Product from Adobe

Isnin, Mei 18

Novel Drama : 4 plus One jadi KITA [10-Posyen Cinta]



Hasil kesengalan bersama : LeaQistina dan Adra Adlina



Lokasi : Rumah Agam, Tsuzzor Kapparra


Situasi :


Dzikri mengelap peluh yang merenik hebat di dahinya. Lebat ia menitis hingga sudah serupa hujan ribut yang ganas dan menggila. Mujur sahaja tiada ribut petir yang melanda. Azim pula khusyuk menelaah resipi ‘Posyen Cinta’ yang berada di tangannya. Dia ingin memastikan supaya rancangan mereka pada kali ini akan berjaya.


Dari kejauhan kelihatan Nashriq yang dengan sedaya upaya cuba mengheret satu guni serbuk putih yang menjadi bahan utama untuk membuat ‘Posyen Cinta’. Serbuk putih itulah yang menjadi tunggak harapan utama mereka untuk menumpaskan si bedebah kecil molek, Intan. Huhu... Serbuk putih bukan sebarang serbuk. Lebih berkuasa dari serbuk virus antrax...


Nashriq : Wahahaha... Siap la kau lepas ni Intan (Dalam fikirannya telah terbayang keadaan Intan yang cemas, bergolek-golek dan akhirnya terlentang akibat penangan serbuk putih ajaib mereka... Sengihannya semakin lebar, lebar dan lebar hingga tiba-tiba dia merasakan mulutnya sudah mencapai tahap bukaan yang maksima dan hampir terkoyak! Alamak! Makin lebar lak pulak mulut aku ni nanti. Terleweh jadinya nanti. Bahaya!)


Dzikri dan Azim : Sshhhh!! Ko ni kenapa Nash? Dah gila ye!! Diamlah, nanti si Ritz angguk-angguk geleng-geleng tu tau, niaya kita.. (ucap mereka serentak... Projek mereka ini adalah di luar pengetahuan Haritz. Bukan mereka hendak menyisihkan Haritz tetapi mamat angau tu payah sket. Lembut hati tak bertempat. Silap-silap nanti dia yang akan menjadi pembangkang dalam pilihanraya! Menyusahkan SPR saja nanti...)


Serentak dengan itu, jari telunjuk Dzikri dan Azim tegak terpacak berdiri melekat di bibir. Risau benar mulut lebar si Nashriq bakal memusnahkan kelancaran rancangan mereka ini.


Dzikri : Weh Nash, cepat la wabak serbuk putih tu! (Dzikri tergedik-gedik ketika memberikan arahan kepada Nashriq. Hatinya sudah tidak sabar-sabar untuk membacakan mantera ajaib ‘Posyen Cinta’ tersebut)


Azim : Woi! Ko ni wat spoil la... Apa kes wabak? Bawak la mangkuk... Penatlah aku ajar ko gini! (Wah! Nampaknya Azim sudah tidak tahan lagi dengan gelagat bengong anak muridnya itu. Hatinya kini semakin tertanya-tanya, kenapalah dulu mereka segitiga suara bersetuju melantik Dzikri menjadi ketua mereka. Sepatutnya mereka perlu menjalankan ujian KQ untuk melantik ketua. Barulah diyakini kalibernya sebagai ketua. Eh, KQ? Ketua quotient daaa...)


Dzikri : Ah! Sama jelah tu... (Dzikri buat muka tak puas hati! Kembang kempis hidungnya menahan rasa tak puas hati itu. Sehingga kelihatan bulu hidungnya yang serabut dan berpintal....Euwwww!)


Nashriq : Sudah... Sudah... Apa lagi yang memerang berdua sedang gaduhkan ini? Barang yang lepas usahlah dikenang. Biarlah ia pergi (Tiba-tiba sahaja mood Nashriq untuk berbangkasawan muncul)


Dzikri dan Azim : Eyh? (dengan wajah yang jengkel)


Nashriq : Untuk apa memerang berdua menayang muka jengkel ibarat kura-kura itu kepada hamba? Tak ada gunanya. Lebih baik memerang berdua membantu hamba menuang serbuk putih ajaib ini ke dalam kawah hikmat kita... (penuh gaya berbangkasawan dia bersuara)


Mata Dzikri dan Azim sama-sama terarah pada kawah hikmat yang dikatakan oleh Nashriq tadi.


Dzikri dan Azim : Erk? Tu kawah hikmat ke? Macam periuk nasi je...


Nashriq : Alamak! Salah jampi daaa.. Ting!! Tadaaaa.... Tu dia kawah hikmat kita... (ucap Nashriq sambil mengkerdipkan matanya beberapa kali... Ah!! Comel sungguh...)


Dzikri : Hehe.. ni baru betul kawah. Weh! Cepat bawak sini serbuk tu.. Zim, dah sedia dengan resipi dan tatacara pembuatannya? (Wah! Dzikri ni hanya akan berbahasa dengan bagus kadang-kadang saja bila dia berada dalam keadaan bersegamat.. eh silap.. semangat... hehe...)


Azim : Sudah bos (serta-merta Azim terbayang wajahnya menjadi berkerut seribu dengan gigi yang rongak dan hitam... ala-ala muka ahli sihir yang hodoh bersama penyapu ajaibnya... keh... keh... keh...)


Ketepuk!!!


Dzikri mencepuk kepala Azim.


Azim : Adoi!! Sakit la mangkuk...


Dzikri : Tulah, banyak sangat berangannya... Ingat aku tak nampak ke angan-angan kau tadi.


Azim : Eyh? Macam mana pulak kau tau?


Dzikri : Tu... (panjang mulut Dzikri menjulur ke luar...)


Azim : Apa? Tak nampak apa-apa pun... (dahinya dikerut seribu... Alamatnya bayangannya tadi bakal menjadi nyata la kalau gini... keluh hati Azim)


Dzikri : Kawah hikmat la... Apa la ko ni!!


Azim : Ceh!! Saja mengaku la tu tapi tak tau pun pe yang aku bayangkan. Hampeh punya ketua... (Dia ingat aku nak percaya ke? Kawah tu pun belum letak air. Kering kontang je. Macam mana angan-angan aku tadi nak kelihatan. Memang dasar auta kebota betul! Huh!!)


Nashriq : Weh!! Apa lagi yang korang bertekak tu... Cepat la tolong aku nih... (sudah menggigil kepala Nashriq menahan guni serbuk putih itu di atas kepalanya... Kononnya nak tiru gaya ‘meka’ Siam yang seludup beras... Berat rupanya... Huhu....)


Dzikri dan Azim : Ok.. Ok.. (mangkuk jugak budak sekor ni... Yang pergi tanggung guni atas kepala tu apa hal... Kan dah menggigil macam belatuk salah pasang skru je kepala tu... ucap mereka di dalam hati)


Pantas sahaja mereka berdua membantu mengalihkan guni yang berada di atas kepala Nashriq. Malangnya, gigilan di kepala Nashriq tidak dapat dihentikan. Puas Dzikri dan Azim memeluk dan memegang kepala Nashriq yang bergetar ibarat drill yang sedang menebuk lubang di jalanraya. Akhirnya mereka berdua juga turut bergetar bersama-sama kepala Nashriq. Toing! Toing! Toing!


Puuuuuuttttt!! Put.. Put.. Put.. Bhooootttt!!!


Dzikri dan Azim : Pergh! Busuk gila. Bau plentong siot!!


Bluwek!!!


Dzikri dan Azim sama-sama muntah hijau sebaik sahaja terhidu haruman aroma terapi semula jadi yang dilepaskan oleh Nashriq tadi. Tetapi Nashriq pula hanya tayang muka bahagia.


Nashriq : Ah... Leganya rasa... Bahagia... (wajahnya pula membayangkan rasa bahagia tahap petala langit ke lapan. Hehe.. Aku lepaskan kau pergi... Pergilah... Pergilah cari bahagiamu – ucap hati Nashriq sebaik sahaja ingatannya singgah pada iklan tv yang dilihatnya baru-baru ini “Lepaskan aku!! Sudah seminggu aku terkurung di sini. Asyik makan je sepanjang hari.” Keh.. keh.. keh.. masih lagi terbayang diingatannya makhluk ‘misteri’ itu yang berada disebalik penjara ‘tuan’nya... Huhu...)


Tanpa mereka sedari, gigilan di kepala Nashriq juga berhenti dengan sendirinya. Gigilan tersebut hilang bersama hembusan ‘bayu’ aroma terapi semula jadi tadi (Keh... Keh.. Keh...)


Azim : Eh Nash, kepale ko dah berhenti gigil la...


Dzikri : Phew! Lega... So, boleh la kita mulakan ritual ‘Posyen Cinta’ kita nih! (siapla kau Intan... Akan aku bala maruah muka aku ni... Berani kau menendang bontotkan aku!!)


Nashriq : Ok. Jom!!


Pantas mereka bertiga mengangkat guni yang berisi serbuk putih azimat itu lalu dituang ke dalam kawah hikmat mereka. Serbuk putih tersebut baru dituang separuh. Namun, entah bagaimana tangan Dzikri boleh tersigung ketiak Azim dan telah menyebabkan Azim si Raja Latah mengeluarkan jurus Badigol Kedebushnya. Dan...


Azim : Oppocot ketiak kambing aku geli tertusuk kaktus biru... (merah muka Azim menahan marah)


Tetapi lain pula reaksi Dzikri. Dia ketawa dengan penuh galaknya. Rambut yang baru dikerintingkannya berubah menjadi duri landak yang gagah tercacak. Tangannya pula khusyuk menyapu perutnya bagi menghilangkan rasa kebas yang mula melanda. Dan, tanpa disedarinya sikunya pula tersigung sesuatu hingga jatuh ke dalam kawah hikmat.


Dush!!


Habis berterbangan serbuk putih azimat tadi dan mengenai wajah Nashriq yang berada tidak jauh dari muka kawah.


Hacchumm!!


Nashriq bersin betul-betul di tengah-tengah kawah (Nampaknya ‘Posyen Cinta’ mereka hari ini ada ramuan baru... keh... keh... keh...) Kelajuan angin yang terhasil daripada bersin Nashriq telah menjangkau lebih 120 km per jam. Kelajuan Keluang Man juga telah di atasinya. Maka, hasil daripada hembusan angin deras itu tepat ke tengah kawah telah menyebabkan serbuk putih itu kembali berterbangan dan terpantul tepat ke muka Nashriq. Dan, Nashriq pula kembali bersin, terpantul serbuk putih, bersin, terpantul dan begitulah seterusnya.


Nampaknya hari itu, dunia misi F4 untuk menghasilkan ‘Posyen Cinta’ mereka berakhir begitu sahaja tanpa jaminan berjaya. F4 memang la hampeh dan tak berguna... Huhuhu...!!!




5 komen yang diterima:

ButTerFly_GurL87 on 18 Mei 2009 10:54 PG berkata...

sian misi x menjadi...
tulah niat jahat lagi...
hehe...

adra adlina on 18 Mei 2009 2:11 PTG berkata...

f4 sokmo kantoi

keSENGALan teserlah.. on 18 Mei 2009 2:19 PTG berkata...

hahaha...
padan muke...
intan..!!
misi gagaal..roger..

AyuFirhaN on 28 Mei 2009 6:52 PTG berkata...

ahernye ade gak n3 baru utk cte ni..
sronoknye.. =)

Tanpa Nama berkata...

akakk, cepat sambung . cepat ! HEEEE, suke ;)

Peraduan Saya Mahu Hadiah PTS

Belajar Buat Ebook. Jual sendiri karya anda. Klik sini.

Mentor Jutawan. Klik sini.

Belajar Bermain Gitar Cara Pantas. Klik sini.

Kuasai Bahasa Inggeris dengan Mudah. Klik sini.

 

Laman Karya

Kalam Coretan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino