Hakim pada anak-anaknya.


“Ok..!!” jawab ketiga-tiganya serentak.


* * *


Lima minit kemudian, Hakim keluar dari toilet. Kelihatan anak-anaknya sedang khusyuk mengerumuni sesuatu. Kedengaran suara Haikal berbisik-bisik dengan adik-adiknya.


“Adik.. dah la.. nanti mama marah..” perlahan saja Haikal berkata. Tangannya pula cuba merampas barang yang berada ditangan Fisha. Fasha pula dengan rela hati menolong kembarnya memegang barang tersebut daripada dirampas oleh abang mereka, Haikal.


“Korang buat apa ni?” tegur Hakim secara tiba-tiba. Pantas ketiga-tiga anaknya mendongak. Terkedu Hakim melihat wajah anak-anaknya. Wajah Haikal, Fisha dan Fasha comot dengan kesan lipstick mama mereka. Aduh!! Parah.. Mahu mengamuk Fazureen kejap lagi.


“Bangun.. bangun.. pergi basuh muka sekarang.. Cepat, sebelum mama nampak..” nampaknya Hakim terpaksa bersekongkol dengan anak-anaknya sekali lagi supaya telinga mereka selamat daripada leteran Fazureen yang panjang.


“Ya Allah..” terkedu Hakim buat sekian kalinya tatkala melihat telekung Fazureen yang berada di lantai. Telekung tersebut bukan sahaja comot dengan kesan lipstick tetapi juga berlubang-lubang akibat digunting oleh anak-anaknya.


“Habislah kita..” ucap Hakim pada anak-anaknya. Hakim panik. Telekung Fazureen dicapai sebelum mereka kelam kabut cuba untuk menyembunyikan telekung tersebut.


“Abang buat apa tu?” tegur Fazureen tiba-tiba.


Opss!! Pantas Hakim menyembunyikan telekung tersebut dibelakangnya.


“Apa tu?” tanya Fazureen. Curiga. Begitu juga dengan anak-anaknya, masing-masing berwajah suspen..


“Bak sini Reen tengok,” pinta Fazureen pada suaminya. Hakim cuak. Perlahan sahaja Hakim mengeluarkan telekung Fazureen yang sudah hilang ‘rupa’nya.


Bulat mata Fazureen melihat hasil ‘seni’ anak-anaknya.


Alahai.. pengsan aku..” ucap Fazureen sebelum rebah.


“Mama..!!”


"Sayang..!!"


Jerit mereka serentak apabila melihat Fazureen rebah begitu sahaja dihadapan mereka.


10 komen yang diterima:

++ ecLypSe29 ++ on 27 Januari 2009 4:09 PG berkata...

haha...
klaka bleyh x?
hahahahahahahahha

misz nana on 27 Januari 2009 4:48 PG berkata...

ok apa cite ni..

perghh.. gile nakal bebudak tu..
sabo je la..

Nafisya on 27 Januari 2009 5:49 PG berkata...

best la.. klakar.. hehe.. kena ikat tgn bdk² tu.. nakal sgt.. hehe

ell_elyana88 on 27 Januari 2009 11:53 PG berkata...

ok aper ni...tersengeh sorg2 sy dibuatnya...bagus tol haikal ni syg adik2 die..hehehe

SyAfIrA iDaYu on 27 Januari 2009 8:00 PTG berkata...

sweetnye...
suka la baca cite nie...

keSENGALan teserlah.. on 28 Januari 2009 1:21 PG berkata...

adoyaii..
papa n anak2 sme2 nkal..
penat mamanya nk lyan..
hahaha..
klaka2..
ske2..

ceritaku MEMORIKU on 28 Januari 2009 10:17 PG berkata...

haru habis.agagag
lawok ah.
papa dgn anak sme nakal.
suke2
best2.
-na'dz

~~Lolipop~~ on 28 Januari 2009 3:01 PTG berkata...

adehhh...
mmg patut pon mamanya pengsan..
adoi..
lawak lak ai..
hahahahaha.......

Tanpa Nama berkata...

mak aii.. nakal giler anak2 dia... yg papa di pun.. hahaha..

mau tak pengsan mamanya.. hahaha

Tanpa Nama berkata...

hahaha... lwk pny citer... ada sambungan lg x..?? klu ada, cpt2 la ek...

Peraduan Saya Mahu Hadiah PTS

Belajar Buat Ebook. Jual sendiri karya anda. Klik sini.

Mentor Jutawan. Klik sini.

Belajar Bermain Gitar Cara Pantas. Klik sini.

Kuasai Bahasa Inggeris dengan Mudah. Klik sini.

 

Laman Karya

Kalam Coretan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino