Product from Adobe

Ahad, Disember 14

Menggapai Pelangi Cinta Bab 5


Kini, waktu yang dinanti telah tiba. Elyeen telah berjaya menjadi salah seorang daripada mahasiswi cemerlang di Universiti Sains Malaysia ini. Elyeen bangga, mama dan papa juga bangga. Hari ini kelihatan Fendi begitu ceria sekali, seolah-olah dia yang mengecapi kejayaan ini. Senyumnya lebar hingga ke telinga.

“Tahniah, Elyeen. Fendi harap kejayaan ini dapat diteruskan hingga ke peringkat yang tertinggi. Elyeen usahlah risau, doa Fendi tetap bersama Elyeen, Fendi yakin yang Elyeen akan lebih berjaya lagi di masa hadapan. Jika berkesempatan Fendi nak tanggung pembelajaran Elyeen” Eh, apasal pulak Fendi yang nak tanggung pembelajaran Elyeen, mama dan papa’kan ada. Pelik…

“Walau macam mana sekalipun Fendi terima kasihlah sebab Fendi tetap yakin akan kemampuan Elyeen. Selama ini Fendi tak jemu-jemu menyokong Elyeen sehinggalah ke hari ini”

“Elyeen, malam ini kita keluar” kata Fendi ringkas.

“Keluar, ke mana?”, langkah kaki mereka dihayun seiring bersama.

“Jalan-jalan, menikmati keindahan alam. Ada hal penting yang ingin Fendi katakan”, setelah mendengar kata-kata Fendi ini, mama hanya tersenyum seolah-olah ada sesuatu perkara yang di luar pengetahuanku tetapi telah diketahui oleh mama. Seperti biasa Elyeen akan menyuruh Fendi meminta izin daripada papa dan mama terlebih dahulu tetapi Fendi buat tak kisah saja.

“Fendi, kita bukan baru kenal tau! Macam biasalah kalau nak ajak Elyeen keluar, Fendi mesti meminta kebenaran daripada papa dan mama dulu ”, kata-kata Elyeen langsung tak dihiraukan oleh Fendi tapi dia hanya tersenyum sambil berlalu. Tiba-tiba Fendi berhenti seketika, ”Oh, jangan lupa ya Elyeen malam ini Fendi jemput Elyeen pukul 8.30 ”.

Melihatkan perangai Fendi yang aneh itu, Elyeen pun terus berlalu menuju ke kereta . Papa sudah lama menantiku di dalam kereta. Sebaik sahaja Elyeen memasuki kereta, mama dan papa tersenyum sesama sendiri. Sekali lagi Elyeen kehairanan.


* * *


Jam telah menunjukkan pukul 8.15 malam, lebih kurang 15 minit lagi Fendi akan sampai. Elyeen masih lagi belum siap. Elyeen tidak tahu sama ada Elyeen harus pergi atau tidak kerana selalunya sebelum pergi Fendi atau sesiapa sahaja yang ingin keluar dengannya terpaksa meminta kebenaran daripada papa dan mama terlebih dahulu, tetapi hari ini Fendi tak pula meminta kebenaran daripada papa dan mama.

Tuk, tuk ,tuk, pintu bilikku diketuk.

“Masuk”, perlahan-lahan pintu bilik Elyeen dikuak. Buntang mata Kak Tini melihat Elyeen masih bermalas-malas di atas katilnya dan masih lagi belum bersiap sedangkan Fendi telah pun sampai. Berborak dengan mama dan papa.

“Elyeen, lekaslah Fendi tengah tunggu kat bawah tu”, kata Kak Tini. Mukanya ada riak kehairanan melihatkan keadaan Elyeen yang masih lagi berpakaian biasa. Tanpa banyak soal Elyeen terus turun ke bawah berjumpa dengan Fendi. Di ruang tamu kelihatan papa, mama dan Fendi sedang berbual. Setibanya Elyeen di anak tangga yang terakhir, empat pasang anak mata tersorong ke arah Elyeen. Mama menjegilkan matanya. Papa hanya memandang Elyeen sambil menggelengkan kepala manakala Fendi pula hanya merenung Elyeen dengan wajah selamba. Namun, Elyeen faham benar dengan riak wajah sedemikian. Elyeen tahu di hati Fendi tidaklah setenang yang terpamir di wajahnya.


“Eh, Elyeen. Fendi tu nak ajak Elyeen keluar, takkan Elyeen nak keluar dengan pakaian macam tu”. Eh, mama macam tak kisah aje. Bila pulak si Fendi ni mintak kebenaran daripada papa dan mama.

“Bila Fendi mintak kebenaran mama dan papa untuk bawa Elyeen keluar malam ini?”, mama langsung tidak mengendahkan pertanyaan Elyeen dan namun matanya terus merenung Elyeen.

Melihatkan reaksi papa, mama dan Fendi itu Elyeen terus bergegas ke bilik dan bersiap ala kadar. Elyeen hanya mengenakan blaus rona biru muda, jeans dan tudung yang senada. Mukanya pula hanya terpalit sedikit gincu warna lembut dan sedikit bedak asas. Ringkas. Sungguh pun begitu, keayuan dan kejelitaan Elyeen cukup terserlah. Setelah selesai bersiap, Elyeen pun turun menemui Fendi yang telah lama menantinya di ruang tamu.

Di dalam kereta, Fendi hanya mendiamkan diri. Mungkin marah kot. Janji pukul 8.30 malam tapi pukul 9.00 malam baru keluar daripada rumah. Elyeen sikit pun tidak rasa bersalah sebab Fendi langsung tak memberitahunya awal-awal bahawa dia sudah meminta kebenaran daripada papa dan mama.

“Kita nak pergi mana Fendi?”, pertanyaan Elyeen memecahkan suasana yang sejak awal tadi lagi sepi. Namun tiada jawapan.

“Fendi, Elyeen tanya ni kita nak ke mana?”, ulang Elyeen sekali lagi tetapi dengan suara yang agak tinggi berbanding tadi. Dirinya berasa pelik kerana jalan yang dilalui oleh Fendi ini jauh menyimpang dari pusat bandaraya.

“Port Dickson”, selamba.

“Hah, PD? Kau dah gila ya Fendi. Kalau kita pergi PD mana sempat nak balik malam ini”

“Siapa kata nak balik malam ini?”, soal Fendi dengan selamba.

“Habis apa nak jawab kalau papa dan mama tanya?”, Elyeen masih lagi belum berpuas hati dengan kata-kata Fendi. Ah, bingung macam ni . Sejak bila pulak Fendi ni pandai buat plan tanpa bincang dengan aku dulu. His ! Kacau macam ni.

“Jawab ajelah yang kita pergi ke PD takkan nak tipu kot”, balas Fendi selamba seperti tadi. Sedikit pun Fendi tidak melihat wajah Elyeen . Dia lebih suka untuk melihat muka jalan dihadapannya daripada melihat wajah Elyeen yang masam mengalahkahkan kulit limau purut yang berkedut.

“Tapi Elyeen tak bawa baju, takkan esok pun balik nak pakai baju ini jugak”, Fendi hanya tersenyum. Senyumannya itu cukup menyakitkan hatiku. Hei apa semua ini, kenapa sejak akhir-akhir ini semua orang berperangai pelik. Elyeen tak boleh tahan lagi kalau keadaan seperti ini berterusan. Elyeen tak tahan…

“Oh ya Fendi, petang tadi kata yang ada hal penting yang nak Fendi sampaikan. Apa dia?”, kata Elyeen sejurus dia teringat kata-kata Fendi setelah selesai majlis penutupan Konvokesyen USM tadi. Tanya Elyeen untuk mengubah topik.

“Kalau ya pun, biarlah kita sampai dulu. Takut accident pulak nanti”, jawab Fendi ringkas. Fendi mengerling sedikit ke arah Elyeen. Dari riak wajah Elyeen, Fendi dapat mengagak bahawa hati Elyeen menggelegak hebat ketika ini. Fendi tersenyum di dalam hati.

“Accident? Gempak sangatkah perkara tu sampai nak accident ni”, kata Elyeen dengan gaya yang berseloroh. Sebenarnya Elyeen sedang cuba untuk menenangkan dirinya. Namun, Fendi seperti tadi hanya tersenyum.

“Elyeen, ingat tak bagaimana kehidupan Elyeen sebagai palajar sekolah menengah bermula”, Fendi seolah-olah mahu memancing kembali perhatiannya.


Elyeen masih ingat lagi, ketika itulah bermulanya kehidupannya sebagai seorang pelajar menengah yang penuh bermasalah. Cukup membuatkan jiwanya tersiksa. Mustahil dapat dia lupakan detik tersebut. Fendilah satu-satunya sahabat yang selalu membantunya dan sanggup bersusah-senang bersama dengannya. Hati kecil Elyeen mengucapkan syukur kepada Tuhan kerana masih lagi mengekalkan hubungan persahabatan antaranya dengan Fendi. Bagi Elyeen, Fendi tak lebih daripada seorang abang dan sahabat. Banyak sungguh kenangan antara Fendi dengannya.

1 komen yang diterima:

misz nana on 15 Disember 2008 2:28 PG berkata...

jangan2 fendi nak luahkan perasaan pada elyeen x?
jeng jeng jeng!

Peraduan Saya Mahu Hadiah PTS

Belajar Buat Ebook. Jual sendiri karya anda. Klik sini.

Mentor Jutawan. Klik sini.

Belajar Bermain Gitar Cara Pantas. Klik sini.

Kuasai Bahasa Inggeris dengan Mudah. Klik sini.

 

Laman Karya

Kalam Coretan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino