Product from Adobe

Sabtu, Mac 7

Cerpen: Pak Eh dan Cik Yam


“Apa lagi yang dimenungkan tu Cik Yam? Sudah-sudah la tu. Yang dah pergi tu tetap pergi. Tak adanya akan kembali lagi dah,” ucap Pak Eh pada isterinya yang kelihatan termenung dijaring jendela rumahnya. Cik Yam menoleh sekilas bersama satu keluhan berat.


“Awak apa tahu Pak Eh. Saya ni. Saya ni yang sakit nak keluarkan budak-budak tu. Saya tak sangka hidup kita malang begini. Anak-anak kita diculik dan dibunuh sesuka hati. Zaman kanibal ke sekarang ni sampai anak-anak kita diperlakukan sebegitu sekali,” bentak Cik Yam. Sungguh hatinya rawan setiap kali mengenangkan nasib anak-anaknya yang dizalimi sesuka hati oleh insan-insan yang tidak berhati perut.


“Cik Yam, redhalah pada takdir. Ingat pada janji Dia. Sabar itu banyak ganjarannya. Tambahan pula anak-anak kita tu pergi di awal usianya. Belum sampai pun balighnya. Balasan syurga yang akan kita dapat Cik Yam kalau kita sabar dan redha dengan takdir yang menimpa,” nasihat Pak Eh pada isterinya. Siapa kata hatinya tidak sedih? Siapa bilang hatinya tidak terasa akan kehilangan anak-anaknya. Saban hari dia menantikan saat anak-anaknya akan riang bermain dihadapan matanya. Yang akan menyambut kepulangannya setiap kali dia pulang ke rumah. Namun, dengan terus bersedih dan meratap begini apakah faedahnya? Hidup tetap perlu diteruskan.


“Awak tak faham Pak Eh. Awak langsung tak faham perasaan saya. Cuba awak bayangkan, di depan mata saya ni saya nampak insan-insan durjana tu ambil anak-anak kita. Diorang tu culik anak-anak kita depan mata saya. Namun, saya langsung tak dapat buat apa-apa. Saya tak berdaya. Sedih hati saya ni Pak Eh. Saya rasa macam saya ni ibu yang tak guna,” luah Cik Yam lagi. Teringat detik-detik perit tatkala melihat anak-anaknya dibawa pergi dengan tanpa rasa belas dan simpati. Di depan dua biji matanya. Sudah puas dia menjerit. Sudah puas dia merayu agar anak-anaknya dilepaskan. Namun tak satu pun usahanya berhasil malah anak-anaknya itu terus dibawa pergi.


“Entahlah Cik Yam. Tak ada apa lagi yang boleh saya katakan pada awak. Ayat yang tinggal hanyalah sabar. Itu saja yang boleh saya katakan Cik Yam. Ingat janji Dia, sabar itu ada ganjarannya,” nasihat Pak Eh lagi ada isterinya. Hatinya yang sedih kini menjadi perit. Perit mengenangkan emosi isterinya yang tidak pernah stabil dan riak wajah yang tidak lagi ceria sejak pemergian anak-anaknya.


“Sabar? Bukan satu anak kita hilang tapi lima Pak Eh. Lima!!” ucap Cik Yam penuh emosi sebelum dia berlalu masuk ke dalam rumah. Sudah malas mahu terus berbicara dengan suaminya yang dirasakan tidak pernah hendak mengerti akan rasa hatinya. Balik-balik sabar, sabar dan sabar. Apa dia tahu tentang perasaan seorang ibu yang kehilangan anak?


“Eh Cik Yam, awak tahu tak awak sekarang ni dah glamour?” kata Pak Eh pada Cik Yam. Sengaja ingin menceriakan hati isterinya yang sedang rawan. Mendung yang terlakar diwajah isterinya turut menghalau bahagia dari hatinya. Tidak sanggup lagi rasanya untuk terus hidup dalam suasana yang suram ini. Suasana suram ini akan lebih menguatkan lagi ingatannya pada arwah anak-anaknya. Walauapa pun yang berlaku, dia perlu menyedarkan isterinya bahawa hidup tetap perlu diteruskan. Allah tak jadikan kita semua semata-mata untuk terus hanyut dalam kesedihan apabila dugaan datang.


Cik Yam hanya menjeling bosan pada suaminya yang sedang tersengih melihatnya. Cik Yam tahu dan sedar akan usaha suaminya itu. Namun dia tidak dapat menipu rasa hatinya. Biar apa pun yang diperkatakan oleh Pak Eh hakikatnya tidak akan berubah. Anak-anaknya kini sudah tiada lagi. Anak-anaknya itu diambil dihadapan mata kepalanya sendiri. Dia sebagai ibu gagal mempertahankan keselamatan anak-anaknya. Itu yang membuatkan hatinya sedih dan tidak dapat menerima hakikat ini. Dia malu. Dia rasa berdosa kerana gagal menjadi ibu yang baik. Gagal menjaga amanah yang Dia berikan.


“Betul ni Cik Yam. Pagi tadi waktu saya keluar pergi kerja, saya jumpa gambar saya dan nama awak pada satu tin makanan. Saya pasti, kat luar sana tu mesti banyak lagi tin-tin macam tu. Glamour kita Cik Yam. Hehe... tapi pelik juga saya macam mana gambar kahwin kita boleh terlepas pada diorang sebab gambar saya pada tin makanan tu sedang pakai baju pengantin kita. Bila saya tengok lama-lama baru saya perasan, kacak juga saya ni ye Cik Yam. Agaknya sebab tu kot awak terpikat dengan saya dulu?” giat Pak Eh pada isterinya. Terubat juga hatinya apabila melihat senyuman yang mula terlakar diwajah isterinya. Benar kata orang, seandainya kita sedang dalam kesedihan, kenanglah nostalgia indah tatkala bersama, insyaallah bahagia itu akan datang dengan sendirinya.


“Awak ni ada-ada jelah Pak Eh,” ucap Cik Yam bersama ketawa nipis. Tiba-tiba sahaja hatinya berbunga tatkala nostalgia indah ketika hari perkahwinan mereka dahulu kembali menjengah. Teringat betapa galaknya Pak Eh ketawa sebaik sahaja mereka berdua sah sebagai suami isteri. Sungguh memalukan. Pengantin buat peragai gila-gila di majlis perkahwinannya. Sungguh, saat itu merupakan salah satu detik terindah yang pernah berlaku dalam hidupnya. Cik Yam terus-terusan tersenyum. Dia semakin tenggelam dalam kenangan lalu.


Cupp!! Satu ciuman singgah di wajah mulus isterinya. Wajah itu direnungnya lama. Wajah itu masih indah dan mendamaikan. Ingat lagi tekadnya ketika dia ingin mencari calon isteri. Dirinya menginginkan seorang isteri yang mempunyai raut wajah yang mampu mendamaikan hatinya tatkala hatinya marah dan tidak keruan. Akhirnya, wajah ini yang hadir dalam mimpinya. Wajah yang sering menjemput damai dihatinya. Wajah yang mempunyai segaris senyuman yang cukup sederhana tetapi sudah mampu mengusir segulung taufan di dalam jiwa. Dirinya cukup bersyukur akan jodohnya ini.


“Saya sayang awak Cik Yam,” ucap Pak Eh dalam nada yang seakan-akan berbisik. Ungkapan itu disebut bersama hantaran perasaan yang sarat dengan cinta, kasih dan sayang. Biarlah apa pun halangan yang mendatang, namun dia sering berdoa agar jodohnya ini terus berkekalan.


Cik Yam tersenyum bahagia.


“Saya pun sayangkan awak Pak Eh,” balas Cik Yam. Tersentuh hatinya mendengar ucapan ikhlas dari bibir suaminya.


“Jom,” ucap Pak Eh sambil mengenyitkan matanya. Cik Yam tersipu malu.


“Nak ke mana Pak Eh?” tanya Cik Yam pula.


“Tak ke mana. Duduk di beranda. Dah lama kita tak berpacaran, kan? Jom la Cik Yam,” beriya-iya Pak Eh mengajak isterinya. Seronok juga apabila dapat menghabiskan masa berdua begini sekali sekala. Selama ini dirinya sibuk mencari rezeki. Dirinya bukanlah orang berada yang boleh bersenang-lenang menggoyang kaki di rumah, dia perlu keluar mencari rezeki untuk isterinya yang tersayang. Sungguh pun insan sekeliling sering mengatakan bahawa mereka ini daif. Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Namun dia tidak kisah asalkan hatinya bahagia dengan kehidupannya. Langsung tiada rungutan pada hidupnya. Malah hatinya lebih bersyukur dengan segalanya.


“Yelah Pak Eh. Jom,” Pak Eh dan Cik Yam berjalan seiringan menuju ke beranda.


***

“Eh Samad, kau perasan tak ayam kat reban nombor tiga tu mandom semacam je sejak minggu lepas?” tanya Malik pada sahabatnya yang sedang khusyuk mengangkat kotak-kotak yang berisi telur-telur ayam yang sudah sedia untuk dipasarkan.


“Aku perasan. Alah biasalah tu, ayam tu kan ayam muda. Baru pertama kali bertelur. Agaknya dia terkejut kot tengok kita ambil telur-telur dia. Lama-lama nanti biasa la dia tu,” ucap Samad dengan selamba.


“Hmm... agaknya la. Hari tu waktu aku nak kutip telur-telur dia, bukan main lagi dia berkokok. Riuh sekampung,” balas Malik pula. Malik berpaling ke arah reban ayam yang tidak jauh dari tempat mereka bekerja. Kelihatan sepasang ayam sedang khusyuk bertenggek di palang reban.


Psst!! Psstt! Malik cuba mendapatkan perhatian sahabatnya.


“Apa?”


“Tu cuba kau tengok ayam kat reban nombor tiga tu, macam bahagia je aku tengok. Tengah dating ke tu?” ucap Malik sambil ketawa.


“Hehe... Agaknya la kot,” ucap Samad pula sambil ketawa.


“Dahlah. Jom kita hantar telur-telur ni. Nanti lambat pulak kita balik,” ajak Samad.


“Jom,” akhirnya lori yang berisi telur ayam itu terus berlalu meninggalkan Pak Eh dan Cik Yam bersama nostalgia mereka yang tersendiri.


--------------------------------------------------------------------------------------

Salam semua,

Hehe... Lea tak tau la kenapa idea ni muncul dalam kepala Lea sejak malam tadi lagi. Cumanya baru pagi ini Lea sempat untuk menulisnya. Idea ini merupakan idea spontan. Diharapkan agar kawan-kawan sekalian terhibur dengan n3 terbaru daripada Lea ini. Terima kasih kerana terus sudi membaca diruangan ini. :D


Ikhlas;

~LeaQistina

13 komen yang diterima:

misz nana on 7 Mac 2009 5:20 PTG berkata...

hahaha.. ayam, ayam.. =)

mia amie on 7 Mac 2009 5:27 PTG berkata...

ceh....tipah tertipu...ingat pebenda..upanyer ayam td....

NIN berkata...

ha..ha..ha.. btul2 cap ayam ni..

kreatif mmg kreatif..

aku_dia on 8 Mac 2009 1:04 PG berkata...

hahaha...
dah baca comment org baru sy paham cerita ni...
huhu...
terasa lampi pulak malam2 ni...

dina on 10 Mac 2009 11:04 PG berkata...

lea, bagus cerita ni, ada simbolik pengajaran. kalau lebih menunjukkan kesedihan sis rasa cerpen ni lebih bagus. try hantar cerpen begini ke majalah dewan masyarakat atau Utusan Malaysia...

^ Lolipop aka Dak In ^ on 10 Mac 2009 12:12 PTG berkata...

kah...kah..kah..
dah agak dah..
mesti ayam nye..
smpi 5 plak tu anak dia kene amik..
kah..kah..kah..
adoi..
x buley blah cita ni....

nurhakim on 10 Mac 2009 1:13 PTG berkata...

hehehe
time first bc dah agak dah cte sal ayam...hihiii
lwak pn de gak lah cte nie...
ayam pn pndai gak ek brkasih syng...
ingatkn manusia je...hahahahaa
pe2 pn lyannnnn....=)

Tanpa Nama berkata...

haha..
ayam rupenyer..
hehe..



best2..

keSENGALan teserlah.. on 14 Mac 2009 7:05 PTG berkata...

aym dating...
ekekeekkeee..
sweet jer..
hahahaa..

xx!! munger_r0se !!xx on 19 Mac 2009 3:38 PTG berkata...

ad0oyaii
tetipu eden
ingtkn h0m0 sapiens ler..ade ke pt0t ank2nye x baligh lg..adeh..
upe2nye ayam..ad0oii..
aym2

annabella on 23 Julai 2009 3:54 PTG berkata...

hahaha pandai gak ayam berdating...

agent_sesat on 18 Ogos 2009 12:13 PTG berkata...

aiyaaaaaaaa~~~

tertipu!!!!!!

hahahhaa...cuteeeee...
pasni nak intip ayam belakang umah gak ar..hahaha

n.haliban on 12 Januari 2011 12:34 PG berkata...

hahahaha...bukan main romantik mula2. macam mana la pak Eh ayam tu cium pipi Cik yam tu yek. hahaha...

Peraduan Saya Mahu Hadiah PTS

Belajar Buat Ebook. Jual sendiri karya anda. Klik sini.

Mentor Jutawan. Klik sini.

Belajar Bermain Gitar Cara Pantas. Klik sini.

Kuasai Bahasa Inggeris dengan Mudah. Klik sini.

 

Laman Karya

Kalam Coretan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino