Product from Adobe

Rabu, Februari 4

Novel Drama : 4 plus One jadi KITA [6-Nahas]


Hasil kesengalan bersama : Adra Adlina dan LeaQistina

Babak 6


Lokasi: Kolej Lavender


Situasi:



Dzikri mematikan enjin BMW Z4 Roadster dengan senyum sinis. Puas hatinya melihat Mona Sekera merangkap karya agung sentuhan Azim dan Nashriq. Sebentar lagi semua pelajar akan tahu apa yang sepatutnya mereka perlu tahu.


Kereta itu diparkir sesuka hati. Haritz yang berada di sebelahnya tersengih bodoh. Seketika kemudian, ketibaan Mazda RX8 menyusul.




Kenderaan mewah itu dibiarkan tersadai. Keluar Azim dan Nahsriq dengan muka sememeh. Mengantuk mereka belum hilang. Selalunya nombor paling awal yang ada pada jam loceng mereka adalah nombor enam dan lapan. 6.40 pagi? Na.. apa kes bangun kol 6.40 pagi, diorang bukannya keje orang gaji hingga perlu bangun sebegitu awal pagi. Sudah semestinya mereka akan bangun ketika jam menginjak pukul 8.30 pagi (lepas tidur balik after Subuh la.. Ape korang ingat kita orang jenis tak solat ke?)


Dzikri menelek muka jamnya. (Lawan, muka sapa lagi lawa.. keh.. keh.. keh.. bukan da.. mesti la nak tengok jam pukul berapa..?) – 8.00 pagi.


Dzikri: Wow! (Jerit Dzikri dengan nada yang penuh dengan keterujaan!!)


Berkerut dahi F4 mendengar jeritan Dzikri yang tiba-tiba.


Azim : (Jungkit kening – nape woi?)


Haritz : (Angguk-angguk saja seperti biasa – konpius)


Nashriq : (Jegilkan mata – apa kes jerit-jerit?)


Dzikri membuat aksi keterujaan yang tidak terkawal sambil menayangkan muka bahagia dan bangga.


Dzikri : Aku bangga dapat kengkawan macam korang yang setia pada F4. Sanggup bangun awal semata-mata nak membala maruah muka F4 yang dah dipenyek-penyek oleh si kenit Intan. Aku bangga.. Aku bangga.. Korang semua nampak begitu bersegamat sekali.. (ucap Dzikri sambil tergedik-gedik. Pantas dia memeluk sorang-sorang geng F4)


F4: (Eyh? Pagi-pagi ni patutnya otak fresh lagi. Tapi dia ni? Hmm…)


Azim: Emm… bukan Segamat lah mangkuk!! Segamat tu dekat Johor. Tapi semangat. S.E.M.A.N.G.A.T (siap eja lagi. Baik betul cikgu bm ni.) Lagi satu, air muka. Ada faham? (lagi-lagi itu yang perlu aku ajar. His tak makan ajar tol la..)


Dzikri: (Erk.. ye ke?) Ah.. mana-mana pun boleh la.. same jek..


Nashriq: One more… membala ke membela?(tersengih-sengih) So apa perkembangan pagi ni?


Dzikri: Ah! Apa-apa jelah. Mana aku tahu, dia mana datang lagi. Tak tahu pukul berapa kelas minah tu. Dia kan freshie. Tak sama waktu ngan kita.


Nashriq: Dah terbazir masa tidur aku kat sini. Hampeh tol la kau ni Dzik (buat-buat marah.)


Tiba-tiba mereka semua dikejutkan dengan bunyi sesuatu terhempas. Mesti besar benda tu!


Azim: Eyh? Mana geng kita sorang lagi? Dzik, Haritz bukan dengan kau ke?(jungkit kening. Kehairanan. Macam mana Haritz yang tinggi macam tu pun dorang boleh tak nampak.)


Nashriq: Erk? Boleh pulak dia tidur atas rumput macam ni. Budak ni, sehari nak tidur dekat lima belas jam ke? (membebel tapi terkejut bila sedar rupa-rupanya barang jatuh tadi kawan dorang sendiri. Haru kejap)


Dzikri: Weh! Bangun!


Haritz terpisat-pisat. Dia masih mamai.


Haritz: Lembutnya bantal.(padahal dia baring atas paha Dzikri)


Dzikri: Apa pulak bantal? Ini paha aku. Sengal!


Tanpa komprominya, Dzikri menolak Haritz yang sedang terbaring itu ke atas rumput. Terus mamat bertuah tu sedar. Tak jadi tidur. Dia mengangguk-angguk.


Nashriq: Kau tidur pukul berapa semalam?


Haritz: Pukul tujuh, lepas tu aku bangun solat Maghrib. Tidur semula, dan bangun lagi pukul lapan lebih untuk solat Isyak. Pastu aku terus tidur. Pukul 7 terpaksa bangun. Sebab ada ‘jam loceng’ kejutkan.(merujuk kepada Dzikri yang beria menghantar mesej kepada mereka untuk bangun awal pagi)


Azim: Berapa banyak kau punye tidur daa. Buruk perangai (sambil tergelak. Mengutuk tak agak-agak)


Masing-masing terpaku di taman itu. Menghayati pemandangan pagi yang sungguh indah. Sambil sesekali menghirup udara segar yang nyaman, tenang rasanya. Moral of the story, lanun macam dorang pun perlukan keamanan.


Intan terkejar-kejar untuk melangkah masuk ke perkarangan kolej. Namun serta merta dia menekan brek manual.(tapak kasut lorh) Selepas itu, dia berpaling semula ke belakang untuk memastikan kesahihan matanya. Adakah penglihatannya sedang menipu?


Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Hulurkan tangan, ringankan beban.


Saya Intan Maisara memohon kepada semua supaya membantu meringankan beban saya bagi menampung yuran pengajian kolej yang semakin meningkat. Tolonglah!! Berilah sebarang kerja. Saya sanggup melakukan walau apa saja kehendak anda asalkan saya dibayar dengan upah yang LUMAYAN!!


Intan : (Eyh!! Bila masa pulak aku ada mengiklankan diri sendiri untuk mohon kerja nih?)


Buntang mata Intan membaca ayat yang tertera pada iklan di hadapannya. Berkali-kali ayat-ayat itu diulang baca. (Tak Mungkin!! Jerit hati Intan)


Tak guna!! Ini mesti kerja setan empat ekor tu.. Apa diorang ingat aku ni kecik so aku senang dibuli. Dasar tak tahu hakikat gajah dengan tikus. Aku gigit telinga baru tahu (Di ruang matanya terbayang keempat-empat geng F4 lari bertempiaran apabila beberapa ekor tikus mahu menggigit telinga mereka.. kah.. kah.. kah.. Intan maisara pula berkuasa kini..)


Zupp!! Bayangan anganannya tadi musnah apabila ada suatu suara sumbang tahap giga yang menyapa telinganya.


Pelajar 1: Eh? Bukan ke kau yang dalam poster tu? Sanggup lakukan apa saja asalkan kau dapat upah lumayan (keningnya digerak-gerakkan seolah-olah keningnya gatal akibat digigit ulat bulu.. Erm.. ulat bulu ada gigi ke?) Jom la ikut I sayang.. (matanya dikedip-kedip beberapa kali. Mulutnya pula membuat aksi ala-ala hendak mencium Intan)


Intan: Ah!! Bedebah tak guna.


Belum sempat Intan hendak menepis aksi gatal lelaki miang dihadapannya muncul pula seorang lagi mamat gatal di situ.


Pelajar 2: Kalau tak pe kata you ikut I je.. (Ucapnya sambil membelai lembut pipi Intan)


Intan : Tak guna!! Korang ingat aku ni tak ada maruah?!! Nak amik kau.. (Dua das tendangan bontot dilancarkan.. Terkepit-kepit kedua-dua lelaki gatal tadi lari meinggalkan Intan. Malu kerana ‘ditendang-bontotkan’ oleh seorang perempuan di hadapan khalayak)


Dengan suhu kemarahan yang mencecah 100 darjah celcius bersama kehadiran wap-wap geram yang melebihi suhu maksimum bagi sebuah termometer makmal biasa, Intan mencarik-carikkan hasil karya Mona Sekera yang berada dihadapannya. Dalam keghairanannya mencarikkan iklan dihadapannya dengan sepuas hati, matanya sempat tertancap pada tandatangan bersama yang terdapat di sudut bawah iklan.


Lots of luv: Nashriq & Azim F4 4 eva :)


Intan semakin panas. Dikoyak kertas iklan dihadapannya dengan sepenuh hati. Kemudian, perca-perca kertas tersebut dikutip untuk dicampakkan ke dalam Tong Kitar Semula yang berwarna biru (Erm.. betul ke warna biru? Jap aku nyanyi.. Merah untuk kaca, biru kertas punya.. tin untuk jingga dan plastik juga.. Hah.. sah.. betul dan tidak syak lagi..) Langkah kakinya terus dihayun menuju ke kelas. Setibanya dihadapan pintu kelas, kehadirannya disambut oleh Siti Hanim four.


Hanim: Aku tak sangka sekolah ni ada pengemis. Memang tak layak masuk ke sini..


Tania (Hanim four): Tengok sekali pun dah tau.. Sudahlah kolot, tak up-to-date, murahan plak tu..


Dan seperti biasa, formasi wajib Siti Hanim four akan mengambil tempat. Ketawa gaya gedik dan diikuti oleh gerakkan jari-jemari yang menutup mulut. Suatu gaya yang sungguh memualkan.


Intan makin geram. Suhu hatinya naik mendadak berkali-kali ganda. Pecah sudah termometer yang menjadi penyukatnya tadi. Kertas yang sudah hilang bentuk dan rupa ditangannya digumpal-gumpal.


Intan: Owh..!! Seronok ya ketawa.. Nah amik kau..!! (Serta-merta gumpalan kertas yang berada ditangannya disumbat ke mulut Siti Hanim dan Tania. Gayanya seolah-olah menyuap coklat Apollo Rokka pada mereka berdua)


Geng Siti Hanim four : Hanim!! Intan!! (Pantas sahaja dua ekor lagi geng suruhan Siti Hanim mendekati Hanim dan Intan yang kenyang disuap bebola kertas dengan penuh kasih sayang oleh Intan.. hehe..)


Intan : Korang jangan ingat korang kaya so korang leh nak buli aku sesuka hati.. Ingat!! Ni amaran terakhir dari aku.


Setelah menuturkan kata amaran buat Siti Hanim four dan juga buat ahli kelas yang lain, Intan terus mencari sasarannya yang seterusnya. Matanya meliar, cuba mengesan pergerakkan ahli geng F4 – si bedebah!!


Dia naik semput mencari F4. Sedang asyik melilau, barulah perasan ada dua buah kereta mewah tengah tersadai kat tengah taman. Intan dapat idea bernas. Tahulah nasib kereta kesayangan korang!




Nashriq mencabut sunglasses jenama Guess nya. Biarkan mata menikmati bahang matahari di tengah padang yang lapang menghijau dengan bahagianya. Sedang cuba melelapkan mata semula, kedengaran bunyi seperti sesuatu sedang diketuk. Dia mengenakan sunglasses dan tergesa-gesa bangun. Membuatkan Dzikri yang hampir tertidur terbangun sama.


Nashriq: Adoi mummy! Kereta Aku! Darling! Poor my Mazda…(Terlongo. Tak tahu nak cakap apa bila nampak biji-biji batu menghentam pintu kereta.)


Dzikri: Argh! Kereta aku pun kena dowh! Beruk mak yeh mane yang buat dajal ni?(geleng kepala. Lemah lutut bila tiba bab kereta kesayangan diapa-apakan.)


Nashriq: Ni bukan beruk. Beruk tak pandai baling-baling batu ni. Ni beruk rambut hitam. Hish! (Bentak sambil hentak kaki. Tak macho sungguh.)


Dzikri: Aku tak peduli! Aku mesti cari orang ni sampai ke lubang cacing. Mesti!(kepal kepal penumbukWah! Bila marah elok pula bahasanya..)


Intan tergelak sampai sakit perut bila nampak Nashriq macam nak melalak sambil peluk-peluk kereta dia. Lots of luv konon…! F4 4 eva? Nah.. Sekarang amek kau nyer F4 4 eva! Si Dzikri lagilah tak boleh blah, tendang-tendang pokok yang ada dekat-dekat situ. Kan dah dapat sakit kaki. Best kan? Haritz dah Azim yang baru bangun bila menyedari kekecohan dua sahabat mereka terkebil-kebil.


Azim: Aku dah tertinggal detik-detik penting ke?(wah! Gile skema ayat)


Dzikri: Kau tengoklah sendiri.(juih mulut ke arah kereta.)


Terbuntang mata Azim. Haritz genyeh biji mata. Macam tak percaya.


Haritz: Hujan batu ke tadi?(muka dah konpius, nak senyum tapi cover)


Azim: (Matanya buntang - What the hell is this? Hilang kata-kata)


Dzikri : Argghh!! #$%%!@#$%.. (Dia bukan mencarut atau menuturkan kata-kata kesat, cuma meluahkan rasa hatinya dalam bahasa pelat grade 15)


Haritz dan Azim saling berpandangan. Ah… Nasib baik bukan kereta kita orang yang kena.. Keh.. keh.. keh.. (Hati mereka ketawa senang hati.. Mulut mereka pula sedaya upaya dikawal agar ketawa di hati tidak membuahkan senyuman di bibir.. Pergh!! Ayat sastera siot!! Jangan la mamat berdua tu nampak.. Kalau tak mau kena plangkung kita orang nanti.. )


5 komen yang diterima:

keSENGALan teserlah.. on 4 Februari 2009 3:20 PTG berkata...

hahahaah....
f4 da bertemu buku ngn ruas..
heeh.
besh2..
smbung2..

~~Lolipop~~ on 4 Februari 2009 4:13 PTG berkata...

muahahaha....
adessss...
klu loli la geng f4 tu..
tobat dah xmo kaco org...
syg tu..................
kete cantik kene bling batu..
adessss...
perit jiwa ini...

iman on 4 Februari 2009 5:24 PTG berkata...

best3... akak crite mcm nie buat kite tenang.. tak berat sgt..

oryzasativa87 on 1 April 2009 9:23 PTG berkata...

aku ingtkan jwatan cuci jamban ke
rupenyer..adoii
kalo letak tabung bersamamu kt situ
lg bikin gempaq..hahaha
mona sekera?
hahaha..
aku ingtkan getah skrap mane la
rupenyer ala2 potret mona lisa la
konon...huhuhu

padan muka dorg..
sape x syg kete oi..
kete bmw tu..kalo aku la
x snggup wei kalo ade org brani calarkan kete aku..
teriak x brsenandung la aku

Kaseh Esmiralda on 23 Mei 2009 7:36 PTG berkata...

Adoi~ sakit jiwalah Lea bace cite awk ni...

Habis berselirat usus perut Kaseh gelak tau... nasibla tak putus nafas lagi...huu~

Peraduan Saya Mahu Hadiah PTS

Belajar Buat Ebook. Jual sendiri karya anda. Klik sini.

Mentor Jutawan. Klik sini.

Belajar Bermain Gitar Cara Pantas. Klik sini.

Kuasai Bahasa Inggeris dengan Mudah. Klik sini.

 

Laman Karya

Kalam Coretan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino