Product from Adobe

Khamis, Mei 14

Cerpen: Misi yang gagal


Di tempat kejadian...


“Mike, ada saksi?” tanya Mazlan sambil matanya meliar melihat tempat kejadian.


“Ada tuan. Gadis berumur 12 tahun. Dia berada di hujung sana,” ucap Mike sambil menunjuk ke satu arah. Mazlan memandang ke arah budak tersebut. Dia sedang ditemani oleh Aliza. Kelihatan agak gugup dan wajahnya sedikit pucat.


“Arahkan Aliza untuk tenangkan dahulu budak tersebut sebelum jalankan soal siasat ke atasnya,” arah Mazlan lagi.


“Baik tuan,” ucap Mike sambil mengangguk faham sebelum berlalu.


Mazlan menyarung sarung tangan getah. Kemudian, kit siasatannya di buka. Dia mengambil sisa-sisa makanan yang bersepah menggunakan penyepit lalu dimasukkan ke dalam plastik bukti. Beberapa kesan lain yang terdapat pada pinggan kaca disapu menggunakan putik kapas dan dimasukkan ke dalam sampul bukti yang berbeza. Bahan-bahan bukti tersebut disimpan di dalam kit siasatannya. Mazlan meneliti lagi keadaan ruang tempat kejadian.


“Tuan, cuba lihat ni,” panggil Syamir. Kamera yang dari tadi tidak henti-henti berkelip kini dibiarkan tergantung di lehernya. Kesan yang terdapat pada tombol pintu itu diamatinya.


Mazlan mendekati Syamir. Dia turut sama mengamati kesan yang ditunjukkan oleh Syamir.


“Mungkin itu kesan cap jari,” ucap Mazlan seraya dia mengambil serbuk hitam bersama sebatang berus daripada kit siasatannya. Berus tersebut dicelup ke dalam bekas serbuk hitam tadi. Kemudian, berus tersebut diketuk perlahan demi menanggalkan serbuk tebal yang bersalut pada hujung berus berkenaan sebelum dia menyapu perlahan ke atas kesan tadi.


“Syamir, tolong ambilkan saya slide pelekat,” pinta Mazlan.


“Ini dia tuan,” Syamir menghulurkan slide pelekat tersebut ke pada Mazlan. Dengan cermat Mazlan membuka slide pelekat tersebut lalu dilekapkan ke atas kesan yang telah disapu dengan serbuk hitam tadi. Lekatan tersebut diratakan dan kemudiannya ditanggalkan secara perlahan-lahan. Slide pelekat tadi dilekatkan kembali pada pelekat asalnya supaya kesan yang terdapat pada slide pelekat tadi tidak terganggu. Mazlan menyimpan slide pelekat tersebut ke dalam kit siasatannya.


Syamir meneruskan kembali tugasnya. Mengambil seberapa banyak gambar di tempat kejadian. Mungkin ada beberapa bukti yang bakal mereka dapati daripada gambar-gambar itu nanti.


Mazlan membuang pandangnya ke arah tingkap yang berada tidak jauh daripada tempatnya berdiri. Cermin tingkap nako itu nampak agak senget. Perlahan dia mendekati tingkap tersebut. Dia memerhatikan keadaan bucu cermin nako tersebut. Agak haus. Ada kesan dimasuk dan ditarik keluar secara kerap. Mungkin jenayah ini telah dilakukan beberapa kali sebelum ini.


“Syamir,” panggil Mazlan sambil menunjukkan ke arah cermin nako tersebut. Syamir faham akan arahan bisu tersebut. Pantas dia mengambil gambar cermin tingkap nako tersebut dari beberapa sudut yang berbeza.


Setelah selesai, Mazlan cuba menarik keluar beberapa keping cermin nako yang berturutan. Longgar. Satu per satu cermin nako yang longgar tersebut dikeluarkannya. Lima daripada enam keping cermin nako dapat dikeluarkannya dengan mudah. Kecuali satu cermin nako yang terletak paling atas. Mungkin di sinilah tempat penjenayah tersebut masuk, telah Mazlan sendiri.

Tiba-tiba matanya tertancap pada satu kesan berwarna coklat keperangan yang terlekat pada satu bucu salah satu cermin nako yang dikeluarkannya tadi. Mazlan mengesyaki sesuatu. Pantas dia mengambil putik kapas lalu dicalit pada kesan keperangan tadi. Satu botol yang mengandungi satu bahan kimia ajaib diambilnya. Dia menitiskan cecair tersebut pada hujung putik kapas yang terkesan bahan keperangan tadi. Warna putik kapas berubah biru.


“Positif darah,” ucap Mazlan.


“Mungkin Sarah akan dapat mencari penjenayah tersebut melalui pangkalan data kita tuan,” ucap Syamir pula. Mazlan hanya mengangguk kepala tanda setuju.


“Ya. Tapi ada sesuatu yang membuatkan saya musykil. Sekiranya benar penjenayah tersebut masuk dan melarikan diri melalui tingkap ini, bagaimana pula kesemua cermin tingkap ini boleh berada pada tempatnya? Sekiranya penjenayah tersebut lari menggunakan laluan ini, sudah pasti dia tidak akan sempat untuk meletakkan kembali cermin-cermin nako ini semula,” Mazlan cuba mendapatkan logik di sebalik keadaan itu.


“Mungkin penjenayah ini bukan seorang. Dia ada teman yang membantu,” tokok Syamir pula. Masing-masing cuba mengeluarkan sebarang kemungkinan yang mungkin berlaku demi mencari logik kes tersebut.


“Tapi, jika benar penjenayah ini bukan berseorangan, macam mana pula penjenayah yang kedua itu hendak keluar? Ini tidak logik,” sangkal Mazlan pula. Pada hematnya, kemungkinan tersebut agak kurang releven. Mereka menarik nafas dalam. Cuba memikirkan lagi kemungkinan lain yang boleh berlaku. Sambil itu, mata mereka meliar memerhatikan setiap kesan yang terdapat di kawasan kejadian. Mungkin mereka akan mendapat kesan lain yang boleh dijadikan klu untuk meneruskan siasatan mereka.


“Tuan, ada seorang budak dijumpai di dalam bilik di hujung rumah ini. Dia mungkin suspek yang kita cari kerana di badannya terdapat kesan kotoran seperti yang terdapat di sini,” ucap Sarah yang datang secara tiba-tiba.


“Di mana dia?” tanya Mazlan pula.


“Telah ditahan untuk siasatan tuan,” balas Sarah pula.


“Baiklah, mari kita pergi,” ucap Mazlan sebelum berlalu bersama Sarah.


***

Di dalam bilik siasatan 1...


“Boleh Cika ceritakan apa yang Cika nampak tadi pada kakak?” soal Aliza setelah melihat keadaan Cika yang semakin pulih dari keadaan gugup. Bibirnya agak menggeletar. Mungkin dia berasa takut setelah segala yang berlaku.


“Apa yang berlaku tadi, Cika?” soal Aliza lagi. Menyedari hakikat bahawa keadaan Cika masih lagi belum betul-betul stabil, Aliza bangun keluar sebentar daripada bilik siasatan itu. Tidak lama kemudian dia kembali bersama segelas air dan beberapa biji gula-gula. Dia meletakkannya di hadapan Cika. Cika meneguk air tersebut. Dan keadaannya berubah tenang.


“Ok, sekarang Cika cerita pada kakak apa yang Cika tahu,” pujuk Aliza lembut. Tangannya memegang erat tangan Cika sebagai tanda sokongan. Dia melihat Cika menarik nafas dalam sebelum menghembuskan nafas secara perlahan-lahan.


“Cika... Cik... Cika nampak orang tu lari keluar ikut tingkap. Masa tu Cika ada di depan. Cika tengok tv. Lepas tu Cika dengar bunyi kaca terhempas ke lantai. Sebab tu Cika pergi ke dapur,” terang Cika dalam nada yang perlahan. Sebutannya juga sangkut-sangkut. Mungkin kegugupannya masih belum menghilang sepenuhnya.


Mazlan mengerutkan dahi. Mustahil. Seingatnya tadi, dia tidak menjumpai sebarang kesan pinggan atau kaca pecah. Tambahan pula keadaan cermin tingkap nako yang masih berada pada kedudukan asalnya. Aneh.


“Cika pasti ada bunyi pinggan pecah?” soal Mazlan pula.


Cika hanya menganggukkan perlahan sebelum dia terus menunjukkan wajah.


“Ada berapa orang yang Cika lihat lari melalui tingkap tersebut?” tanya Mazlan lagi.


“Seorang,” jawab Cika.


“Cika pasti?”


Cika hanya menganggukkan kepalanya.


***

Sementara itu, di bilik siasatan 2 Saufi sedang disoal siasat oleh Sarah dan Mike.


“Saufi, kamu mengaku melakukan jenayah ini?” soal Mike.


“Tak. Aku tak tahu apa yang korang berdua ni maksudkan,” balas Saufi pula. Wajahnya sedikit takut-takut tetapi suaranya tatap cuba dikeraskan supaya kedengaran yakin.


“Habis, bagaimana kesan ini boleh berada pada badan dan pakaian kamu?” soal Sarah pula.


“Aku tak tahu. Mungkin terkena dari mana-mana,” jawab Saufi lagi.


Sarah tidak berpuas hati. Nampaknya suspek mereka kali ini enggan memberikan kerjasama. Matanya terus meliar memerhatikan riaksi dan tingkah laku Saufi. Cuba mencari sebarang keraguan yang mungkin boleh dipersoalkan. Tiba-tiba matanya tertancap lengan baju Saufi yang ditarik hingga ke paras siku. Kelihatan ada garisan luka di situ. Mungkin Saufi terluka semasa ingin melarikan diri, telah Sarah pula.


“Saufi, cuba kamu tarik lengan baju tersebut hingga ke bahu,” arah Sarah.


Saufi kelihatan teragak-agak untuk menarik lengan bajunya. Pada mulanya dia kelihatan seperti ingin akur pada arahan Sarah tetapi secara tiba-tiba dia merubah fikirannya.


“Tak nak. Aku takkan buat apa-apa selagi aku belum dapat peguam,” bantah Saufi tegas.


Sarah menjegilkan matanya.


“Aku ada hak untuk mendiamkan diri, kan? Lagi pun korang tak ada waran nak minta untuk aku buat macam ni,” bidas Saufi lagi. Keberaniannya semakin pulih nampaknya kini.


Sarah melepaskan keluhan berat. Kemudian, dia memandang Mike yang berada di sebelahnya. Mike hanya mengangkat bahu. Saufi benar. Dia berhak untuk berdiam diri dan tidak memberikan mereka sebarang sampel selagi mereka belum ada waran.


“Ok,” ucap Sarah walaupun jauh di sudut hatinya dia masih tidak berpuas hati dengan sesi soal siasat ini. Namun apakan dayanya. Prosedur yang betul harus dipatuhinya. Sejurus kemudian mereka keluar meninggalkan Saufi di dalam bilik siasatan tersebut.


***

“Bagaimana dengan soal siasat suspek tadi?” soal Mazlan pada Sarah dan Mike.


“Dia enggan memberikan kerjasama tuan. Dia minta supaya kita memanggil peguam bagi pihaknya,” jawab Sarah.


“Tapi saya yakin dia adalah suspek yang kita cari,” balas Mike pula.


“Eh, mana boleh cakap macam tu. Belum ada bukti la,” sanggah Syamir pula.


“Tapi kan tangan dia ada luka tu. Betul la...,” balas Mike pula.


“Lah korang ni, mana boleh balas-balas cakap macam ni. Jom la kita buat siasatan dulu. Kalau tak nanti tak real la,” tegur Aliza pula.


“Sudah... Sudah!! Jangan bertekak macam ni. Kata pro tapi bertekak macam ni mana ada pro. Pernah ke korang tengok orang bertelagah macam ni waktu jalankan siasatan? His, apa la korang ni,” marah Mazlan pula. Hatinya kecewa dengan tindak-tanduk orang bawahannya ini. Langsung tidak menggambarkan sikap profesionalisma.


***


“Mazlan, apa yang kamu buat ni? Mak cuma tanya siapa yang makan burger mak tadi. Yang habis berkecah dapur mak ni kenapa?” tanya Puan Saodah sambil bercekak pinggang.


“Err.. Lan dengan adik-adik tengah siasat la ni mak. Tengah cari siapa yang makan mak punya burger tadi,” jawab Mazlan dengan selambanya.


“Banyaklah kau punya siasat. Mak nak korang semua pergi bersihkan balik dapur mak. Habis cermin tingkap dicabutnya. Tombol pintu dapur penuh berbedak. Hah, tu kamu buat apa pulak dengan kamera ayah kamu tu Amir,” marah Puan Saodah. Syamir tersengih.


“Ambil gambar mak. Kumpul bahan bukti,” jawab Syamir pula.


“Astaga. Apa nak jadi dengan anak-anak aku ni. Dah-dah... Mulai hari ni mak takkan bagi korang semua tengok CSI dah. Buat pening kepala mak je...” kata Puan Saodah kepada anak-anaknya. Inilah akibatnya kalau terlalu fanatik dengan cerita tv.


“Alah, boleh la mak,” ucap Mazlan, Aliza, Syamir dan Sarah serentak.


“Tak boleh!!!” akhirnya mereka berempat tunduk lalu pergi ke dapur untuk mengemas dapur yang telah bersepah tadi. Nampaknya, misi mereka untuk mengetahui siapakah penjenayah tersebut gagal lagi.


----------------------------------------------------------------------------

Hola dan salam buat semua,


sorry ye kalau cerita kali ni agak mengarut. Hehe... Lea dapat idea ni secara spontan. Apa pun Lea barharap agar kengkawan semua dapat terhibur. Sekian.



9 komen yang diterima:

nadiah_abdllah on 14 Mei 2009 9:10 PTG berkata...

hahahaha....
actualy kn...
org tak bace ag...
then trus tgk ending...
hehe...
lawaklah...

Tanpa Nama berkata...

hahaha..
lawak nyer..
ingat kan btol2 ler..
rupe2 nyer...
hahah
best la kak lea!!

NIN berkata...

Hi lea..

hahaha.. lea, tipah tertipu.. pepun gayanya cm ada samb, mmg nampak real, igt cite csi alih2 tipah tertipu....

apapun best..

-Ain-Dak In- on 15 Mei 2009 10:27 PG berkata...

cis,,cis..cis..cis..dan cis lagi..
lea!!!!!!!!!!!!!!
eiiii....
ain dah saspen dah ni tau..
ceh...ceh..
sekali leh plak mak dia tye pasal burger..
adoiii..
bengang btol dah terkena ni..
grrrr.....
ni nak jd wolverine ni..

aidaNadia on 15 Mei 2009 11:33 PG berkata...

aduhai budak nih.. ponat eden baco jo.. hahaha

misz nana on 15 Mei 2009 12:47 PTG berkata...

Ya Rabbiiii..
Ingatkan betul2 la tadi..
Hahaha..

ButTerFly_GurL87 on 15 Mei 2009 3:58 PTG berkata...

time kacih 4 info ejenmanuskrip tuh...
pe2 pun cite Lea memang besh..
slalu wat ktorg rse gempak jer...

fisa berkata...

adoi...lawak btul la budak2 tu...ingt real pnya siasatan.hehe....best cite ni.leh wt pmbaca b'fikir & t'tarik utk tau pe yg jd strusnya.hehe...

amirah PAtOSA on 12 Jun 2009 2:44 PG berkata...

awal2 baca dah bleh agak ending dia..
best!

Peraduan Saya Mahu Hadiah PTS

Belajar Buat Ebook. Jual sendiri karya anda. Klik sini.

Mentor Jutawan. Klik sini.

Belajar Bermain Gitar Cara Pantas. Klik sini.

Kuasai Bahasa Inggeris dengan Mudah. Klik sini.

 

Laman Karya

Kalam Coretan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino