Product from Adobe

Selasa, Februari 17

Yang Kupinta Part 4


“Amir, cuba duduk elok-elok sikit. Ini terlompat-lompat dari tadi. Penatlah mama tengok. Dah... Dah.. Duduk diam-diam, nanti kacau papa nak bawak kereta,” marah Asyiekin pada anaknya.


Farouq yang sedang memandu hanya tersenyum tenang mendengar bebelan isterinya. Begitulah setiap kali apabila mereka dalam perjalanan pulang ke kampung. Ada sahaja telatah anaknya yang bakal mengudang bebelan isterinya. Tidak perlu radio dan tidak perlu pemain VCD di dalam keretanya. Kerenah dua beranak ini sudah cukup untuk menghilangkan rasa mengantuknya.


“Yang abang ni senyum sorang-sorang ni kenapa?” tegur Asyiekin tiba-tiba. Mungkin sisa bebelan pada anaknya tadi masih lagi berbaki maka tempiasnya terkena pada Farouq. Ketawa kecil kedengaran dibibir Farouq.


“Awak ni, saya senyum pun dah tak boleh ye? Awak marahkan si Amir dengan saya sekali kena marah sama ya,” giat Farouq pada isterinya. Kuntuman senyum masih lagi berbunga dibibirnya. Asyiekin menarik muka.


“Mana ada. Iekin tegur sikit pun dah tak boleh ke abang ni?” rungut Asyiekin pula. Tidak terlintas di hatinya untuk memarahi atau meleteri suaminya. Sampai hati Farouq berkata begitu padanya. Farouq tersenyum lagi melihat wajah isterinya yang mencuka.


“Awak ni, sejak ada baby baru pantang tercuit sikit ek? Bukan ke abang usik Iekin je tadi?” ucap Farouq bersama suatu senyuman yang meleret. Biarlah masam mencuka bagaimana sekali pun wajah isterinya namun wajah itu tetap manis dipandangan matanya.


“Papa jauh lagi ke nak sampai rumah nenek? Amir dah tak sabar nak main dengan mak cu dengan adik cik Pa’e...” tanya Amir sambil melingkarkan tangannya ke leher Farouq.


“Tak lah sayang. Dah tak jauh sangat dah...” jawab Farouq lembut.


Hooreeyyy!!”


“Amir... Mama cakap duduk diam-diam kan? Degil ye...” marah Asyiekin pada anaknya. Farouq menggelengkan kepala. Bukan Asyiekin tidak tahu yang Amir akan menjadi semakin nakal kalau dimarah-marah dan dibentak-bentak begini. Namun mungkin keadaan Asyiekin yang berbadan dua menyebabkan isterinya itu mudah naik darah pada kenakalan Amir. Farouq mengusap lembut lengan isterinya dan menyuruhnya bertenang.


“Amir, nak cepat sampai tak?” tanya Farouq pada anaknya.


“Nak... Nak...”


“Hmm.. kalau macam tu Amir duduk diam-diam ya. Kalau Amir lompat-lompat macam tadi lagi lambat kita sampai. Amir nak main dengan adik cik Pa’e kan? So, duduk diam-diam. Jangan lompat-lompat, ok?”


“Ok papa...” ucap Amir dengan senang hati. Farouq tersenyum senang. Asyiekin pula menghela nafas lega. Sungguh pun Amir tidak melompat-lompat lagi seperti tadi namun mulutnya tetap becok bertanyakan itu dan ini pada mama dan papanya.


Dalam keasyikkan Amir bercerita mengenai guru tadikanya yang garang, tiba-tiba Amir menjerit kuat.


“Papa, apa tu?” ucap Amir sampi menunjukkan pada suatu objek yang kelihatan merentangi jalan raya. Farouq memperlahankan keretanya. Cuba mengamati daripada jauh apakah objek yang merentangi jalan mereka ini. Semakin mereka mendekati objek tersebut, semakin berlapis dahi Farouq.


“Orangkah?” telah hati Farouq sendiri. Farouq memberhentikan kereta sebelum dia turun dan mendekati objek tersebut. Begitu juga dengan Iekin dan Amir.


“Ya Allah, orang!!” terkejut sungguh mereka apabila mendapati objek yang merintangi jalan mereka itu merupakan seorang wanita. Wajahnya lebam dan biru-biru. Di hidungnya pula terdapat kesan darah yang sudah pun kering.


“Kita nak buat apa ni bang?” tanya Asyiekin panik.


Berbekalkan ilmu yang pernah dipelajarinya ketika menyertai Pasukan Bulan Sabit Merah semasa di sekolah dahulu, Farouq memegang pergelangan tangan wanita tersebut demi mencari nadi. Dia menarik nafas lega apabila denyutan nadi wanita tersebut dapat dikesannya. Sungguhpun begitu, denyutan itu terlalu lemah.


“Kita bawak dia ke klinik berdekatan,” ucap Farouq pada isterinya. Asyiekin mengangguk setuju. Pantas dia membukakan pintu penumpang sementara Farouq mengangkat tubuh wanita malang itu ke dalam kereta.


“Amir duduk tempat mama, biar mama duduk belakang je...” kata Asyiekin pada anaknya. Tanpa bantahan Amir menurut. Setelah memakaikan tali pinggang keledar pada Amir, Farouq meneruskan pemanduannya menuju ke klinik berdekatan. Suasana di dalam kereta tersebut yang pada mulanya riuh rendah dengan suara yang tingkah meningkah antara anak beranak kini menjadi sepi. Masing-masing melayan perasaan sendiri demi mencari jawapan bagi setiap satu persoalan yang muncul dibenak mereka. Siapakah wanita malang ini? Dan bagaimana dia boleh berada di tengah-tengah jalan raya yang sunyi ini?


Dua puluh minit memandu, akhirnya Farouq memberhentikan keretanya di hadapan sebuah klinik – Klinik Rasyidah. Dengan penuh berhati-hati Farouq mengangkat tubuh wanita malang itu lalu dibawanya terus ke bilik rawatan.


***


Di dalam bilik rawatan, terbuntang mata Dr. Rasyidah tatkala matanya menyapa wajah yang lebam dan bengkak pesakit di hadapannya. Matanya tegak merenung sepasang suami isteri bersama seorang anak mereka yang sedang berdiri dengan riak cemas di hadapannya kini.


“Apa pertalian encik dengan pesakit?” tanya Dr. Rasyidah perlahan. Di wajahnya terlakar riak keliru dan ingin tahu.


“Tak ada pertalian, doc. Kami jumpa perempuan ni terbaring merentangi jalan lebih kurang sepuluh kilometer dari sini,” jawab Farouq tenang. Dr. Rasyidah mengangguk kepala tanda faham.


“Tak mengapa. Beginilah encik, wanita ini sebenarnya merupakan kenalan lama saya, so encik tak perlu risau saya akan akan menguruskan hal selanjutnya nanti. Terima kasih kerana membawa dia ke sini,”


“Alhamdulillah syukur. Sekurang-kurangnya ada insan yang mengenali wanita malang ini. Entah apalah yang terjadi padanya hinggakan dia boleh terdampar begitu seorang diri di tengah-tengah jalan raya yang sunyi tu. Kalau begitu kami minta diri dulu...” ucap Asyiekin sambil bersalaman dengan Dr. Rasyidah. Dr. Rasyidah hanya menganggukkan kepalanya.


“Terima kasih pada tuan dan puan yang sudi menyelamatkan sahabat saya ini”


“Tak apa-apalah doc, itu memang sudah menjadi tanggungjawab kami. Sesiapa pun yang berada ditempat kami pasti akan melakukan perkara yang sama,” ucap Farouq sebelum mereka sekeluarga terus berlalu untuk meneruskan perjalanan mereka menuju ke destinasi.


BERSAMBUNG

3 komen yang diterima:

nin berkata...

apalagi yg nak dibuat ngan hamdan kat aida...

ada ke patut direntangkan aida kt tgh jalan!!!!

heiiii geram tul la ngan c hamdan ni, mmg nak kena panah petir mamat ni...

nurhakim on 17 Februari 2009 6:16 PTG berkata...

syukur alhmdllah...
de gak org yg baik hati tlng aida..
hope doc rasyidah xbgthu kt hamdan dah lah..
klau x mmg naya lah aida kna belasah..huhuu
cpat smbng tau kak lia..

~~Lolipop~~ on 17 Februari 2009 7:26 PTG berkata...

amboi nin..
panah petir tu..lagi kejam..hahahaha...
tp btol la..
hamdam tu mmg layak kene panah petir pon..
ngee~~~..
geram..geram..geram...

Peraduan Saya Mahu Hadiah PTS

Belajar Buat Ebook. Jual sendiri karya anda. Klik sini.

Mentor Jutawan. Klik sini.

Belajar Bermain Gitar Cara Pantas. Klik sini.

Kuasai Bahasa Inggeris dengan Mudah. Klik sini.

 

Laman Karya

Kalam Coretan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino