Product from Adobe

Rabu, Januari 7

Cinta Si Baju Kebaya Bab 10


[Villa Cendana Wira, Balik Pulau, Pulau Pinang ~ 2015]

”Assalamualaikum..” kedengaran suatu suara memberikan salam. Farah Aqilah yang sedang duduk-duduk di bangku taman mini Villa Cendana Wira menjengukkan kepala. Ingin mengetahui siapakah gerangan insan yang memberikan salam.

Dari kejauhan kelihatan seorang perempuan yang sedang berdiri di hadapan pintu masuk villa sambil menjinjit sebuah beg pakaian di tangan. Tidak lama kemudian, Syamir pula kelihatan. Farah Aqilah dapat melihat riak wajah Syamir bertukar ceria. Wanita itu berkata sesuatu sebelum tangannya meraih tangan Syamir lalu tunduk dan mencium tangan itu. Tangan kiri Syamir pula menggosok perlahan kepala wanita itu. Kemudian, Syamir mencium dahi wanita itu lama. Hati Farah Aqilah tiba-tiba berdenyut aneh. Muncul suatu rasa yang kurang selesa. Hati Farah Aqilah bertambah tidak keruan tatkala melihat Syamir dan wanita itu masuk seiringan dengan tangan berkait lengan. Ah!! Aku ni kenapa? Marah Farah Aqilah sendiri.

Perlahan-lahan Farah Aqilah bangun dan mendekati kolam ikan yang berada tidak jauh dari bangku yang didudukinya. Dia bercangkung di situ. Dagunya disangkut ke lutut sambil tangannya mencapai batu-batu kecil dan mencampakkannya ke dalam kolam. Simboliknya, Farah Aqilah cuba membuang rasa tidak enak yang tiba-tiba bersarang di lubuk hatinya tatkala dia melihat perlakuan ’mesra’ antara Syamir dan wanita yang tidak dikenalinya tadi. Farah Aqilah melamun dan melayan rasa hatinya sendirian.

Setelah agak lama Farah Aqilah berteleku begitu, akhirnya dia melabuhkan punggungnya di tepi kolam ikan. Kakinya mula berasa semut-semut. Mungkin akibat daripada perjalanan darahnya yang agak terganggu apabila dia bercangkung terlalu lama. Dia melunjurkan kakinya seketika untuk membuang lenguh sebelum dia bersimpuh di situ. Tangannya pula mencapai satu ranting halus yang berada di sisinya dan mula melakar sesuatu dipasir di hadapannya tanpa sebarang tujuan.

Lamunan Farah Aqilah telah membawanya untuk mengingati kembali akan perbualannya bersama Syamir pagi tadi, setelah mereka selesai bersarapan pagi.

”Farah tengok ni, habis tangan Amir bintat-bintat kena gigit nyamuk,” ucap Syamir pada Farah Aqilah yang sedang mengemas meja makan sambil mengunjukkan tangannya. Bulat mata Farah Aqilah melihat kesan merah-merah pada tangan Syamir akibat digigit nyamuk. Warna kulit Syamir yang agak cerah telah menyebabkan kesan gigitan nyamuk itu nampak ketara.

”Banyaknya...” Farah Aqilah mendekati Syamir dan cuba meneliti kesan di tangan Syamir dengan lebih dekat. Syamir menayangkan raut wajah kasihan.

”Erm... Farah tak kesiankan Amir ke?” tanya Syamir lagi.

”Huh? Amir nak suruh Farah buat apa? Carikan Mopiko untuk Amir ke?” Farah Aqilah kurang mengerti akan maksud Syamir itu.

”Bukan. Gatal-gatal ni Amir dah letakkan ubat dah tadi. Farah tu lah... Tak kesiankan Amir ke, kena tidur kat Pondok Undang tu sorang-sorang? Dah la banyak nyamuk pula tu...”

”Erm... Amir nak suruh Farah balik ke? Farah tak kisah. Kejap lagi Farah siap, kita balik eh...” balas Farah Aqilah pula. Sangkanya sudah pastilah Syamir berkecil hati apabila dia terpaksa tidur di Pondok Undang, gara-gara dirinya berada di situ.

”Eh... bukan tu maksud Amir, Farah. Farah ni betul-betul tak faham atau saja buat-buat tak faham,” Syamir sudah mula membentak. Geram apabila setiap kata yang dituturkannya sampai pada Farah Aqilah dengan maksud yang berbeza. Sudah teruk sangatkah skill komunikasi yang ada padanya sehingga semua katanya di salah anggap dan tidak tepat maksudnya?

”Err... habis tu?” tanya Farah Aqilah sambil menggaru kepala. Kain buruk yang sebentar tadi digunakannya untuk mengelap meja, disangkutnya ke kepala kerusi. Syamir menarik keluar satu kerusi meja makan sebelum menepuknya beberapa kali. Isyarat supaya Farah Aqilah duduk di situ. Farah Aqilah yang turut mengerti menarik kerusi tersebut jauh sedikit dari Syamir sebelum melabuhkan punggungnya.

”Amir nak tanya Farah, Farah memang betul tak pernah sayangkan Amir ke? Farah memang dah tak sukakan Amir?” tanya Syamir dengan riak wajah yang serius. Glup... Farah Aqilah menelan air liurnya. Soalan apakah ini?

”Apa maksud Amir?”

”Farah, susah sangat ke nak faham ayat Amir hari ni? Kenapa semua yang Amir cakap pun Farah tak faham ni? Amir cakap bahasa Urdu ke? Apa yang Farah dengar itulah yang Amir maksudkan. Susah sangat ke soalan Amir tu?” ucap Syamir yang ternyata sudah mula berang.

”Ish, Amir ni. Cepat sangat naik darahnya. Cubalah bawak-bawak bersabar sikit. Ni sama je, dari dulu sampai sekarang perangai tak pernahnya berubah...” tegur Farah Aqilah perlahan. Sedaya upaya dia cuba untuk menggunakan intonasi yang bakal mengundang rasa tidak senang pada hati Syamir. Bimbang kemarahan Syamir akan terus meledak dan memuncak. Tiga tahun tempoh mereka bekerjasama sudah cukup untuk Farah Aqilah mengenali tindak tanduk insan yang diberi nama Syamir Mustaqim ini.

”Yelah... Farah tu yang asyik-asyik ’apa maksud Amir’...” rungut Syamir pula. Namun ternyata suhu kemarahannya sudah mula berkurangan. Ternyata Farah Aqilah masih lagi tahu cara untuk mengawal sifat amarahnya.

Farah Aqilah hanya diam. Tidak mahu memberikan sebarang respon buat Syamir.

”Farah tak kesian tengok Amir kena tidur di Pondok Undang sorang-sorang?” Syamir mengulangi soalannya kembali. Masih lagi menanti jawapan dari ulas bibir Farah Aqilah.

”Kesian tapi Amir nak Farah buat apa? Tak pe, ginilah. Malam nanti Farah hantarkan ubat nyamuk buat Amir ek? Nanti Amir tak adalah kena gigit nyamuk lagi”

”Hmm... masalah nyamuk memang la boleh selesai dengan cara Farah hantarkan ubat nyamuk buat Amir tapi Farah tak kesian ke bila tengok Amir kena tidur kat luar sorang-sorang?”

Farah Aqilah merenung wajah Syamir seketika. Cuba berfikir akan mesej yang cuba disampaikan oleh Syamir kepadanya.

”Dah tu apa yang boleh Farah buat? Takkan Farah nak temankan Amir pula? Ataupun macam ni je, malam ni kita tukar, Amir tidur kat dalam and Farah tidur kat Pondok Undang,” usul Farah Aqilah. Syamir menarik nafas panjang. Cuba untuk menyabarkan dirinya. Kenapalah Farah ni slow sangat hari ni?

”Dah berani sangat ke Farah nak tidur kat Pondok Undang tu sendiri?” sinis Syamir bertanya.

”Apa lagi yang boleh Farah buat Amir? Kalau Amir tak nak tidur kat Pondok Undang, biar Farah ajelah. Tu je jalan yang ada,” kini Farah Aqilah pula yang sudah mula membentak. Mula marah dengan karenah Syamir yang entah apa-apa.

”Amir nak tanya Farah, kenapa mi tak bagi Amir tidur dalam rumah?”

”Sebab Farah ada”

”Kenapa kalau Farah ada Amir tak boleh tidur dalam rumah?”

”Sebab bukan muhrimlah...”

”Macam mana nak bagi kita dua-dua boleh tidur bersama dalam satu rumah?”

”Kita kahwinlah...” opss!! Farah Aqilah menggigit bibir tatkala menyedari jawapan yang telah dikeluarkannya tadi. Syamir tersenyum manis mendengar jawapan Farah Aqilah. Itulah, lain kali bila nak menjawab soalan fikir dulu. Bukan main redah je, ucap Syamir dalam hati.

”So, Farah... Kita kahwinlah! Tapi bila ye?” ucap Syamir pula. Sengaja dia mengajuk kata-kata Farah Aqilah tadi. Gembira benar hatinya tatkala mendengar perkataan kahwin keluar dari dua ulas bibir Farah Aqilah.

Farah Aqilah bingkas. Rasanya seperti sudah agak keterlaluan apabila Syamir bergurau begitu.

”Gila!!” marah Farah Aqilah sebelum berpaling untuk meninggalkan Syamir di situ. Pantas Syamir menyambar lengan Farah Aqilah.

”No, Farah. Amir serius. Itulah antara salah satu sebab utama kenapa Amir tekad nak cari Farah semula. Please Farah bagi Amir peluang,” rayu Syamir.

”Amir nak peluang apa lagi? Tak cukup lagikah kisah kita dulu? Sudah la Amir. Farah dah penat!!” Farah Aqilah cuba untuk merentap tangannya yang berada digenggaman Syamir.

”Farah dengar dulu,” pegangan tangannya diperkemaskan. Tidak mahu Farah Aqilah pergi melarikan diri.

”Amir tak nak paksa tapi itulah niat Amir. Amir harap Farah dapat tunaikannya...”

Farah Aqilah menoleh. Tajam matanya merenung anak mata Syamir.

”Tapi kenapa? Kita tak pernah ada hubungan selama ini, yang ada hanyalah suatu kisah aib yang melukakan. Lebih daripada tu, tak ada...”

”Ada, Farah. Ada!! Selama ini kita tak sedar, tiga tahun kita berhubung dan bekerjasama telah mengikat hati kita tanpa kita sedari. Percayalah kata Amir. Sungguh Amir pernah meleraikan suatu ikatan suci antara kita dulu. Amir sendiri masih lagi ingat akan kata-kata nista yang Amir lemparkan buat Farah pada waktu itu. Tapi Farah, pada waktu itu Amir buta. Buta akibat kemarahan yang merajai jiwa Amir ketika itu. Amir buta untuk menilai peribadi Farah sebelum membuat tuduhan yang tidak berasas seperti itu. Amir akui Amir bersalah dan Amir nak minta maaf dari Farah. But, Farah Amir benar-benar mengharap agar kita dapat bersatu semula. Kita bina rumah tangga kita semula...” ucap Syamir panjang lebar. Menggunung harapan di jiwanya agar Farah Aqilah dapat menerimanya kembali. Sudah berbakul doanya pada Illahi agar dilembutkan hati Farah Aqilah.

Kelu lidah Farah Aqilah untuk membalas kata rayu dari Syamir. Hatinya masih sakit akan kenangan lalu. Lukanya juga masih lagi berdarah. Mampukah dia memaafkan dan menerima Syamir kembali dalam hidupnya? Sementelah mereka memang tiada pernah ada hubungan perasaan selama ini? Mampukah dia?

”Farah, Amir janji Amir tidak akan memaksa. Farah ambillah berapa banyak masa yang Farah suka. Namun Amir memang mengharap sangat agar kita dapat membina keluarga bahagia kita bersama...” janji Syamir bersungguh-sungguh. Farah Aqilah menarik nafas dalam. Cuba untuk memanggil agar akal rasionalnya supaya berfungsi. Setelah agak lama berfikir akhirnya Farah Aqilah bersuara.

”Baiklah. Farah akan mempertimbangkannya tapi Farah tak nak janji apa-apa dengan Amir. Farah tak janji,” akhirnya Farah Aqilah memberikan kata putusnya. Sebenarnya Farah Aqilah sudah tidak mahu mendengar kata rayu dari Syamir. Hatinya rimas.

Farah Aqilah terkejut apabila merasa ada tangan yang menyentuh lengannya.

”Apa yang dimenungkan tu Farah? Jauh benar nampaknya...” tegur Mak Dah. Farah Aqilah tersenyum.

”Tak ada apa-apalah Mak Dah. Saja je...”

”Hmm.. kalau begitu marilah. Kita minum petang dulu. Lagipun ada orang yang teringin sangat nak kenal dengan Farah. Jom...”

6 komen yang diterima:

misz nana on 7 Januari 2009 9:08 PG berkata...

"Sedaya upaya dia cuba untuk menggunakan intonasi yang bakal mengundang rasa tidak senang pada hati Syamir.."

err, kak lea.. ayat ni cam lain je coz ayat lepas tu adalah:

"Bimbang kemarahan Syamir akan terus meledak dan memuncak.."

xtau nak explain cane.. harap akak faham apa yg sy cuba sampaikan ni.. hehehe..
tp kalo sy yg salah, sori ek.. hee..

"Cuba untuk memanggil agar akal rasionalnya supaya berfungsi."

yg ni lak, rasanya supaya tu xyah guna kot coz dah ada 'agar' kat depan tu..

eeii.. rasa bersalah gak nak komen camni.. cam expert dlm BM je.. huhuhu.. harap akak x kecik ati eh.. tu just apa yg sy nampak je la..

LeaQistina on 7 Januari 2009 9:13 PG berkata...

wahaha.. thanx nana.. lea xprasan lak.. mmg tulis citer tu dlm mode mengantuk giller mlm td..

nnt lea betulkan..

sebenarnya..

"Sedaya upaya dia cuba untuk menggunakan intonasi yang TIDAK AKAN mengundang rasa tidak senang pada hati Syamir.."

adoila.. sabar jelah ek..

erm.. yg teguran 2nd tu pun.. lea rasa nana betul.. huhu.. pengajarangnnya "dont drive or write time sleepy" hehe.. thanx again..

nnt lea betulkan.. :)

nin berkata...

elok la review semula, ayatnya cm agak serabut, wpn jln citenya dh ada dan nampak menarik.. tpi .. tu la nk komen pun x reti..

bkn pe takut ada yg kata sy cm poyo je..

tpi seriusnya sy setuju klu lea review balik semula..

chaiyo!

misz nana on 7 Januari 2009 1:57 PTG berkata...

confirm akak ngantuk giler masa tulis cite ni.. hehehe..

tp its ok.. saya nantikan sambungan cite ni.. hee..

congratz sekali lagi coz cite AMH tu akan diterbitkan.. harap2 cite ni pun sama gak.. chaiyok2! =)

LeaQistina on 7 Januari 2009 2:02 PTG berkata...

mmg mengantuk tahap xhengat nyer semalam.. hmm.. thanx..

nana, jangan la congratez awal2..segan r.. bendanya lom jadi.. msih in process.. :) kalau dh publish baru say congratez ek..

apa pun thanx

~~Lolipop~~ on 10 Januari 2009 7:54 PTG berkata...

hmmm...
btul kate akk2 di atas...
akk lea kene review blik cite ni n edit sikit ayat...

adik x reti ar nak g tau part mane..
koz..selama ni akk y tolong adik..
huhuhuhu...

tapi serius jalan cite ni dah menarik..
cuma please...
bior farah wat amir derita dulu...

ok akk...
gud luck yek..
sori adik lambat baca...

Peraduan Saya Mahu Hadiah PTS

Belajar Buat Ebook. Jual sendiri karya anda. Klik sini.

Mentor Jutawan. Klik sini.

Belajar Bermain Gitar Cara Pantas. Klik sini.

Kuasai Bahasa Inggeris dengan Mudah. Klik sini.

 

Laman Karya

Kalam Coretan Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino