Product from Adobe

Ahad, Disember 14

Menggapai Pelangi Cinta Bab 7


Fendi mundar-mandir dalam biliknya seorang diri. Hatiya gelisah. Sekarang ini hatinya dan otaknya tidak lagi sehaluan. Otaknya mengatakan bahawa esok saja sampaikan rasa hatinya itu tapi hatinya kuat mendesak supaya memberitahu Elyeen sekarang jugak. Untuk menenangkan hatinya, lantas Fendi menekan punat on pada radio. Sejurus kemudian kedengaran lagu Keliru nyanyian Nurul dan Ajai ke udara. Macam perli aku saja deejay radio ni.. Ini stesen radio mana nih, biar aku saman dia sebab memerli kehidupan peribadi aku..! Gila ke aku nih.. Dah memang tugas dia mengkeudarakan lagu pilihan pendengar kenapa sedap-sedap pulak aku nak saman dia. Ish ! Dah gila agaknya aku ni. Semua ni Elyeen punya pasal. Akhirnya Fendi tertidur bersama kekeliruan yang melanda hatinya.

* * *

Deringan telefon yang panjang telah mengejutkan Fendi dari tidurnya. Lantas tangannya mengangkat gagang telefon.

“Hello, Fendi sini. Siapa tu?”, katanya dengan suara yang serak.

“Hello, Fendi ini Elyeenlah.. Fendi cepatlah bangun. Jom kita pergi beli baju. Takkan Elyeen nak pakai baju semalam balik”, kata Elyeen separuh merengek. Memang begitulah perangai Elyeen yang sebenarnya, manja. Mana tidaknya, Elyeenkan anak bongsu Datuk Azmin dan Datin Maznah. Abang Elyeen, Azman, juga sangat memanjakan Elyeen. Oleh sebab itulah Elyeen berperwatakan manja, panas baran apabila kehendaknya tak dituruti, namun Elyeen tetap seorang yang sopan, lemah-lembut dan bijak.

“Elyeen, tak perlu pergi beli. Beg pakaian Elyeen ada dalam kereta. Mama Elyeen dah siapkan”, kata Fendi.

“Apa, mama siapkan beg pakaian Elyeen. Jadi, mama dan papa tahu yang kita datang ke PD ni. Ini komplot ke apa ni ? Apa lagi yang Elyeen tak tahu, Fendi !”, soalan-soalan Elyeen menerjah telinga Fendi. Dalam kelembutan suara Elyeen itu teselit ketegasan.

“Elyeen, relaks ok. Nanti Elyeen akan tahu semuanya. Elyeen datang ke bilik Fendi ambil kunci kereta . Fendi tak mandi lagi lah”, kata Fendi dengan slumbernya. Letih akibat memandu semalam masih terasa namun Elyeen punya fasal tak kisahlah. Begitulah kata hati Fendi. Kau akan jadi milikku Elyeen!

* * *

Fendi menekan-nekan punat telefon dibiliknya berpandukan kod yang telah disediakan. Talian sedang disambungkan dan tidak lama kemudian kedengaran satu suara lembut di corong satu lagi.

“Hello, Elyeen bercakap di sini. Boleh saya tahu siapa cakap di sana?”, kata Elyeen dengan lemah-lembut dan sopan-santun. Aduh! Terpikat aku Ini bukan kali pertama Fendi berbuat demikian tapi begitulah keadaannya setiap kali Fendi menghubungi Elyeen melalui telefon di talian tetap. Jika Fendi menghubungi Elyeen di telefon bimbitnya alamat tak dapatlah Fendi mendengar suara lunak menyambut panggilan telefon itu.

“Elyeen, ini Fendilah”, katanya ringkas.

“Laa, kenapa Fendi tak call handphone Elyeen je.. Kan lagi senang, Elyeen pun tak tertanya-tanya siapa yang call Elyeen. Ingatkan ada secret admire Elyeen yang call”, kata Elyeen sengaja hendak berseloroh.

“Kiranya sekarang ini tengah frustlah ni sebab Fendi yang call”, terdapat sedikit perubahan pada riak wajah Fendi. Wajah yang tadinya ceria dan cerah secerah sinar mentari mendung bagaikan ada awan hitam yang berarak lalu.

“Yelah..”, kata Elyeen dan kemudiannya diikuti dengan ketawa kecil.

“Bukannya apa, nanti kalau Fendi call handphone Elyeen tak dapatlah Fendi dengar operator cakap ‘hello, Elyeen di sini siapa disana?’”, kata Fendi mengejek. Saja hendak mengusik buah hati pengarang jantungnya itu. Hanya tuhan saja yang tahu betapa bahagianya dia waktu itu. Elyeen, kalaulah kau tahu betapa aku menyayangimu.. Sampai bila lagi harus aku pendamkan hasrat hatiku ini. Aku tahu kita berkawan bukannya baru sehari dua tapi sudah bertahun-tahun. Aku melihat kau membesar bersamaku. Dan setiap kali itulah kasihku terhadapmu bertambah-tambah.. Hanya engkau yang tidak mengetahuinya.. Kadang-kala aku sendiri tidak pasti samada engkau benar-benar tidak mengetahuinya atau sengaja dibuat-buat tak tahu..

“Fendi, apa schedule kita pada hari ni.. Tapi walau apa pun kita pergi breakfast dulu ok?”, usul Elyeen. Fendi tahu sangat akan perangai Elyeen. Benda lain boleh dia tangguhkan tapi kalau bab makan sanggup bunuh orang tau !

“Ok”, jawab Fendi ringkas.

“Jadi kita nak jumpa kat mana?”, tanya Elyeen.

“Bilik Fendi, boleh ?”, kata Fendi sambil tersengih.

“Hish, Fendi ni tak gentleman langsunglah. Dahlah pagi tadi Elyeen dah pergi bilik Fendi untuk minta kunci, sekarang nak pergi makan pun Elyeen kena pergi bilik Fendi. Ini tak adil ni. Nanti bila balik nanti, Elyeen cakap kat mama, papa dan abang Man yang Fendi buli Elyeen. Biar papa dan mama marah Fendi, padan muka !”, kata Elyeen seperti kanak-kanak yang merajuk sebab tak diberikan gula-gula. Lalu Elyeen terus meletakkan gagang.

Setelah meletakkan gagang telefon Fendi keluar ke beranda untuk menikmati keindahan alam ciptaan tuhan. Memang sudah menjadi tabiatnya suka memerhatikan alam sekitar. Tak kiralah samada hutan, bukit-bukau, sungai, air terjun mahupun pantai. Semuanya mampu menarik minat Fendi. Minat ini bukan minat Fendi sorang tapi juga minat Elyeen. Tabiat Elyeen lebih teruk jika hendak dibandingkan dengan tabiat Fendi. Bukannya apa, Elyeen kalau sudah mula termenung janganlah ada sesiapa yang mengganggunya jika tidak pasti akan disemburnya. Eee.. takut. Dari jauh kelihatan Elyeen berjalan sambil melenggang-lenggang dan tersenyum apabila mendekati Fendi.

“Jom”, kata Elyeen ringkas.

Mereka berdua pun berjalanlah beriringan menuju ke warung yang terdekat.

* * *

“Mak cik, roti canai dua, roti telur dua, nasi lemak dua, air kosong dua dan teh tarik dua”, jerit Elyeen mengorder makanan. Fendi hanya memandang Elyeen dengan mata yang juling dan mulut yang ternganga. Terkerut dahi Elyeen melihat reaksi Fendi yang sebegitu rupa.

“Fendi, kenapa muka Fendi macam tu.. Macam orang tak betul jer?”, kata Elyeen dengan bersahaja. Boleh dia tanya kenapa aku buat muka.. Eh, yang dia order tadi tu untuk aku dan dia atau untuk dia sorang saja..

“Eh, Fendi! Lupa pulak Elyeen nak tanya Fendi nak makan apa? Minuman Elyeen dah tolong orderkan tapi Elyeen tak tau pulak Fendi nak makan apa ? Sorry ”, sebenarnya Elyeen sudah dapat membaca apa yang bermain di dalam kepala Fendi cuma saja nak mengenakannya.

“Eh, bangun! Aku kata bangun!”, tiba-tiba Fendi menengking Elyeen yang sedang duduk di hadapannya. Elyeen yang tadinya khusyuk memerhatikan rupa Fendi yang masih lagi terkejut dengan apa yang didengarinya tadi, terkejut.

“Hei, apa kena dengan Fendi ni hah! Dah tak betul ke ? Kenapa Fendi tengking Elyeen kemudian suruh Elyeen bangun pulak ? Dah buang tabiat ke ?!”, kata Elyeen dengan marah. Muka Fendi kelihatan begitu serius dan bengis. Elyeen pula semakin tertanya-tanya.

“Hei, pompuan baik kau bagi tahu aku mana kau sorokkan Elyeen. Jangan cuba-cuba nak menyamar jadi Elyeen”, kata Fendi dengan bengis. Elyeen semakin keliru akan sikap Fendi ni. Eh, Fendi ni.. Siapa pulak yang menyamar jadi Elyeen. Ini Elyeenlah .. Buang tabiat agaknya si Fendi ni..

“ Fendi, ini Elyeenlah.. Siapa pulak yang nak menyamar jadi Elyeen ni..? Apa faedahnya menyamar jadi Elyeen ni!”, kata Elyeen yang berada antara hendak ketawa, marah dan keliru.

“Hei, kau jangan nak tipu aku laa.. Aku kenal Elyeen. Walaupun kau mempunyai rupa yang begitu seiras dengan Elyeen, kau tetap takkan dapat nak tipu aku tau!”

“Eh, Fendi ni dah melebih dah ni.. Siapa pulak yang tipu Fendi. Ini Elyeenlah”
Sedang mereka bertekak, datang seorang kakak yang menatang dulang yang berisi makanan-makanan yang telah diorder oleh Elyeen.

“Haah, sekarang tengok berapa banyak makanan yang kau dah order. Elyeen tu walaupun dia kuat makan tapi dia bukan yang jenis buruk lantak tau ! Kalau dia nak makan pun takat dua keping roti canai jer tau. Sekarang biar aku bagi tau kat kau suatu benda yang pasti akan mengecewakan kau”

Seraya dengan itu Elyeen ketawa terbahak-bahak hingga lupa adat dan kesopanan sebagai anak gadis melayu. Sepasang kekasih yang berada di hujung warung terkedu sebentar melihat keadaan Elyeen yang tawanya tidak dapat dihentikan. Laa.. Ini semua hanya kerana Elyeen order makanan banyaklah ni.. Amboi sedapnya mulut kata Elyeen seorang yang buruk lantak. Tak mengapa, apa kata kalau aku layan ajerlah si Fendi ni..

“Oh, ye ! Apa dia cik abang sayang oii”, kata Elyeen sambil tersengih. Eh, dia panggil aku sayanglah.. Eee, best nyer.. Tidakk!! Oooh.. Pompuan ini cuba nak teruskan penipuan dia dengan menggoda aku yer.. Nanti kau ?!!

“Hei, pompuan aku nak bagi tahu yang penipuan kau ini tidak berjaya di siniiiiii”

“Oh, kecewanya saya!”, Elyeen bernada mengejek. “Hooi cik abang sayang, orang di sini nak bagi tau jugak satu benda yang akan mengecewakan orang di sana. Nak tau tak?”, balas Elyeen. Eleh, dah dia kecewa nak balas dendam konon! Nak bagi aku kecewa.. Pieeeerah.. aku takkan terkecewalah.. Tiru P. Ramlee lah konon tue..
“Ha apa bagitaulah? Gempak sangatlah konon!”

“Yang sebenarnya ini Elyeenlah. Elyeen order semua makanan tu untuk kita berdua. Sengaja Elyeen nak sakat Fendi tapi tak sangka pulak Fendi akan bertindak macam ni”, kata Elyeen sambil ketawa. Meleleh air mata Elyeen akibat terlalu banyak ketawa.

“Kenapa, Fendi tak percaya ke ? Dengar sini Saudara Effendi bin Datuk Mansur Syed Zain. Saya ialah Nur Elyeenawati binti Datuk Azmin. Saya merupakan sahabat awak daripada dahulu sehinggalah sekarang, Saudara Effendi bin Datuk Mansur oiii”, Elyeen cuba menarik keluar Fendi daripada curiganya sendiri. Muka Fendi menjadi merah akibat malu akan perbuatannya sendiri. Sikapnya yang terburu-buru menyebabkan dia telah memalukan dirinya sendiri. Elyeen tentu gembira habis dengan peristiwa tadi. Bolehlah dijadikan modal untuk mengejek dan mengenakan aku nanti. Setelah selesai makan mereka pun beredar. Sepanjang hari itu Elyeen dan Fendi keluar bersiar-siar, membeli belah dan bersantai di tepi pantai sambil melihat matahari terbenam.

1 komen yang diterima:

misz nana on 15 Disember 2008 2:39 PG berkata...

adoii.. fendi, fendi..
asal la ko malukan diri sendiri sebegitu rupa? huhuhu..

Peraduan Saya Mahu Hadiah PTS

Belajar Buat Ebook. Jual sendiri karya anda. Klik sini.

Mentor Jutawan. Klik sini.

Belajar Bermain Gitar Cara Pantas. Klik sini.

Kuasai Bahasa Inggeris dengan Mudah. Klik sini.

 

Laman Karya

Kalam Coretan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino