Product from Adobe

Sabtu, April 11

Cerpen : Kerna Syiqah


Maria berteleku sayu di katil. Hatinya sedih. Hatinya perih. Sampai hati Rashid menduakan dirinya begini. Sedangkan ketika di awal perkahwinan mereka dahulu, Rashid pernah berjanji untuk tidak menduakan dirinya. Ah!! Janji lelaki. Sama saja dengan janji Melayu. Sering dilanggar dan sering juga dimungkiri.


“Penipu!! Pendusta!!” kata Maria dalam esak tangisnya yang semakin layu. Juraian air mata yang mengalir lesu di juring matanya juga diusap perlahan. Ah! Pergilah kau air mata. Tak guna aku menangisi sesuatu yang sia-sia.


Tiba-tiba kedengaran bunyi kereta masuk ke perkarangan rumah. Maria dapat mengagak bahawa suaminya itu sudah pulang. Hatinya yang masih bengkak mengenangkan perbuatan curang itu bertekad untuk tidak mengendahkan suaminya. Biarlah dia melayani lara di hatinya buat seketika. Rashid tidak adil!


“Hai, assalamualaikum sayang,” tegur Rashid pada isterinya bersama suatu senyuman manis dibibir.


Maria berpaling ke arah suara itu. Serta-merta matanya tertancap pada seplastik barangan yang berada di tangan suaminya itu. Huh! Barangan untuk si Syiqah lagi. Hati Maria bertambah bengkak. Salam suaminya itu hanya dijawab di dalam hati sahaja.


Rashid berasa aneh melihat reaksi dan tindak balas isterinya itu. Kenapa dengan Mar?


“Mar, kenapa muram saja ni? Mar tak sihat ke?” tanya Rashid lembut. Penuh prihatin. Rashid mendekati Maria sebaik sahaja dia meletakkan beg kerjanya serta barang-barang yang dibelinya tadi. Sebenarnya hatinya dipagut aneh apabila kepulangannya hari ini tidak bersambut seperti biasa dan Maria juga tidak menyalaminya seperti selalu.


“Ah, tak payah la abang nak buat-buat perihatin pada Mar. Baru hari ni abang nak pedulikan Mar. Selama ni tak pun. Sikit-sikit Syiqah. Syiqah. Syiqah!” Maria menepis tangan suaminya yang cuba menjamah dahinya. Ah! Aku tak perlukan prihatin dari hati yang tak rela. Suaminya itu tiba-tiba begitu prihatin pada dirinya, pasti ada sesuatu yang dihajatinya. Inginkan restu untuk memiliki Syiqahkah?


Terkedu Rashid melihat respon isterinya yang tiba-tiba itu.


“Mar, abang...” belum sempat Rashid memberikan penjelasan, Maria telah bangun dan meninggalkan suaminya itu. Hatinya malas untuk mendengar sebarang dusta dari suaminya lagi.


Rashid terduduk di katil sambil menggelengkan kepala.


Dua hari kemudian...


“Mar, sudah-sudah la tu. Dah tiga hari tau Mar buat-buat tak tahu kat abang. Sampai hati Mar buat abang macam ni,” rungut Rashid. Sedikit rajuk terselit dalam nada suara sayu itu. Maria masih lagi membekukan diri.


“Mar, hari ini kita makan kat luar nak? Abang belanja Mar,” Rashid cuba memancing reaksi daripada isterinya. Sungguh hatinya resah apabila tidak diendahkan oleh Maria sejak tiga hari yang lalu. Rasa rindu usahlah di tanya. Yang membukit kini sudah pun menggunung rasanya. Tidur malamnya juga tidak lagi nyenyak seperti dahulu.


“Mar, dah tiga hari la Mar gini. Sudah-sudah la, jangan la merajuk lagi,” rayu Rashid lagi.


“Oh, dah tiga hari. Habis yang Mar menjeruk rasa sejak enam bulan yang dulu tu abang tak nak kira? Hari-hari saya kena tadah telinga dengar kisah bahagia awak dengan si Syiqah. Awak ingat saya ni hati batukah? Tak ada perasan?!” bentak Maria pula. Sungguh hatinya berang tatkala suaminya mengungkit tempoh dia merajuk diri. Sungguh tidak patut!


“Tapi Mar, Syiqah tu kan...”


No way! Mar tak suka abang lebih-lebihkan Syiqah. Sejak ada Syiqah, semuanya Syiqah baik. Syiqah itu, Syiqah ini,” ungkit Maria pada Rashid. Biar suaminya itu tahu apa rasa hatinya selama ini.


“Tapi Mar, Syiqah tu kan...”


“Mar tak peduli. Abang banyangkan perasaan Mar bila abang cakap ‘tenangnya hati bila tengok Syiqah tidur’. Huh! Sakit hati saya ni bang, sakit!!” sekali lagi Maria memotong cakap suaminya. Akhirnya Rashid hanya mengeluh. Tersinggung benar hati isterinya kali ini. Sungguh dia tidak sangka.


“Hurm... Kalau dah gitu kata Mar, esok abang bawak balik Syiqah. Mar bincang la sendiri dengan si Syiqah. Abang dah malas nak cakap apa dah,” balas Rashid pula. Maria hanya menjeling.


“Abang ni dah tak betul ke? Mar nak bincang apa dengan budak umur setahun lebih tu?” balas Maria pula.


“Habis dah awak cemburu tak fasal-fasal. Semua yang abang nak cakap Mar tak nak dengar. So, esok Mar bincang la sendiri dengan dia,” balas Rashid lagi.


“Ah, malas la Mar. Budak kecik nak buat apa,” kata Maria lagi. Cemberut di mukanya sudah semakin sirna. Entah mengapa hatinya berasa sedikit lucu akan cadangan suaminya.


“Hah, kalau dah gitu sendiri mau ingat la..!” kata Rashid sambil ketawa-ketawa. Maria juga sudah tidak mampu menahan rasa lucu di hati lalu dirinya juga turut ketawa. Entah apa-apa jelah aku ni, getus hati Maria.

“Apa da... dengan baby pun mau jeles ka? Huhuhu...” tambah Rashid sambil ketawa dengan penuh bahagia.


-----------------------------------------------------------------

p/s: citer ni lea tulis sebagai selingan untuk meringankan otak ketika study week ni. Hope kengkawan enjoy ek.. kalau rasa nk komen or complaint seperti biasa, lea sangat-sangat mengalu-alukannya... =D thanx kerana sudi baca citer yang tak seberapa nih...

7 komen yang diterima:

misz nana on 11 April 2009 9:28 PTG berkata...

ciss.. kureng sungguh.. hahaha..
jeles ngan budak kecik rupanya..
adoyaii.. maria, maria..
ape2 je la.. hehe..

bidadari cinta on 12 April 2009 12:20 PG berkata...

haha..ntah apa-apa ntah..ade ke patut jeles ngan budak kecik!!perangai maria pun dh serupa budak kecik..apepun layannzzzzzzzzzz...!!

Ridh-One on 12 April 2009 9:54 PG berkata...

hehehe... ingatkan bermadu tadi... asyik 'terkena' je dnegan Lea ni. hehehe...
apa pun, sangat mencuit hati... =)

BaLqiS on 12 April 2009 12:08 PTG berkata...

lawak lah...
dah agak dah...
tp ingat cemburu dgn kucing ke ape...
rupenye ngn baby...
syiqah tu anak dorg ke?
hehe...just nk tau je...

tp kan slalunye org yg dah kawin...
bila dah ade baby...
slalunye husband yg lebih cemburu
sbb si isteri dah byk mase kat baby...

anywayS...congrate Lea utk cerpen yg sempoi tp best ni..hee..

LeaQistina on 12 April 2009 12:22 PTG berkata...

hehe.. thanx pada semua yang sudi baca n komen pada citer Lea yang tak seberapa nih..

actually, siapa syiqah pada Maria dan rashid.. terpulanglah pada tafsiran pembaca sendiri.. bebas ikut bayangan masing-masing.. hehe..

^ Lolipop aka Dak In ^ on 13 April 2009 9:56 PG berkata...

ayak maria..
adoii..
dush..dush..
sekeh pale sket..
ngan budak pon nak jelos..
adoiii..
migrain aku..

Tanpa Nama berkata...

ceh..tipah tertipu rupe nyer

iye2 ak ingatkn sape si syiqah 2...

Peraduan Saya Mahu Hadiah PTS

Belajar Buat Ebook. Jual sendiri karya anda. Klik sini.

Mentor Jutawan. Klik sini.

Belajar Bermain Gitar Cara Pantas. Klik sini.

Kuasai Bahasa Inggeris dengan Mudah. Klik sini.

 

Laman Karya

Kalam Coretan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino