Product from Adobe

Rabu, Februari 18

Yang Kupinta Part 5


Pulau Langkawi Pulau Lagenda.


Aida termenung menghadap laut. Matanya pula merenung jauh hingga tembus ke ufuk barat. Memerhatikan bola merah yang semakin tenggelam ke dasar laut. Sesekali tangannya menguis lembut rambutnya yang berterbangan di sekitar matanya. Perlahan-lahan kelihatan bola merah itu semakin menghilang bersama cahayanya. Alam jingga kini berubah gelap. Namun Aida masih lagi setia bertenggek di batu nan satu. Aida berpaling tatkala dia merasakan ada cuitan yang hinggap dibahunya.


“Apa?” tanya Aida sepatah.


“Jomlah. Apa lagi yang kau tunggu di sini? Burung pun pandai balik mencari sarang bila hari mulai kelam tapi kau pula masih lagi di sini? Cukup-cukuplah dilayan rasa kecewa di hati tu...” suatu tepukan hinggap di bahu Aida sebagai tanda semoga bersabar.


“Dahlah tu, jom kita balik...” tanpa sebarang bicara Aida terjun dari batu besar yang menjadi tempat persinggahannya sepanjang seminggu dia berada di Pulau Lagenda yang begitu terkenal dengan kisah lagenda sumpahan Mahsuri itu. Mereka bersama-sama bergandingan pulang ke chalet.


“Erm, Syidah. Nanti bila kita dah balik Skudai, kau tolong temankan aku ke rumah. Aku kena dapatkan aku punya kad pengenalan semula. Kemudian aku nak ke pejabat agama untuk minta fasakh,” ucap Aida setelah sekian lama membisukan diri. Dr. Rasyidah mengangguk tanda mengerti. Lapang sedikit hatinya apabila Aida berkata begitu. Ternyata kebisuan Aida sepanjang seminggu mereka di sini bukanlah suatu bisu yang sia-sia. Aida bukanlah selemah yang dia sangka. Nampaknya Aida sudah bersedia untuk bangkit semula untuk membina kembali bahagia di dalam hidupnya.


Thanks Syidah sebab sanggup tolong aku. Sanggup pulak kau ambil cuti semata-mata nak temankan aku ke sini. Terima kasih banyak-banyak,” suara Aida berubah sebak. Hatinya sayu tatkala mengenangkan segala jasa dan pengorbanan rakan sepermainannya dulu. Moga Allah merahmati hidup kau Syidah, doa Aida di dalam hati.


“Naa... It’s okey... Kau kan kawan aku, it’s nothing lah... Asalkan kau dah tak sedih-sedih pun aku dah cukup gembira,” ucap Dr. Rasyidah seraya memeluk bahu Aida.


“Balik ni kita kemas beg sama-sama yek...” kata Dr. Rasyidah dengan penuh ceria. Aida mengukir senyum walau di hatinya masih lagi berbekas dek luka lama yang masih lagi berdarah.


***


Dumm!! Dumm!! Dumm!!


Hamdan yang sedang lena terkejut apabila mendengar ketukan di pintu yang bertalu-talu. Dengan keadaan separa mamai Hamdan bangun dan membuka pintu rumahnya. Namun dalam hatinya sempat lagi berkata “alangkah baiknya kalau Aida masih ada, tak perlu dia melakukan semua kerja-kerja remeh begini.”


Buk!!


Suatu tumbukan tepat mengenai wajahnya sebaik sahaja pintu rumahnya dibuka. Terlentang Hamdan dibuatnya dek tujahan tumbukan yang tidak dijangka. Otaknya bingung seketika.


“Hoi, bila kau mau bayar kau punya hutang? Hari tu kau janji mau bayar guna kau punya bini. Kasi kita orang pakai. Sudah tiga hari kita orang tunggu tapi kau mana pergi? Kau plan nak lari ka?” Ravi mengepal penumbuknya kemas. Tangan kanannya pula mencengkam rahang Hamdan sekuat mungkin. Berkerut dahi Hamdan menahan sakit.


“Tolong... Tolong... Bini aku sudah mati. Nanti aku bayar kau orang punya hutang,” rayu Hamdan. Hatinya gerun memikirkan segala kemungkinan yang bakal dilakukan terhadap dirinya. Ravi and the gang tidak pernah gentar untuk melakukan apa sahaja terhadap mereka yang gagal melunaskan hutang mereka. Everything will do. Itulah motto gang Ravi.


“Heh, kau ingat kita orang bodoh ka mau percaya kau punya kata-kata?” Ravi memberikan isyarat pada anak buahnya. Dev dan Shiva mengangguk tanda faham akan arahan yang diberikan. Satu persatu bilik yang terdapat di rumah itu mereka geledah. Habis semua barang-barang ditunggang terbalikkan oleh mereka. Setelah puas menggeledah dan benar-benar pasti bahawa tidak terdapat seorang perempuan pun di dalam rumah itu, barulah mereka membuat laporan kepada Ravi menggunakan bahasa Tamil.


Ravi bengang. Hatinya tidak puas apabila insan yang dicarinya tidak dijumpai. Ini bermakna hutang Hamdan masih belum terlunas. Wajah Hamdan yang sedang menggeletar dihadapannya ditenung lama.


“Aku bagi kau tempoh lagi seminggu. Sama ada kau bayar semua hutang kau dalam bentuk cash atau kau serahkan bini kau pada kita orang buat selamanya. Jangan berani-berani cuba untuk laporkan pada polis. Jika tidak...” Ravi mengacukan pistol tepat di tengah dahi Hamdan. Hamdan memejamkan matanya rapat. Tidak sanggup untuk melihat seandainya picu pistol tersebut ditarik.


Bangg!!


Jeritan Ravi benar-benar mengecutkan hatinya. Ravi and the gang ketawa apabila melihat wajah pucat Hamdan. Ravi meniup muncung pistol seolah-olah meniru gaya James Bond.


“Kau ingat tu?! Dan ini peringatan untuk kau...”


Bukk!! Satu lagi tumbukan padu singgah di muka Hamdan sebelum Ravi and the gang beredar meninggalkan rumahnya. Hamdan mengerang kesakitan.


Argh!! Kalaulah Aida ada, mesti semua ini tidak akan jadi begini...”


BERSAMBUNG


----------------------------------------------------------------------

Kengkawan, cerita ni dah jadi terlalu meleret ke? Kalau ya cakap ek...

7 komen yang diterima:

~~Lolipop~~ on 18 Februari 2009 10:20 PG berkata...

wahhh....
"kalau la aida ada"...
banyak hensem muka ko....
org camni elok bg rimau kat singapore tu makan...
membazir je hdup kat cini...
cis..cis..

nurhakim on 18 Februari 2009 11:01 PG berkata...

mmg pdam ngn mka hamdan kna belasah ngn ravi n the gang..
mmg elok ssgat lah 2..
cpat smbng tau kak lia..

Ridh-One on 18 Februari 2009 12:31 PTG berkata...

wah, rasa excited membacanya. tak sabar menanti sambungannya. cayalah lea! =)

keSENGALan teserlah.. on 18 Februari 2009 2:55 PTG berkata...

eiii...
'kalo la aida ada..'
bla la ko hamdan,,,g terjon lombong arh..
sengal tol..
smbung2 kak lea..

ct08 berkata...

bengang btol ngn hamdan nih..ska2 ati dia je nk buat aida mcm 2 ..klau la ade laki mcm ni, kesiannya seorang insan bernama isteri..huhu..lea len x pnjgkan ckit ye cerpen ni...tgh2 syok bce, tiba2 abis plak..plzzzz ye...n jgn lupe cpt2 smbg..

nin berkata...

yea.. kalau la aida ada...
dia igt aida tu apa ke.. barang sesuka hati je nak dijadikan sistem bata!

Loli jom kita bawa hamdan g zoo singapore. biar kena baham ngan rimau2 tu...

Cik Waniey on 19 Februari 2009 12:21 PG berkata...

'Hamdan memejamkan matanya rapat. Tidak sanggup untuk melihat seandainya picu pistol tersebut ditarik.'

padan muka!kan bagus kalo tembak je hamdan tu. mati pun xpe.. susah2 je hidup klo asik menyusahkan org.. hehehe.. kejam tol wani ni..

nk lagi lea..!!

Peraduan Saya Mahu Hadiah PTS

Belajar Buat Ebook. Jual sendiri karya anda. Klik sini.

Mentor Jutawan. Klik sini.

Belajar Bermain Gitar Cara Pantas. Klik sini.

Kuasai Bahasa Inggeris dengan Mudah. Klik sini.

 

Laman Karya

Kalam Coretan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino